לא פלא שהחינמונים פורחים

יובל גלעד 25.01.12
המאחד הלאומי של הסמול הוא עיתון מתנשא ושמרני, המתפרנס מהדפסת הביביתון ומתאים מאד לקוראיו: בני העשירונים העליונים, המעוניינים לשמור על כספם ולא לחלקו לעניים. יובל גלעד על הבעיות של הארץ

הרבה יותר מעיתון יומי, עיתון הארץ משמש כדתו של כל מי שמרגיש ש"גנבו" לו את המדינה – קרי השמאל האשכנזי האליטיסטי השולט כאן מזה עשרות שנים, אבל ה"נוף אנושי" הולך ומשתנה לו מול העיניים.

עיקר מאמיני "הארץ", הקוראים אותו בטקסיות מדי בוקר, הנם אשכנזים חילונים בני מעמד הביניים או העשירון העליון, ודור בניהם שנהנים מירושותיהם. מדובר בפלג אוכלוסייה המרגיש, כאמור, שהשליטה שלו במדינה הולכת ומתרופפת, וששם מבטחו במערכת המשפט (שמגנה עליו היטב, בחסות עורכי דין יקרים) וב"נאורות" האינטלקטואלית שמציע להם העיתון. קהילת מאמינים זו דבקה ב"שמאל" שהמנטרות שלו הן הכיבוש ורצח רבין, מה שלא מפריע להם להצביע למפלגות כמו "קדימה" או "העבודה", שהקשר בינן לבין שמאל הוא מקרי בלבד.

הארץ. צילום: ויקיפדיה

"הארץ" הוא המאחד הלאומי של "השמאל". הוא תוקף כמובן, ובצדק, את ראש הממשלה על מדיניותו האנטי חברתית, על שיתוף הפעולה עם הטייקונים בגזילת כספי הציבור ובהפרטת בני אדם לשכר מינימום מגוחך. אבל העיתון עצמו יקר מאוד. למעשה, בעלי שכר מינימום (כמוני) לא יכולים כלל להרשות לעצמם לרכוש אותו על בסיס יומי. לא פלא שהחינמונים פורחים – הם פשוט בחינם. וכך יוצא שהעיתון נועד בעצם לעשירון העליון ולמעמד הבינוני בלבד. מה הפלא שהעיתון מאבד קשר עם עניי הארץ, ביניהם החרדים המותקפים בעוצמה לא הגיונית עם סיפור ההדרה?

היעדר הקשר של "הארץ" למציאות מדהים אותי, במיוחד בעת הנוכחית. אפשר לתקוף את ראש הממשלה, ואף ראוי לעשות זאת במדינה דמוקרטית, אבל מה לעשות שבתקופתו ישנו שקט ביטחוני יוצא דופן, ושדווקא בתקופותיהן של ממשלות ה"שמאל" יש בדרך כלל נטייה למלחמות מדממות? ראו את עלילות ראש הממשלה ה"שמאלי" הקודם, אהוד אולמרט ואת חברו שר הביטחון ה"שמאלי", עמיר פרץ. אז איפה היושר האינטלקטואלי? אולי היעדר "תהליך השלום", עוד עגל זהב של השמאל, דווקא מרגיע את האזור או לכל הפחות לא מלבה את חלומות הפלסטינים לגבי זכות השיבה, למשל?

אבא שלי הוא שמאלני ותיק, וכשאני מעז להביע בפניו ספק לגבי השנאה הרוחשת לראש הממשלה הנוכחי, אני נענה כמי שבוגד בקבוצת הספורט האהובה. ואכן – השמאל, עיתון הארץ, הבוז לביבי – כולם מאפיינים של אוהדי כדורגל אדוקים, שקבוצתם מפסידה והם מרירים וזועמים כלפי המציאות, תהא אשר תהא.

"הארץ" מתפרנס מחרדה כמו כל עיתון. הוא מחזיק כתבים לענייני איראן, שכל תפקידם הוא לזרוע חרדה בדבר המתקפה הקרובה, ובעלי דעות על ענייני בידודנו העולמי, שמזהירים השכם והערב שה"צונאמי המדיני" בפתח וכו' – והצונאמי לא מגיע. למה הוא לא מגיע? פשוט, כי העולם מקום אכזר ואדיש, כי מדינות המערב שמות קצוץ על סוריה ורצח העם המתבצע בה, רק משום שאין שם נפט.

גם כתבי הכלכלה שלו, וגם עיתון "דה מרקר" אינם מגיעים לדרגה של שמאל. הם תוקפים מדי פעם את תקציבי הביטחון המנופחים ואת הטייקונים, אבל לא מנסים לשנות סדרי עולם, אלא מייצגים חבירה לכוחות השוק עם ניסיון למתנם מעט. הדבר מובן – הרי עיקר הקוראים הנם בני העשירונים העליונים, הם רוצים לשמור על כספם ולא לחלקו לעניים.

כמובן שמדובר גם בעיתון טוב עם כתבים משובחים, אבל קשה להתעלם מהפן המתנשא והצדקני שלו. ראו למשל את המוסף הוותיק בעיתון – "המוסף לתרבות וספרות" המופיע מדי יום שישי בעריכת בני ציפר – קולוניאליסט ממדרגה ראשונה הסבור שהוא חי בפריז של שנות השלושים, ומרבה בדיווחים קולוניאליסטיים מארצות האיזור ובתרגום משוררים צרפתים בני התקופה ההיא.

אינני בא לטעון ש"הארץ" גרוע ממתחריו, שכן על אף שמרנותו הבאה לידי ביטוי בכל התחומים אותם הוא מסקר זהו עדיין העיתון הרציני האחרון במדינה. טענתי היא שהוא גם מוצר שמאחד קהילה בעלת מורשת אירופאית של חילונות פסבדו נאורה וליברלית, שאיבדה כל יכולת ביקורת עצמית: לגבי התנהלותה, לגבי בחירותיה (קדימה) ולגבי יחסה ל"עמים" האחרים במדינה (החרדים למשל, שזוכים למטחי שנאה עכשיו מסיבות פוליטיות גרידא או סתם על מנת לאחד את העם סביב משהו).

