הצענו לפלסטינים כל סיוע אפשרי, כולל פינוי לבתי החולים בארץ

יוסי דהאן

בעקבות ההפגזה היום שבה נהרגו שבעה אזרחים, שלשה מתוכם ילדים, וארבעים נפצעו, אמר אלוף פיקוד הדרום יואב גלנט, שייתכן שמדובר בפגז ארטילריה שסטה ממסלולו או ב"תאונת עבודה", הוא הוסיף "אין בכוונתו לפגוע באזרחים תמימים" לדבריו "צה"ל מודע לאזורים שבהם שוהים אזרחים, כמו סביבת בית הספר האמריקאי שנפגעה היום, ולתותחני צה"ל יש הנחיות להימנע מירי לעברם".

תאונות עבודה הן השגרה בעזה כמעט לכל חיסול ממוקד יש "נזק נלווה" המסתכם בפציעתם או הריגתם של אזרחים תמימים. הרג ופציעת האזרחים סיפקו היום לרמטכ"ל דן חלוץ הזדמנות להפגין את רגישותו המוסרית "אנחנו מצטערים על הפגיעה בחפים מפשע וכי הוצע לפלשתינאים כל סיוע אפשרי, כולל פינוי לבתי חולים בארץ".

לפני כשבועיים פרסם כריס מקגריל, כתב ה"גארדיאן" בישראל, כתבה ארוכה על רצועת עזה, מהכתבה של מקגריל ניתן ללמוד על מודעתו של צה"ל לאזורים שבהם נמצאים אזרחים, על תוכן ההנחיות שניתנות לתותחנים ועל רגישותו הייחודית של הצבא לחיי אדם.

זהו תרגום חלק מהכתבה.

"מוסה אל סארוקי חי בבית רעוע בקצה בית להיה שבצפון רצועת עזה, שם הוא השגיח על גמליו ועל הגידולים החקלאים שהוא מגדל, עד שגשם פגזי הארטילריה התקרב יותר מידי ואילץ את האיכר הבדואי בן ה-68 לעזוב יחד עם בנו לעיר. יומיים מאוחר יותר פגז הרס לחלוטין את ביתו של מוסה. שלשה שבועות לאחר מכן, מוסה אל סארוקי נהרג מפגיעתו של פגז כאשר ניסה להרחיק את גמליו ממקום נפילת פגזי צה"ל. "הוא נהרג מפגיעה ישירה בראש" אומר אחיינו פארס אל סאורקה. "לא יכולנו להציל אותו בגלל ההפגזות. זה קרה עשר דקות לפני שיכולנו להגיע אליו. היה קשה לראות את פניו, כשלקחנו את גופתו מבית החולים ניסינו למנוע מאשתו לראות אותו".

למחרת, המשפחה הקימה סוכת אבלים בקרבת ביתו ההרוס. זרם של חברים ושכנים הגיע לנחם ולשתות קפה "ואז הפגזים החלו ליפול שוב" אומר אחיין אחר  "שמענו צרחות וצעקות, זה היה חסן אל שפי. רסיס של פגז פגע בו בגב וכמעט חתך אותו לשניים. נפלו כל כך הרבה פגזים ונאלצנו לזחול על האדמה על מנת להימלט".

חסן אל שפי, בן 55 שהיה חקלאי שגידל פירות וירקות, מת בבית החולים. אחמד אל שפי נשא לסוכת האבלים חמישה רסיסים של פגזים שהוא אסף בשדה. כל אחד מהם באורך של שישה אינטשים, כבדים וחדים. "תתאר לעצמך את הדבר הזה, כל כך חם וכל כך מהיר. רק רסיס אחד יכול לקרוע את גופו של אדם, זה איום" הוא אומר.

לאחר מכן, שתי המשפחות הקימו סוכות אבלים בקצה האחר של העיר שם נופלים מספר מועט יותר של פגזים, למרות שנפלו שם מספיק פגזים שגרם לבית הספר האמריקאי לסגור את דלתותיו ולעבור לעיר עזה בינואר.