יש לזכור, שמהלך המכירה של בית הדפוס של מעריב ל"ישראל היום" לא צלח, והעיתון (שנתפס ובצדק כשופרו של בנימין נתניהו) ממשיך להיות מודפס בדפוס "הארץ", ואף מהווה בכך מקור הכנסה משמעותי. הנה לה התקרנפות נאה: הדעות הן של השמאל, הכסף – של הימין. ראוי, אם כן, לקוראי הארץ שיהיו ביקורתיים, אחרת לא יצדיקו את האגו הזוכה לטפיחה בכל פעם שהם חושבים שהם חושבים בין דפיו הענקיים.

26 תגובות למאמר // תגיות: , , , , , ,

  • הערת המחבר...
    25.01.12 16:21 // יובל
    הכינוי של "ישראל היום" בכותרת - ביביתון, אמנם הולם אבל מעט מתנשא, ונעשה על ידי העורכת של האתר. "ישראל היום" הוא אכן שופרו...
     
    הערת המחבר...
    25.01.12 16:21 // יובל

    הכינוי של "ישראל היום" בכותרת – ביביתון, אמנם הולם אבל מעט מתנשא, ונעשה על ידי העורכת של האתר.
    "ישראל היום" הוא אכן שופרו של ראש הממשלה, אבל במאמר אני קורא לקוראי הארץ להפעיל חשיבה חופשית, ולבדוק האם ביבי אכן ראש ממשלה כל כך נורא באספקטים של מדיניות החוץ, בהתחשב בקודמיו – פרץ ואולמרט.
    "ישראל היום" הינו עיתון המתאים בדיוק לעניים (כמוני) הנוסעים באוטובוסים ורוצים לקרוא משהו תוך כדי, באוטובוסים בהם ממילא צפוף מדי מכדי לפרוש את גיליונות הארץ…


     

  • נו באמת...
    25.01.12 16:23 // טל
    1. לייצר עיתון איכותי עולה הרבה כסף. אני מעדיף שחלק שהכסף יגיע מהקוראים ולא רק מממכירת פרסומות (ראה "ישראל היום") 2. להגיד שקוראי הארץ...
     
    נו באמת...
    25.01.12 16:23 // טל

    1. לייצר עיתון איכותי עולה הרבה כסף. אני מעדיף שחלק שהכסף יגיע מהקוראים ולא רק מממכירת פרסומות (ראה "ישראל היום")

    2. להגיד שקוראי הארץ מצביעים עבודה / קדימה זו דמגוגיה. עשית סקר? מאיפה אתה יודע? אני מנוי הארץ וממש לא מצביע לאף אחת מהמפלגות שציינת.

    3. שקט ביטחוני בתקופת ממשלה זו – הארץ תקף במרץ גם ממשלות "שמאל" (אולמרט)

    4. דה מרקר לא שמאל כלכלי – טענה נכונה. הארץ מעולם לא התיימר להיות שמאל כלכלי. הוא בהחלט עיתון בעל קו ליברלי הומניסטי.

    5. משעמם לך אז אתה החלטת להצטרף להסתה של ביבי נגד "אויבי ישראל"? (הארץ והניו יורק טיימס). אם אתה מגדיר את עצמך שמאל / ליברל ראוי שתכתוב נגד הסתה זו.


     

  • הגדרה עצמית
    25.01.12 17:06 // יובל
    לטל - אינני מגדיר עצמי כשמאל ליברלי בכלל. אני מצביע חד"ש, כאמור, ותומך בשתי מדינות לשני העמים, או אפילו באחת. אבל לתקוף את ביבי נהיה...
     
    הגדרה עצמית
    25.01.12 17:06 // יובל

    לטל -
    אינני מגדיר עצמי כשמאל ליברלי בכלל. אני מצביע חד"ש, כאמור, ותומך בשתי מדינות לשני העמים, או אפילו באחת.
    אבל לתקוף את ביבי נהיה ספורט לאומי, בעיקר ב"הארץ" – הרעיון הוא לעצור ולחשוב, לא לתקוף סתם, לנפנף בדגל ה"שלום" האבוד וכו'.

    אבל לא החמצת את הטיעון המרכזי שלי – ההתנשאות של "אני ואפסי".


     

  • באמת שנו באמת...
    25.01.12 17:22 // עודד
    הארץ תקף את אולמרט בשצף קצף. הוא מעולם לא התיימר לייצג שמאל כלכלי (לכל היותר סוציאל דמוקרטיה במובנה הקלאסי) ובית הדפוס אינו רלוונטי...
     
    באמת שנו באמת...
    25.01.12 17:22 // עודד

    הארץ תקף את אולמרט בשצף קצף. הוא מעולם לא התיימר לייצג שמאל כלכלי (לכל היותר סוציאל דמוקרטיה במובנה הקלאסי) ובית הדפוס אינו רלוונטי משום שלא אמור להיות קשר בין החלטות המערכת להחלטות הכלכליות של המו"ל. זה דווקא מעיד על יושרה.
    המאמר ילדותי ובעיקר סובל מעודף טענות ריקות של הטחת בוץ גרידא.
    נראה שהכותב חווה עכשיו את התקופה האנאלית של המרידה בבית אבא, ומנסה לתת לה דרור על גבי האתר. שיערב לך. אין סיבה שאנחנו נתייחס לזה ברצינות.


     

  • ליובל.
    25.01.12 17:57 // נתן.
    אתה בעצמך אחרי שלל הטענות טוען שהוא העיתון הרציני היחיד , אבל מתלונן שהוא יקר. אבל אולי יש קשר? בשביל ליצר מוצר טוב צריך כסף,...
     
    ליובל.
    25.01.12 17:57 // נתן.