מתחילת החודש שעבר, ישראל ירתה יותר מ 5,100 פגזי ארטילריה אל רצועת עזה, הפגזים נורו מהצד השני של הגבול ומספינות חיל הים. הצבא אומר שההפגזות מכוונת להרתיע פלסטינים מלירות פגזים מתוך השדות אל תוך ישראל. אולם האש הארטילרית הרגה שישה אזרחים פלסטינים, כולל שני ילדים, את חסן גאהן בן השמונה ואת מחמוד אובהיד בן החמש עשרה ופצעה שישים איש כולל 21 ילדים.

הצבא הישראלי שינה את כלליו, כך שכיום ניתן להפגיז עד למרחק של 100 מטרים משטח בנוי. באותו אחר הצהריים שמשפחת סאוארקי התאבלה על אובדנו של מוסה, יותר מ 300 פגזים נפלו סביב בית להיה, כמה מהפגזים היו קרובים עד שהם הרעידו את הבתים הרעועים.

"אנחנו בדואים ואנחנו חיים בבתים עם גגות מאלומיניום שלא מגינים עלינו" אומר פארס אל סאורקה. "הפגזים הישראליים נופלים יותר ויותר קרוב. במשך 10 שנים הם יכולים לראות שאנחנו עושים את אותם הדברים, רועים את הגמלים בזמנים מסוימים. הם יודעים אפילו את השמות שלנו. הם יודעים את מי הם הורגים. בהתחלה הלוחמים היו המטרה. אבל עכשיו כולנו הפכנו למטרה. לבדואים אין שום קשר עם הלוחמים. זהו עונש קולקטיבי".

זו לא מלחמה בטרוריסטים, זו מלחמה בטרור על פי המודל האמריקאי שהופעל בעירק לפני הפלישה, הרעבה והפעלת טרור על אוכלוסייה והפיכת חייה לגיהנום בתקווה שהיא תביא לנפילת השלטון, ב"מלחמה בטרור", תפקידו של מוסא סארוקי, עד למותו, לא היה אלא להיות המשך זרועו הארוכה של צה"ל. .  

בא.ה לפה הרבה?

נושאים שהתעקשנו עליהם לאורך שני עשורים של "העוקץ", תוך יצירת שפה ושיח ביקורתיים, הצליחו להשפיע על תודעת הציבור הרחב. מאות הכותבות והכותבים, התורמים מכישרונם לאתר והקהילה שסביבו מאתגרים אותנו מדי יום מחדש, מעוררים מחשבה, תקווה וסיפוק.

כדי להמשיך ולעשות עיתונות עצמאית ולקדם סדר יום מזרחי, פמיניסטי, צדק ושוויון, אנו מזמינות אתכם/ן להשתתף בפרויקט יוצא הדופן הזה. כל תרומה יכולה לסייע בהגדלת הטוב שאנחנו מבקשות לקדם. יחד נשמן את גלגלי המהפכה!

תודה רבה.

donate
כנראה שיעניין אותך גם:
תגובות

 

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  1. יעל

    אם אני מבינה נכון אתה יוצא חוצץ נגד פגיעת צה"ל באזרחים פלטיניים. האם אין מדובר במלחמה? וכי איך היית מציע שמדינת ישראל תגן אזרחיה? האם פגיעת הקסאמים לא פוגעת באזרחים? האם חייהם של תושבי שדרות הפקר?

  2. ליאור שוורץ

    על איזה מלחמה את מדברת-ישראל מסרבת בכל תוקף לחשוב על פיתרון של שלום -יסלחו לי האנשים אבל יש

    לי תחושה אולי זועתית -אני לוקח אנלוגיה מהסרט אפוקולפסה עשיו (כמה מתאים)-כאשר רוברט דובאל אומר את אחד ממשפטי הסרט "אני אוהב את ריח הנפלם בבוקר" זה התחושה ונפגש בפיגוע הבא ושאנשים לא יביטו לשמים זה יגיע ,ולצערי אולי מגיע לנו.

  3. מאור

    אבל מישהו זוכר בכלל שבגוש קטיף ז"ל נחתו יותר מ-4000 פגזים שנשלחו לשם מטעם החמאס והג'יהאד והצליחו להרוג ולפצוע לא מעט פעמים? מישהו שם לב שמדי יום, שנה לאחר תום הכיבוש ברצועת עזה, עדיין נורים טילים על ישובים ישראלים, בתוך שטח ישראל ולא בשטחים הפלסטינים??? במזל גדול (ואולי בעזרת האל) הם לא מצליחים לגרום נזקים כבדים בנפש, אבל אל תזלזלו ביכולת של הטילים הפרימיטיביים הללו לקחת חיים.

    כשהפלסטינים עושים פיגועים, אתם אומרים שזה מתוך ייאוש ושכדי לפתור את זה ישראל צריכה לצאת מהשטחים. כשצה"ל עושה פעולה צבאית נגד הטרור ופוגע גם באזרחים אתם אומרים שכדי לפתור את זה צה"ל צריך להפסיק את הפעילות שנועדה למנוע טרור (בעצם אתם אומרים את זה גם כשלא נפגעים אזרחים תמימים), ולא שהפלסטינים צריכים להפסיק את הטרור שמביא את הפעילות הזו מלכתחילה.
    ישראל יצאה מהשטחים, הטרור נמשך. לישראל אין הרתעה יותר, כל אידיוט בשטחים שיודע להפעיל מתקן שיגור יכול לצאת לחצר שלו וליירט את שדרות, והוא לא מפחד שישראל תעשה לו כלום כי ישראל רק מאיימת וכבר נשמעת יותר מגוחכת מהג'יהאד, שאיים השבוע באופן פיוטי למדי "הטילים שלנו יומטרו על היישות הציונית והגיבורים שלנו יתפוצצו על גופותיהם המטונפות".

    להחזיר את ההרתעה, להילחם בטרור בנחישות, לגרום להם לחשוב עשר פעמים לפני שיגור של קסאם/יאסר אחד לישראל!

  4. יואל קורנבלום

    באמת יש להצטער על אובדן חיים בין אם הם של אזרחים או של חיילים. תאונות עבודה קורות בכל מקום. הצרה היא שהאויב, קרי, הפלשתינאים, משתמש והשתמש מימים ימימה באזרחים כמחסה ביודעם את רגישות צה"ל לפגיעה באזרחים. היו הרבה מקרים שבהם חיילים ישראלים נפלו בגלל שהאויב התחבא מאחורי אזרחים וירה משם. צה"ל לא החזיר אש במקרים כאילו. אבל לפעמים יש תקלות. לכן במטרה להגן על עצמינו גם אזרחים נופלים ואתם גם ילדים. כמובן שהריגת אזרחים וילדים ישראלים קורה אצלינו די הרבה כשפלשתינאי מתאבד הורג במטרה מכווונת ילדים ונשים. מעניין האם העיתונאי הנכבד מהגרדיאן הוסיף קישור לעניין הזה או אולי הוסיף אבל המתרגם הנכבד שכח לתרגם? בנתיים לא ידוע לי.

    בכל אופן כדאי לכל התומכים בפלשתינאים לעשות חשבון נפש, האם התמיכה שווה משהו? האם היא הובילה למצב טוב יותר? האם תחת מסווה של הומניות התומכים למניהם גרמו למצב להתדרדר למצבו היום? האם כל הכספים הרבים שנתרמו לפלשתינים עזרו במשהו לפליטים או לבדואים או רק ליבו את אש המלחמה? האם התאונה הזאת נגרמה רק ע"י צה"ל או אולי לתומכים בפלשתינאים יש חלק ונחלה גדולים בתאונה הזאת בגורמם לצה"ל לפעול בצורה הזאת?