    אתה בעצמך אחרי שלל הטענות טוען שהוא העיתון הרציני היחיד , אבל מתלונן שהוא יקר.

    אבל אולי יש קשר?

    בשביל ליצר מוצר טוב צריך כסף, בשביל לבצע תחקירים רציניים צריך הרבה מאד כסף.

    אבל מהפכנים דלה-שמטע תמיד רגילים לבכות.


     

  • הארץ - העיתון לאנשים חושבים?
    25.01.12 18:10 // משה
    הארץ - העיתון לאנשים שחושבים את עצמם.

  • אוי, נגעתי בפרה קדושה
    25.01.12 19:16 // יובל
    לעודד- "לא אמור להיות קשר בין החלטות כלכליות להחלטות המערכת" - לא אמור להיות, אבל מה קורה אם יש? אני מאחל לך בריאות אנאלית, אצלי...
     
    אוי, נגעתי בפרה קדושה
    25.01.12 19:16 // יובל

    לעודד-
    "לא אמור להיות קשר בין החלטות כלכליות להחלטות המערכת" – לא אמור להיות, אבל מה קורה אם יש?
    אני מאחל לך בריאות אנאלית, אצלי הכול בסדר, תודה.

    כנראה שנגעתי פה בעצב חשוף, או יותר נכון בפרה קדושה. עיתון יכול להיות טוב ויכול לעורר גם ביקורת. כשפותחים "עיתון לאנשים חושבים" ויודעים בדיוק מה קוראים מראש – אז הוא לא לאנשים חושבים. הוא לאנשים מתוכנתים – על ידי השמאל הליברלי, קבוצת הספורט "שמאל".


     

  • הדבר המדהים היחידי הוא שהעוקץ נותן במה לכזה קשקוש
    25.01.12 21:01 // דני
    יקר לך? קרא את המהדורה באינטרנט! לא מתאים לך? כנס לישראל-היום נקודה סי.או. נקודה אי.אל ועזוב אותנו בשקט... לגבי הנושא עצמו קשה להתייחס, כי...
     
    הדבר המדהים היחידי הוא שהעוקץ נותן במה לכזה קשקוש
    25.01.12 21:01 // דני

    יקר לך? קרא את המהדורה באינטרנט! לא מתאים לך? כנס לישראל-היום נקודה סי.או. נקודה אי.אל ועזוב אותנו בשקט…

    לגבי הנושא עצמו קשה להתייחס, כי גם הכותב לא טרח לעשות זאת: אין פה ביקורת השוואתית, אין למעשה ביקורת עיתנאית כלל וכלל, וגם הפרטים האישיים והתובנות האישיות מלאים בסתירות וטעויות לוגיות.


     

  • התנשאות, התנשאות
    25.01.12 21:44 // יובל
    למגיבים החביבים - אתם מתנשאים כמו העיתון. העולם לא תמיד לוגי - מה לעשות. פשוט אינכם יכולים לעכל מציאות שאיננה שחור/ לבן: אנחנו הטובים...
     
    התנשאות, התנשאות
    25.01.12 21:44 // יובל

    למגיבים החביבים -
    אתם מתנשאים כמו העיתון. העולם לא תמיד לוגי – מה לעשות. פשוט אינכם יכולים לעכל מציאות שאיננה שחור/ לבן: אנחנו הטובים (השמאל הליברלי, האשכנזי, קורא הארץ) והשאר – נחותים, לא לוגיים, קוראי ישראל היום, או חמור מזה, ישראל פוסט.

    התנשאות רק תותיר את השמאל היכן שהוא, גבוה על עץ חולה, או אי שם בקומה גבוה בעזריאלי, ליד הפסנתר של ברק.


     

  • ילדותי. אבל יש פה נקודה נכונה
    25.01.12 21:45 // אלי
    המחיר, האג'נדה הלבנה, הקונצנזוסיאליות היחסית, הליברליזם הכלכלי, נבזלדין, נחמיה שטרסלר. אלה הם דברים שתקועים בישבנו של העיתון ולא די שמפריעים להליכתו - הם בלתי...
     
    ילדותי. אבל יש פה נקודה נכונה
    25.01.12 21:45 // אלי

    המחיר, האג'נדה הלבנה, הקונצנזוסיאליות היחסית, הליברליזם הכלכלי, נבזלדין, נחמיה שטרסלר.
    אלה הם דברים שתקועים בישבנו של העיתון ולא די שמפריעים להליכתו – הם בלתי נסבלים.

    ביבי לא קשור.


     

  • יובל המבולבל.
    25.01.12 22:03 // אבנר.
    גם כשאני נכנס לאתר "העוקץ" אני יודע בדיוק מה אני עומד לקרוא , אז יש שתי אפשרויות : או ש"העוקץ" מיועד לאנשים שלא...
     
    יובל המבולבל.
    25.01.12 22:03 // אבנר.

    גם כשאני נכנס לאתר "העוקץ" אני יודע בדיוק מה אני עומד לקרוא , אז יש שתי אפשרויות : או ש"העוקץ" מיועד לאנשים שלא מסוגלים לחשוב( לשיטתך המתנשאת) או של"העוקץ" כמו לעיתון "הארץ" יש פשוט השקפת עולם.

    מה שלא ברור זה שאם מצבנו כל כך טוב וכל הדיבורים על מלחמה עם איראן ו"צונאמי" מדיני הם קשקושים של אליטה ישנה , למה אתה כל כך עצבני? מה איכפת לך מעיתון "הארץ"?
    מה מפריע לך להמשיך לנמנם בשלוה מול החינמונים למיניהם ולעקוב אחרי עלילות בוגרי "האח הגדול"…


     

  • הייתי רוצה לשמוע דעה של מזרחי גאה על העיתונות המפוארת, הביקורתית, הפתוחה והדמוקרטית שהקימה ש"ס. המנטרה המזרחית של "להסית נגד האשכנזים כדי לא לראות כמה אנחנו המזרחים עלובים, פרימיטיבים וגזענים" כבר נמאסה מזמן.
    26.01.12 07:53 // אשכנזי מתנשא
    ועל זה נאמר: טול קיסם מבין שיניך? טול קורה מבין עיניך!!!