  5. צחי

    לא יודע מה לומר. פשוט מתבייש היום להיות ישראלי (לא בפעם הראשונה).
    "מציעים עזרה" לפלשתינים – ממש נחמד מצידנו.
    ממש שוחרי שלום אנחנו. אפילו לדבר לא מוכנים.
    וללב מתגנבת המחשבה שאולי שר הבטחון החדש, ממקימי שלום עכשיו, לא יודע לומר "לא".

  6. עידו

    עמיר פרץ הוא הבעיה הצבא מתמרן אותו , ועמיר פרץ לא יודע לעמוד בפרץ .

  7. איל שחם

    פרץ ממקימי שלום עכשיו?? נראה לי שאתה טועה.
    בכל זאת יש הבדל בין פרץ למופז. אחרי מקרים כאלה מופז "הביע צער" והיה ברור שהוא לא מתכוון לזה. פרץ "מביע צער עמוק" וייתכן שהוא באמת מצטער. חוץ מזה אין הבדל. שניהם פושעי מלחמה. שר בטחון "אזרחי" אלק.
    גם שופטי בית המשפט העליון (וברק בראשם) בסירובם לדון בעתירה בענין הסיכולים הממוקדים נושאים באחריות למעשי ההרג שצה"ל מבצע בשטחים.

  8. ליאור שוורץ

    כאחד שחושב שצריך להכות בטרור כשצריך,יש לי תחושה מאוד כבדה שצה"ל וקברניטי הארץ איבדו את המצפן
    המוסרי שלהם, וזה לא בכדי שבראש הצבא עומד אדם שלא מזיז לו להרוג חפים מפשע אם המטרה הושגה-
    כציוני שמאמין בזכות המדינה להתקיים-אני מאמין שצה"ל במקרה הרע לא אכפת לו להרוג אזרחים חפים מפשע
    ובמקרה היותר קיצוני – עושה את זה בכוונה!!!!!.
    הייתי רוצה לשמוע מסיבת עיתונים מפורטת שמסבירה מה קרה ולמה- אולי נאיבי לחשוב אבל למה זנחנו את האימרה
    שאומרת "יורים ובוכים"-אולי פלצני, אבל יש משהו באימרה הזו שאומרת כשיורים אז יורים מחוסר ברירה ומדייקים
    במה שיורים.
    אני חושב שהתנהלות המדינה ממחישה לנו את הרקבון המוסרי שפשה בנו,
    הייתי רוצה לראות את החיילים שירו אתמול עומדים לדין ,כמו אתו נהג שהרג אדם בתאונת דרכים ועומד לדין על הרג
    ברשלנות.

    ובנוסף כשיבואו הפיגועים בגלל מה שקרה אני מקווה שהאצבע המאשימה תופנה לדן חלוץ-ולעמיר פרץ.

  9. ניצן אביב

    תגובותיכם המתלהמות והבוטות אופייניות לרבים בישראל, הניזונים מאמצעי התקשורת, ומקורן בשטיפת-המוח המתמדת ובטפטוף הבלתי-פוסק של התעמולה הנבזית, השגורה בפי ראשי השלטון הישראלי הנוכחי וקודמיו, ובמיוחד שרי הבטחון וקציני הצבא, בסיוע נדיב ותומך של התקשורת על כל ענפיה, שהתגייסה לתמוך, ללא סייג, במדיניותה הפושעת של הממשלה.
    האם אתם זוכרים, בכלל, כמה פעמים נשמעו הבעות צער, משרי בטחון ומצה"ל, לאחרונה?
    כצה"ל יורה אלפי פגזים, השכם והערב, מן היבשה, הים והאויר, וכן ב"סיכולים ממוקדים", "כדי להרתיע" – נהרגים ונפצעים אזרחים פלסטינים רבים, בכללם נשים וילדים רבים, על לא עוול בכפם, וזהו רצח ופשע מלחמה שלא יכופר.
    על איזו מלחמה אתם מדברים? כל המאמצים של השלטון הישראלי, ע"י הרעבה, מניעת העברת כספים , מזון ותרופות לפלסטינים, נועדו כדי להכניע ולהוריד על ברכיו, בכוח הזרוע, את השלטון הנבחר בשטחים, לקבל את תנאיו, תכתיביו ומרותו של השלטון הישראלי, ללא תנאי, ולהחליף את ממשלת החמ"ס שנבחרה באורח דמוקרטי, למגינת לבם של האוחזים בהגה השלטון הישראלי.
    רק בהידברות ישירה יושג השקט וייפסק התוהו ובוהו ויש , לכן ,לשאת ולתת עם ממשלת החמ"ס, ישירות ,לאלתר!

  10. איציק ניסני

    אוי למה שאני שומע מכם
    יעמוד כל אחד מאלה כולל יוסי דהן מול הראי ןידמיין לעצמו שהוא נמצא לא כאן חס וחלילה…
    אלא בפרבר בשוייץ ושם קנית בית ושם יום יום נופלים אבנים מהגג בצורה אקראית והרגו כבר כמה מה תעשה??כאשר תגלה שעל גג ביניין השתקע מישהו שהחליט לעשות כך והוא ממוקם ואינך יכול לעשות לו מאום והוא הרג כמה מחבריך וזה מתקרב אליך
    יום יום ….
    אתה מפחד
    ויותר מפחד
    ואומר לעצמך למה למי לי כל זאת בשדרות כבר יותר בטוח שם מגיבים על מה שלא מגיבים פה…
    חומר למחשבה
    תדון את עצמך במקומם…

  11. יואב לוין

    עמיר פרץ מתחיל להתגלות כעוד אחד מהבלופים הגדולים של "העבודה". כנראה שמרוב חברתיות והבטחות חברתיות הוא יעקוף את ברק בדמגוגיה וישאיר אותו הרחק הרחק בסיבוב.

    מעניין איך הפך פרץ החברתי, ראש האיגוד המקצועי ומייצגם של ערי הפיתוח, "למר ביטחון". אולי בענייני ביטחון הוא יקבל הרבה קולות, אך את הקולות של מי שהוא באמת צריך הוא עומד להפסיד ובגדול. אינני רוצה להכנס כאן לנבכי המדיניות הבטחונית ומה נכון לעשות או לא ואיני רוצה להכנס לספין הזה של התקשורת, אלא לחדד את מה שפרץ הבטיח ומה הוא מקיים

    לפני מספר חודשים הבטיח פרץ הבטחות רבות שיישומן היה אמור ובצדק לעזור לתושבי ישראל העניים והרעבים, אך הוא כנראה לא עמד בפרץ. התנהלותו של פרץ לאחר הבחירות היא בגידה בכל מה שהוא הבטיח לבוחריו. את הקרב על משרד האוצר נטש פרץ ללא קרב ממש, והסתלק בבושת פנים והזנב בין הרגליים, אך בעזה אנחנו רואים, שכשפרץ רוצה הוא דווקא יודע להילחם היטב. לא תמיד בסטנדרטים המקובלים בעולם.

    הבטחותיו בתחום הכלכלי חברתי היו, הגם שמאוחרים מדי ומעטים מדי, מסתבר לנו כעת לא יותר מנייר סתם, הבטחות שכתובות על הקרח. את הקיצוץ המבורך בתקציב הביטחון השערורייתי, ביטל פרץ בהינף יד. עכשיו כנראה יהיה לו את הכסף הדרוש בכדי להצטייד בעוד תחמושת ובעוד פגזים רבים נוספים.