  • קצת פרופורציות
    26.01.12 08:32 // צביקה
    אז יופי ,הארץ משתדל לשמור את עצמו כלכלית ומדפיס את הביביתון. לכנות את אולמרט שמאלני זו בדיוק הגישה של כמה בימין הקיצוני שכל...
     
    קצת פרופורציות
    26.01.12 08:32 // צביקה

    אז יופי ,הארץ משתדל לשמור את עצמו כלכלית ומדפיס את הביביתון.
    לכנות את אולמרט שמאלני זו בדיוק הגישה של כמה בימין הקיצוני שכל מי שעומד משמאלם הוא שמאלני.
    על העבודה אכן להוכיח כי חזרה ללא ברק לשמאל-מרכז השפוי.
    הארץ הוא ה עיתון של ישראל במשך שנים והפוסל במומו הוא פוסל ומעניין איזה עיתון יומלץ לקריאה…


     

  • ביקורת על המאמרים/כתבות - בסדר
    26.01.12 12:34 // שלי
    אבל על סמך מה הביקורת על הקוראים? אכן המאמר נראה קצת לא רציני (אני מקווה שזו לא ביקורת מתנשאת...).

  • גרה בקיבוץ שיתופי וקוראת הארץ
    26.01.12 13:01 // יהבית
    אני ומשפחתי ממש, אבל ממש (!) לא בעשירון העליון של המדינה. וההבדל המשמעותי מבחינתי בין המוסף של "הארץ" לבין שאר מוספי השבת, הוא...
     
    גרה בקיבוץ שיתופי וקוראת הארץ
    26.01.12 13:01 // יהבית

    אני ומשפחתי ממש, אבל ממש (!) לא בעשירון העליון של המדינה. וההבדל המשמעותי מבחינתי בין המוסף של "הארץ" לבין שאר מוספי השבת, הוא שב"הארץ" לא מורחים את נינט על השער ומפרסמים רק כתבות "צהובות". ב"הארץ" אני מרגישה שאני קוראת כתבות שיש בהן עניין, ולא סתם נוברות לידוענים בחייהם הפרטיים. שמאל, ימין, זה אפילו לא משנה! אם שאר העיתונים היו מתעסקים בדברים חוץ מרכילות, אולי הייתי קוראת אותם. סתם נקודה למחשבה…


     

  • ביבי אויב מעמדי בלי קשר ל"הארץ"
    26.01.12 13:31 // מיכאל לינדנבאום
    הארץ הוא עיתון ליברלי-בורגני ברמה גבוהה כמו "לה-מונד" או "ני-יורק טיימס". אני קורבן הפרטה(מובטל ללא פנסיה מוקדמת אחרי 22 שנות עבודה ב"פז" המופרטת לידי...
     
    ביבי אויב מעמדי בלי קשר ל"הארץ"
    26.01.12 13:31 // מיכאל לינדנבאום

    הארץ הוא עיתון ליברלי-בורגני ברמה גבוהה כמו "לה-מונד" או "ני-יורק טיימס".
    אני קורבן הפרטה(מובטל ללא פנסיה מוקדמת אחרי 22 שנות עבודה ב"פז" המופרטת לידי בינו צדיק),בודאי שאני סולד מחיבתו של הארץ למשטר ההפרטה-הטייקונים-עובדי קבלן,השורר פה מאז 1977 .
    עם זאת ,אני יודע למה לצפות ממנו כמו מ"העוקץ".

    ה"ארץ" ,ליברל קלאסי,לא אוהב את הלאומנות הבוטה ואת הפשיזציה הגוברת של שלטון הליכוד.
    אני מתעב את ביבי כי הוא ב"משמרת" של משטר ההפרטה הניאו-ליברלי של הליכוד,שהפך חיינו לגיהינום.
    ביבי הרוויח ביושר את השנאה הפוליטית כלפיו.
    מספיק לאבד חייך בהפרטה ולהיות עובד קבלן.


     

  • אכן, זהו עיתון עם אג'נדה, האם זה דבר רע?
    26.01.12 14:02 // מזרחית, דתל"שית, קוראת הארץ
    נכון, הייתי מעדיפה שהאג'נדה תכלול שמאל כלכלי יותר ובמקום זה יש את נחמיה שטרסלר... הייתי מעדיפה עורך אחר למוסף הספרות והתרבות במקום בני ציפר...
     
    אכן, זהו עיתון עם אג'נדה, האם זה דבר רע?
    26.01.12 14:02 // מזרחית, דתל"שית, קוראת הארץ

    נכון, הייתי מעדיפה שהאג'נדה תכלול שמאל כלכלי יותר ובמקום זה יש את נחמיה שטרסלר…
    הייתי מעדיפה עורך אחר למוסף הספרות והתרבות במקום בני ציפר הטרחן והשוביניסט… וכדומה
    אבל ההתקפה הזאת קצת מגוחכת בהתחשב בעובדה שמדובר בעיתון אינטילגנטי לעילא שלא מביך את האינטילגנציה של קוראיו.
    עם מוסף ספרות מכובד (בכל זאת) ומוסף ספרים נרחב.
    כמו כן – בל נשכח שבניגוד לידיעות אחרונות למשל – כל תכניו נמצאים באינטרנט ונגישים לכניסה בחינם.
    התלונה על עלות העיתון גם כן אינה מובנת – לא לכולם יש מליונר עם כיסים עמוקים המוכן לממן עיתון יומי. ואחזקת עיתון כל כך מושקע כמו הארץ כרוכה, מן הסתם, בעלויות גבוהות.


     

  • יופי שיש אחדות דעות
    26.01.12 15:00 // יובל גלעד
    אבל גם מסוכן. התגובות רק מוכיחות לי את האלמנט הפאשיסטי בסגידת קוראי העיתון שהפך להיות יותר מעיתון : מאחד אחרון של מיעוט מתנשא....
     
    יופי שיש אחדות דעות
    26.01.12 15:00 // יובל גלעד

    אבל גם מסוכן. התגובות רק מוכיחות לי את האלמנט הפאשיסטי בסגידת קוראי העיתון שהפך להיות יותר מעיתון : מאחד אחרון של מיעוט מתנשא.

    גם אני קורא אותו, רק בימי שישי אמנם (לא ברור לי איך אדם עובד יכול להקדיש זמן למגילות האלה באמצע השבוע), ואם הייתם קוראים יפה – הייתם רואים למשל את מגמת ההצהבה במוסף "גלריה", את מגמת ההפחדה של כתבים כמו אלוף בן בעניין האיראני, ועוד.

    אבל מה לעשות, שהאדם עדרי מטבעו, קורא לעיתון לאנשים חושבים או חינמון לאנשים עניים.


     

  • מי מתנשא כאן?
    26.01.12 23:09 // מיכאל לינדנבאום
    לטעמי ,ל"הדביק" כינויי גנאי למי (אדם) ולמה(עיתון למשל) שלא מוצא חן בעיניך,ללא הבאת נימוקים,זאת היא בבחינת התנהגות "מתנשאת ופשיסטית" כהגדרת יובל. גם ליהודים הדביקו...
     
    מי מתנשא כאן?
    26.01.12 23:09 // מיכאל לינדנבאום

    לטעמי ,ל"הדביק" כינויי גנאי למי (אדם) ולמה(עיתון למשל) שלא מוצא חן בעיניך,ללא הבאת נימוקים,זאת היא בבחינת התנהגות "מתנשאת ופשיסטית" כהגדרת יובל.
    גם ליהודים הדביקו תוויות.
    קראו לזה גם אנטישמיות.


     

  • זה קצת פאתט להתווכח בתגוביות
    27.01.12 01:29 // רוני
    ו"פן" כותבים בלי אל"ף (פסקה שלישית מהסוף).

  • לאשכנזי מתנשא
    28.01.12 16:32 // ג. אביבי
    עצם זה שאתה לא מבדיל בין ציבור המזרחים שכותבים כאן לבין עורכי הביטאון של ש"ס, מעיד על הפרימיטיביות, הבורות והגזענות החשוכה שלך. כשמתנשא...
     
    לאשכנזי מתנשא
    28.01.12 16:32 // ג. אביבי

    עצם זה שאתה לא מבדיל בין ציבור המזרחים שכותבים כאן לבין עורכי הביטאון של ש"ס, מעיד על הפרימיטיביות, הבורות והגזענות החשוכה שלך. כשמתנשא כמוך מאשים את הקורבנות העיקריים של פשעי הגזענות האשכנזית בגזענות, זה נשמע כמו גרמני בראשית שנות ה40 של המאה הקודמת שמאשים את היהודים והצוענים בגזענות.


     

  • הכותב הלא אליטיסט ולא אשכנזי הוא כנראה ביבי
    28.01.12 18:35 // יאבץ
    קיבלנו סלט מעניין של :ביבי-הארץ-שלדון בעל ענין-חינמונים להמונים העניים-חרדים מושמצים על בלי עוול-סמולנים סגורי מח-והדפסת עתון שלדון בדפוס הארץ. איזו ארץ נהדרת! ראשי פרקים...
     
    הכותב הלא אליטיסט ולא אשכנזי הוא כנראה ביבי
    28.01.12 18:35 // יאבץ

    קיבלנו סלט מעניין של :ביבי-הארץ-שלדון בעל ענין-חינמונים להמונים העניים-חרדים מושמצים על בלי עוול-סמולנים סגורי מח-והדפסת עתון שלדון בדפוס הארץ.
    איזו ארץ נהדרת! ראשי פרקים להאדרת ההצלחה הזחוחה של ביבי והכנה לבחירות. גם על הטיטניק ועל הקוסטה קונקורדיה רקדו ,אכלו ושתו לצלילי תזמורות משובחות. הראשון שנמלט מהספינה השוקעת היה …כמובן הקברניט שדאג לשרוד.
    די לנו בחסידים שוטים מכל הכיוונים.


     

  • תגובות תמוהות
    28.01.12 20:31 // יובל גלעד
    איך קפצתם כל כך מהר לגרמניה של שנות הארבעים? כותב הרשימה מודה בהיותו בעל גרעין התנשאות, שכן הוא תוצר של מערכת חינוך חילונית והורים...
     
    תגובות תמוהות
    28.01.12 20:31 // יובל גלעד

    איך קפצתם כל כך מהר לגרמניה של שנות הארבעים?

    כותב הרשימה מודה בהיותו בעל גרעין התנשאות, שכן הוא תוצר של מערכת חינוך חילונית והורים מבית מורשת העבודה והארץ.

    אבל גם בכל אחת מהתגובות התנשאות די מעוררת בחילה – או שאני ילדותי, או שאני לא לוגי, או שאני מתנשא, או שאני בור, או שאני כולם יחד – ותשובתי אחת – נגעתי בפרה קדושה, עוררתי למחשבה, נגעתי בפצע, כמו רופא טוב.

    ראו את מהדורת שישי של "הארץ", בצד רשימה משובחת של גדעון לוי על חסרי בית בירושלים, הכותרת הראשית : שמונים אחוז מאמינים באלוהים! הו, איזה אסון! כל ההתנשאות של הארץ בכותרת מעוררת חרדה אצל החילונים, כותרת צהובה לרשימה דווקא עניינית למדי של אסף ענברי, המנסה לעורר את ציבור הקוראים של הארץ (שברובו חילוני – עשיר – אתיאיסטי – ולא יעזרו מחאותיכם) להבין שהמדינה משתנה, ואנשים – שומו שמיים – הופכים פרימיטיביים, מאמינים באלוהים וכו'.