    במקום למקד את חיציו באויב האמיתי של העם, בעלי ההון – שרי, סטף, נוחי ודומיהם – האוליגרכים, הבנקים, פקידוני האוצר, התקשורת והמיליונרים, חושב פרץ שהוא חי בסרטי המערב הפרוע ויורה ללא הבחנה לכל כיוון, כאילו דרך כוכבו של השריף האזורי החדש או הקאובוי התורן. הבעייה של פרץ שהוא אוכל הרבה סרטים, אבל גם אם הרבה נמלים.

    על עמיר פרץ לזכור, שגם אם זה נכון שיש להילחם בטרור, הטרור החברתי של הימין הכלכלי הפאשיסטי, גובה הרבה יותר קורבנות בנפש מהטרור של החמא"ס ושאר ארגוני הטרור הפלשתיניים גם יחד: תאונות הדרכים בכלל מחסור בכסף לטיפול בכבישים, מערכת החינוך הכושלת שמצמיחה אלימות ונוער עבריין, סל התרופות שאינו מתעדכן, האנשים המתים כי אין כסף לתרופות, אלימות ברחובות בגלל שאין כסף, אין שוטרים ואין מערכת אכיפת חוקים ראויה, האנשים המתאבדים עקב הייאוש הכלכלי ועוד ועוד ועוד.

    אך לא ממש נראה שאלה עומדים בראש מעייניו של עמיר פרץ לאחר שענב את העניבה והחל מסתובב עם האדמירלים והגנרלים שלעג להם קודם לכן ובצדק. כנראה שמרקס צדק ההוויה קובעת את התודעה ובמקרה של פרץ ברור לאיזה כיוון. הבעיה שלו שעבור הגנרלים, האדמירלים והחונטה הפאשיסטית שלהם, הוא תמיד יישאר כלום, אפס והם אינם אלא משענת קנה רצוץ, שתבגוד בו ולא תספק עבורו את הסחורה שהוא כה מעוניין בה להפוך לראש ממשלה. אך במדיניותו הפושעת עומד פרץ לאבד את הבסיס שעליו יכול יהיה לבנות את מנהיגותו ודרכו לראשות הממשלה.

    שישים אחוז ממצביעיה של העבודה בבחירות האחרונות היו מצביעים חדשים. כאלה שבאו מעיירות הפיתוח ומצביעים חדשים של קהלים הנמצאים שמאלה ממתחזי העבודה, הקוראים לעצם שמאל ברוב חוצפתם. עבור אלו מתחיל פרץ להיות סדין אדום. לא זה האיש שפיללנו לו בראשות הממשלה. מאסנו בגנרלים חברתיים. מאסנו בגנרלים בכלל. הבעיה החברתית אינה זקוקה לגנרל. היא זקוקה לבן אדם. אחד עם לב גדול ושכל ישר. גנרל אינו יכול להיות כזה.

  12. אחד

    הצבא כהרגלו ירה גז מדמיע, רימוני הלם וכדורי מתכת מצופים גומי על המפגינים, ואז אחד המפקדים התפנה לדבר עם מי שלא ברח או נפצע על המונדיאל ועל תקוותו שיום אחד חיילים ופלסטינים (שבינתיים כבר הושלמה הגדר על אדמתם) יוכלו לשחק כדורגל בצוותא וכך ייפתרו כל הבעיות. כמו דן חלוץ שרוצה לטפל בפצועים, וכמו אהוד אולמרט שהציע סיוע הומניטרי לחולי הסרטן שהוא מנע מהם תרופות, לכולם יש לב יהודי חם ויד מושטת לשלום.
    חבל שחנוך לוין כבר לא איתנו.

  13. איציק ש.

    לירי לצפון הרצועה אין הרבה קשר למלחמה בירי הקסאם. הוא נובע כנראה מתניעי כבוד. "לא יכול להיות שירו עלינו ולא נגיב". ההשוואה הטכנית בין פגזי 155 מ"מ לבין הקסאמים מראה על חוסר הבנה וידיעה. כמו להשוות אופני ילדים עם מרצדס.

  14. ליאור שוורץ

    אתמול בידיעות מאמר על המשמעת בצהל "משהוא רקוב בממלכת צה"ל"
    הכל קשור-אונס ילדה בביתספר לטיסה-שקרים במצ"ח -וירי בשוגג?על אזרחים.
    הכל רקוב-והעם שותק!!!!!

  15. דני זמיר

    לישראל , כמדינה דמוקרטית, ולצבאה, כצבא מדינה דמוקרטית אסור לבצע פשעי מלחמה ובכלל זה היא מנועה מלסכן שלא לצורך ובואפן ממשי חיי אזרחים פלסטינים שאינם מעורבים בלחימה ושאינם נותנים מחסה ומסתור לטורריסטים בירי "הרתעתי".
    זו גישת צהל עצמו כפי שהועלתה על הכבת והוסברה במסמכי "הקוד האתי" של צה"ל על פרשנויותיו השונים.
    מסיבה זו אגב, הירי ההרתעתי אתמול שממנו נהרגו שבעה אזרחים הינו לכאורה הפרה בוטה של הקוד האתי ובצדק עצר הרמטכל עצמו את המשך כל ירי עד לבירור העניין.
    הנקודה היא שונה בעיניי: איך מונעים ירי טרוריסטי ופושע מהצד השני, מתוך אזורים צפופי אוכלוסייה הנמצאים בשליטה אפקטיבית של הפלשתינאים, כשהיורים והמפגעים נחבאים בצל האוכלסוייה הפלשתינית?
    גם מי שהציע כאן ש"האשמה" בירי, שנובע מזה שאין שלום היא ישראל (וזה ברור הרי ישראל רוצה להתקיים והרצון הזה עדיין לא קיבל את הסכמת ממשלתו הנבחרת של העם הפלשתיני, אה סליחה ממסך האסירים מציע הפסקת אש ל 40 שנה) לא מצליח להסביר לי במה חטאה ישראל כלפי הפלשתינים ב12 החודשים האחרונים אחרי שפינתה באופן חד צדדי את השטחים שהחזיקה ברצועת עזה.
    מאחר והמנהיגות הבנחרת של הפלשתינים לא מכירה בזכות קיומה של ישראל ולא עוצרת את הטרור איך בדיוק מתמודדים עם זה?

  16. שניר

    הצבא יורה אלפי פגזים כחלק מהאסטרטגיה הכוללת, חסרת המוסר שלו. ענישה קולקטיבית בעלת הגיון מסודר. לפי התוכנית, אחרי כמות קריטית של סבל, ה"ערבים הטובים" ילחצו על ה"ערבים הרעים" ויופסק הטרור הפלסטיני. זהו פשע מלחמה גלוי ומוצהר. זוהי אטסטרטגיה גלויה המיושמת ע"י הצבא הישראלי כבר עשרות שנים, למרות כשלונה החרוץ, פעם אחר פעם (תודו שרציונאלית זה נשמע ממש גאוני).
    אל תשלו את עצמכם שמישהו באמת מצר על הטעות, טעות כבביכול, כי מוות של אזרחים הוא חלק מאותו הגיון. עוד סוג של לחץ, עוד סוג של טרור. אף אחד לא מכוון לתוך בית אבל כולם יודעים שהאסון יגיע ומוכנים לסבול אותו בשקט. אף אחד לא נושא באשמת הרצח אבל כולם בעצם רוצחים! כל חייל של הכיבוש שיורה פגז הוא רוצח רק בהסתברות קטנה אבל כולם רוצחים כי הם חלק מהמנגנון שמכוון אותם לטבח כמו של אתמול בצהריים ושותקים. אל תתנו למשחק הזה בין ההגדרות להטעות אתכם.
    כל חייל של הכיבוש – תורם לו. לא יורים – לא בוכים!!!