    בקיצור – תמשיכו להתנשא והלרגיש שאתם הכי טובים, שיהיה לכ לבריאות.

    והדבר נכון גם לגבי האתר המשובח הזה – "העוקץ". איי אפשר להפריז בחשיבותו הציבורית לעורר מודעות בעניינים חברתיים ופוליטיים, ומצד שני – עצם העובדה שאני תמיד יודע מה הדעות שיוצגו כאן, באדיקות, מתוך שכנוע מוחלט וללא היסוס – זאת בעיה. זה לשכנע את המשוכנעים.


     

  • תגובה הראויה לטקסט הזה היא: לא ראוי לתגובה.
    28.01.12 23:47 // רוברט פוזן
    תגובה הראויה לטקסט הזה היא: לא ראוי לתגובה.

  • תמוה?
    31.01.12 08:52 // ג. אביבי
    "איך קפצתם כל כך מהר לגרמניה של שנות הארבעים?" פשוט. האטימות הפתולוגית כלפי נשוא הגזענות של המתנשאים, ראיית כל ציבור המזרחים כעדר מונוליטי שבו...
     
    תמוה?
    31.01.12 08:52 // ג. אביבי

    "איך קפצתם כל כך מהר לגרמניה של שנות הארבעים?"
    פשוט. האטימות הפתולוגית כלפי נשוא הגזענות של המתנשאים, ראיית כל ציבור המזרחים כעדר מונוליטי שבו לעיתונאי ש"סי אותה תפישה כמו למשכיל מזרחי חילוני או מסורתי, האשמת הקורבנות הגזענות האשכנזית בגזענות – למרות שכל בר דעת צריך לדעת שבראש שרשרת הפתולוגיה הגזענית בישראל נמצאים גזעני אשכנז שנמצאים בסמול ועד הימין מן החילונים ועד החרדים הקיצונים. אלה ועוד.


     

  • חי שפמי
    31.01.12 12:34 // יובל גלעד
    שהחברה פה עצבניים... נראה ששלטת באתר איזו דת של פוליטיקלי קורקטיות שמאלנית חברתית קדושה ומי שחורג מעט מהשפה נסקל עד זוב דם. טוב, אולי...
     
    חי שפמי
    31.01.12 12:34 // יובל גלעד

    שהחברה פה עצבניים…
    נראה ששלטת באתר איזו דת של פוליטיקלי קורקטיות שמאלנית חברתית קדושה ומי שחורג מעט מהשפה נסקל עד זוב דם.
    טוב, אולי טעיתי, מיה קולפה, הארץ עיתון חסר פגמים, אקרא אותו כל יום, כל בוקר, אקפיד גם בקריאת התגובות באינטרנט, קלה כחמורה, ואתכסה בטלית המוסף לספרות כצדיק חילוני נאור לכל דבר ועניין, שלא רואה שום גזענות ברשימה של גדעון לוי על "שמונים אחוז מאמינים באלוהים"! וכו'.
    ברוך אתה השם אלוקינו מלך העולם בורא פרי העוקץ והארץ.


     

תגובה לכתבה

סדר יום
  • 24.02.12, 12:00, משמרת סולידריות עם מאבק עובדי הרכבת לא להפרטת הרכבת – לא להעסקה קבלנית ברכבת! רכבת מרכז (ארלוזורוב) תל אביב. תחנת חוף הכרמל, חיפה
  • משמרת סולידריות עם מאבק עובדי הרכבת

    לא להפרטת הרכבת – לא להעסקה קבלנית ברכבת!

    משמרות הסברה: סולידריות עם מאבק עובדי הרכבת נגד הפרטה
    לא להפרטת הרכבת – לא להעסקה קבלנית ברכבת!
    בואו למשמרות סולידריות עם מאבק עובדי הרכבת
    המשמרות יתקיימו במקביל גם בחיפה וגם בתל אביב
    יום ו' 24.2.2012 שעה 12:00 בצהריים
    רכבת מרכז (ארלוזורוב) תל אביב
    תחנת חוף הכרמל, חיפה
    האוצר והמעסיקים רוצים להפוך את עובדי הרכבת לעובדי קבלן ולחסל את הרכבת כשירות ציבורי. יו"ר החברה, אורי יוגב, שהיה הממונה על השכר באוצר, ושהגדיר את ההישג הגדול של תפקידו הציבורי בשבירת העבודה המאורגנת, מנסה לעשות בדיוק את זה ברכבת. שר התחבורה, ישראל כץ, החליט באופן חד צדדי ובניגוד להסכמים קודמים לחתום על הסכם הפרטת תחזוקת הקטרים, תוך שהוא מאיים כי אם העובדים לא יקבלו מרצונם את רוע הגזירה הוא "יסגור את הרכבת".
    ניהול הרכבת אך ורק למטרות האינטרסים של בעלי הון, שהוא מהות ומטרת ההפרטה, היא מהלך שיהיו לו תוצאות הרות גורל. בבריטניה למשל הפרטת הרכבות הובילה לשורת תאונות קטלניות שהכריחה את הממשלה הבריטית להחזיר לבעלות ציבורית חלק ממה שהופרט ולסבסד בהיקף גבוה מבעבר את פעילות הרכבות.
    העובדים מובילים מאבק אמיץ ועקרוני נגד ההפרטה וזאת למרות צווים דראקוניים של בית הדין לעבודה והסתה פרועה כנגדם בתקשורת. בית הדין לעבודה מצר את צעדי המחאה של העובדים ומוציא כנגד זכותם הדמוקרטית לשבות צווים, אבל לא מצר באותו אופן את הצעדים החד צדדיים של ההנהלה ושר התחבורה.
    הסולידריות תנצח את ההפרטה!
    אסור להשאיר את העובדים לבד במאבק הזה.
    לא להפרטה ולהעסקה קבלנית ברכבת. כן להשקעה ממשלתית מאסיבית בשיפור תשתיות הרכבת הציבורית.
    בעד זכות השביתה של עובדי הרכבת. לא לצווי מניעה אנטי דמוקרטיים. די להסתה תקשורתית נגד עובדי הרכבת. לא לכפיית הסכמים על העובדים, הצבעה על כל הסכם שיושג.
    בעד מאבק מאוחד וסולידריות חוצה איגודים של וועדים ועובדות ועובדים מהשורה, יחד עם פעילי/ות המחאה החברתית, ארגוני סטודנטים ועוד.
    אנחנו קוראים לארגוני מאבק, ועדים וכל מי שתומך/ת במאבק להצטרף למשמרות הסולידריות.
    לקשר:
    תל אביב – 052.592.5008 (נאור)
    חיפה – 054.754.0044 (אפרת)
    תנועת מאבק סוציאליסטי Maavak.org.il

    מתי: 24.02, 12:00

    היכן: רכבת מרכז (ארלוזורוב) תל אביב. תחנת חוף הכרמל, חיפה

  • 24.02.12, 22:00, פיתחו את רחוב שוהדא בחברון יום הסולידריות הבינלאומי עם תושבי חברון הפלסטינים חברון
  • פיתחו את רחוב שוהדא בחברון

    יום הסולידריות הבינלאומי עם תושבי חברון הפלסטינים

    הצטרפו ליום הסולידריות הבינלאומי עם תושבי חברון הפלסטינים במאבקם לפתיחת רחוב שוהדא והבטחת חופש תנועה לתושבים, 24 בפברואר 2012!

    המתנחלים – בסיוע הצבא – מבקשים להפוך את חייהם של תושבי חברון הפלסטינים בלתי-נסבלים. בואו לתמוך במאבקם של תושבי חברון הפלסטינים לחיים בכבוד ובחופש!

    הוועד להגנה על חברון
    הקמפיין העממי למאבק נגד הגדר וההתנחלויות / פלסטין

    בואו! פרטים נוספים על הסעות ונקודות מפגש – בהמשך.
    לבירורים והרשמה כתבו ל-jointprotest24february@gmail.com

    רקע
    =======
    רחוב שוהדא בחברון היה אחד הרחובות המרכזיים ביותר בעיר חברון עד לסגירתו על-ידי שלטונות הכיבוש. הרחוב קישר את שכונות מרכז וצפון העיר עם אלה שבדרום. משך שנים רבות שכנו ברחוב תחנת האוטובוסים המרכזית של נפת חברון, תחנת המוניות, שוק הירקות המרכזי, בתי הספר של הנפה שעדיין פועלים, חמאם תורכי, שתי טחנות, תחנת דלק ועשרות חנויות.
    כיבוש העיר על-ידי ישראל בשנת 1967 תואר בעיני הימין הישראלי כ"חזרה לעיר האבות". וכך מתחילת הכיבוש, הפכה התנחלות בחברון למטרה מרכזית של חסידי הסיפוח. זה התחיל ב"מלון פארק" בפסח 1968, ונמשך בהקמת קריית ארבע ב-1971. עם עליית הליכוד לשלטון הוא איפשר למתנחלים בשנת 1979 להמשיך מקריית ארבע אל לב העיר תוך השתלטות על בניין דבויא, השוכן ברחוב שוהדא.
    בשנת 1983 הרסו כוחות הכיבוש 12 בניינים מאחורי שוק הירקות המרכזי והקימו את התנחלות אברהם אבינו. כך השתלטו המתנחלים על השוק והשליכו את בעלי החנויות לרחוב. בשנת 1984 השתלט הצבא על תחנת האוטובוסים המרכזית והפך אותה למחנה צבאי כדי לסייע באבטחת ההתנחלות בעיר ולסייע להתרחבותה בתוך חברון. לפני שנתיים התירו כוחות הכיבוש למתנחלים להתיישב בקרוואנים בתוך המתחם הצבאי שבתחנה.

    כיום גרים בעיר חברון עצמה כ-400 מתנחלים וכ-200 מתנחלים ואברכים בישיבת "שבי חברון"; רוב תלמידי הישיבה מעורבים במעשי אלימות והצקות לתושבי העיר חברון וסביבותיה. ההתנכלויות כוללות רגימת עוברים-ושבים פלסטינים ובתים באבנים והפרעה לתנועת הפלסטינים המתגוררים בבתים ושכונות שבקרבת מרכזי ההתנחלויות. בנוסף לכריתת עצים והשחתת רכוש נוהגים המתנחלים להשתמש באלימות מילולית, לפגוע ברגשותיהם של תושבי המקום המוסלמים למשל בכנותם את הנביא מוחמד חזיר בעברית ובערבית.

    מתנחלי חברון הם הקיצונים שבמתנחלים וביניהם דמויות כברוך מרזל, נעם פדרמן, חסידי כהנא ומעריציו של ברוך גולדשטיין, שרצח 29 מתפללים במערת המכפלה ביום ששי, ה-25 בפברואר 1994, צעד שהוביל לחלוקת העיר לשני אזורים ואיסור על תנועת פלסטינים ברחוב שוהדא.

    הסכם הביניים שנחתם בספטמבר 1995 בעניין הגדה המערבית ורצועת עזה כולל סעיף מפורש (חלק 7, סעיף 7), העוסק בחברון וקובע שיופעלו סדרים חדשים בעיר העתיקה בחברון רחובותיה. ההסדר כלל פתיחת השוק הסיטונאי והסרת המחסומים ברחוב המוביל מאבו סנינה לרחוב שוהדא להקלת התנועה. שלטונות הכיבוש מעולם לא יישמו את ההסכם.
    באוקטובר 2000 הכריזו שלטונות הכיבוש על עוצר ברחוב שוהדא ובפועל על כ-20 אחוז מהעיר חברון. לפי נתוני הוועדה לבניית חברון, העוצר נמשך 585 ימים משך שלוש שנים ולווה בפיצוץ חנויות, גניבות וסגירת כל הכניסות לעיר העתיקה.

    גם עם הסרת העוצר המשיכו שלטונות הכיבוש למנוע מעבר מכוניות פלסטיניות ברחוב שוהדא ורחובות נוספים בעיר בנוסף ואת מעבר הולכי רגל פלסטינים בחלקים גדולים של הרחוב. סגירת רחוב שוהדא ורחובות נוספים בעיר חברון מקשה על חיי היום-יום של התושבים הפלסטינים; הליכה של דקות ספורות התארכה מאוד. כדי להגיע לבתיהם נאלצים דיירי רחוב שוהדא הפלסטינים לעבור דרך בתי שכניהם ולטפס על גגות הבתים.
    ב-19.11.2006 פנתה האגודה לזכויות האזרח לרשויות הכיבוש בבקשה לפתוח את הרחוב. בתגובת היועץ המשפטי (25.12.2006) נאמר "שאכן חל על הפלסטינים איסור מעבר רגלי ברחוב, אך הדבר נעשה בטעות ובימים אלו ניתנו הוראות חדשות לאפשר מעבר רגלי של התושבים הפלסטינים תוך בדיקות ביטחוניות." למרות זאת, רחוב שוהדא נותר סגור.

    בצל סגירתם המתמשכת של רחוב שוהדא, עורק החיים החשוב ביותר בחברון, ושל רחובות נוספים, הוועד להגנה על חברון בתמיכת הכוחות הלאומיים בחברון ובתיאום עם קבוצות סולידריות בינלאומיות וישראליות, החליט להפוך את ה-25 בפברואר, יום הטבח במערת המכפלה, ליום מאבק בינלאומי לפתיחת רחוב שוהדא וסולידריות עם תושבי חברון הפלסטינים.

    אנו מזמינים אתכם להשתתף בהפגנה משותפת ביום שישי, ה-24.2.2012 בתביעה לפתוח את רחוב שוהדא ולמען חופש תנועה לתושבים הפלסטינים בעירם.

    המתנחלים – בסיוע הצבא – מבקשים להפוך את חייהם של תושבי חברון הפלסטינים בלתי-נסבלים. בואו לתמוך במאבקם של תושבי חברון הפלסטינים לחיים בכבוד ובחופש!

    הוועדה להגנה על חברון
    הקמפיין העממי למאבק נגד הגדר וההתנחלויות / פלסטין

    http://www.stopthewall.org/


    מתי: 24.02

    היכן: חברון

  • 25.02.12, 19:00, הפגנה: הזדמנות אחרונה לעצור את הגירוש כי זה לא רק איום צועדים מרחבת הבימה למשרד הפנים (קפלן פינת בגין)
  • הפגנה: הזדמנות אחרונה לעצור את הגירוש

    כי זה לא רק איום

    english follows

    **Marching from HaBima Sqr. to the MoI on the corner of Begin and Kaplan**
    take sherut/bus 5 to HaBima

    תסתכלו על ג'נל וחבריה – האם אתם רואים הבדל? כולם ילדים שנולדו, גדלו והתחנכו כאן, עבור כולם ישראל היא ביתם.

    האם אנחנו נמשיך לשתוק בזמן שילדים חפים מפשע נעצרים, נכלאים ומגורשים מהבית היחיד שהם מכירים?

    זה לא רק איום, זו לא שמועה, הגירוש כבר פה.

    כמו ג'נל, יש ילדים וילדות נוספים שאלי ישי וביבי ינסו לגרש. והם גם יצליחו אם אנחנו לא נתנגד.

    זה לא מספר או סטטיסטיקה שמגרשים, אלו בני אדם שכל אחד מהם הוא עולם ומלואו.

    הם יגורשו כדי הדלת תמשיך להסתובב וקבלני כח האדם ימשיכו להתעשר על גבם של המהגרים ושלנו.

    אל תגידו זה לא אפשרי, אל תאבדו תקווה! כי ביחד יש לנו את הכוח להשפיע ולשנות, בדיוק כפי שעשינו בשלוש שנים האחרונות!

    ההחלטה שלך לבוא או לא לבוא להפגנה, משפיעה ישירות על החיים של הילדים.

    בידנו הכוח לשנות את הגזרה, אל תשאירו אותם לבד!!

    **דרושים סדרנים וסדרניות לצעדה כדי לשמור על בטיחות הילדים ולסייע. אין וסטים צהובים מכוערים!
    להתנדבות שלחו מייל אל yonatan@israeli-children.org.il

    Look at Janel and her friends; do you see any difference? All were born, raised and educated here in Israel. For them Israel is their homeland.
    Look at her, and ask yourself one simple question: "Will I just by stand by ןכ she is deported?"

    Will we keep silent while innocent children are arrested, locked up and deported from their only homeland?

    It is no longer only a threat – the deportation is here.

    Netanyahu an Yishay will try to deport many other children like Janel. If we do not resist, they will succeed.
    It's not about numbers or statistics, it's about human beings. Each of them is unique.

    They will be deported in order to keep the "revolving door" turning so that manpower contractors and middlemen can continue to get rich form migrants' money.

    Do not tell yourself "it can't be done", don't lose hope! Together we have the power to make a difference, as we did through the last three years!
    Your decision to join makes a difference. We have the power to cancel the threat, don't leave them alone!


    מתי: 25.02, 19:00

    היכן: צועדים מרחבת הבימה למשרד הפנים (קפלן פינת בגין)

    פרטים נוספים: http://www.facebook.com/events/250492645030538/

אודות מאמרים תוכן
דף הבית פוליטיקה כלכלה חוץ סדר יום
מי אנחנו סביבה חברה בטחון וידאו
צור קשר תרבות חינוך סביבה ירוקה מצאנו בתקשורת
ספורט תקשורת