    "עלי רלייה בן 48, אשתו – ראיסה בת 30, בנותיו מאישתו האחרת עאליה בת ה-24, אלהאם בת 15 וסברין בת 4 וכן ילדיה של ראיסה – הנאדי בת שנה וחצי והייתם בן חמישה חודשים" – כולם נ-ר-צ-ח-ו ע"י הגנרלים ופושע המלחמה המתלמד – עמיר פרץ.

  17. מאור

    לשמאל, לפוסט-לאומנים, פוסט-מודרניים ומבקרים חברתיים אחרים יש בעיה קשה – הם לא מסוגלים לתפוס את העובדה שיש כאלה שלא מתנגדים לממסד ולאופן בו הוא פועל ומסכימים איתו (בכל דבר או בחלק מהדברים), ולא מתוך חוסר ידיעה, הכרה והבנה של תיאוריות ביקורתיות ושל המציאות אותה הם בוחרים להציג. מבחינתם, כל אדם שלא מתנגד לפעולות צה"ל (להגנת אזרחי ישראל מפני הטרור הפלסטיני-איראני-סורי) בעצם שרוי תחת התודעה הכוזבת, והוא לא יותר מאשר תוצר של "שטיפת המוח המתמדת והטפטוף הבלתי-פוסק של התעמולה הנבזית", כלשונך.
    אני יכול להעיד על עצמי ועל הרבה מכרים אחרים שלי – אנחנו קוראים אתכם (ןלראיה אני פה), מכירים את התיאוריות שלכם, העמדות שאתם מציגים ותומכים בהן, הסיפורים שאתם מספרים שהתקשורת הרשמית אכן לא מביאה לידיעתנו. אני מנוי לרשימות התפוצה של כל ארגון שמאל קיצוני שאני מכיר, ואני טורח לקרוא את רוב הדברים שהם שולחים. לעיתים, כשאני משוחח עם פעיל של אותן תנועות, אני אפילו מרגיש שאני מודע ובקיא בעמדותיו, סיפוריו ואמונותיו יותר ממנו (בניגוד לו אני גם טורח להקשיב ולקרוא גם את הימין הקיצוני, קצת להרחיב אופקים ולהימנע מהשפעה של שטיפות מוח למיניהן לא מזיק לאף אחד). ובכל זאת, מתוך מחשבה שכלתנית עמוקה, ולא כתוצאה משטיפת מוח נבזית, אנחנו מגיעים למסקנה ההפוכה מזו שאתם מגיעים אליה.
    הנקודה שאני רוצה להעביר היא שהגיע הזמן שתכבדו את העמדות של אלו הניצבים ממרכז-מימין לכם (כך מקובל להגדיר, אני דווקא סבור שאני ושכמותי מייצגים את השמאל האמיתי), ותבינו שהן אמיתיות, כנות ושכלתניות בדיוק כמו העמדות והאמונות שלכם, ותפסיקו לתלות אותם בתודעות כוזבות למיניהן ולראות בהן תוצר של שטיפת מוח. אני אדם חושב לא פחות ממך.

    ולגופו של עניין – ברור שאני מתנגד לרצח חפים מפשע, ברור שאני חלילה לא תומך בפעולות כמו זו שהיתה אתמול, שגרמה למותם של שבעה בני משפחה אחת. זה אסון נוראי, אין ספק. אבל אי אפשר בגלל שזה קרה לדרוש את הפסקת הפעילות הצבאית של ישראל נגד הטרור הפלסטיני בעזה לחלוטין. אני מאמין שהפעולה לא היתה מכוונת לרצח אזרחים, ושמדובר בתקלה/תאונה מצערת, ואין לי ספק שצה"ל יחקור ויסיק מסקנות, כפי שהוא עשה בעבר וימשיך לעשות בעתיד במקרים כאלה (אני רק מקווה שהפלסטינים יתנו לצה"ל לחקור את זה וישתפו פעולה). וזה המקום לציין שאף פעם לא ראיתי תחקיר בצד הפלסטיני אחרי פיגוע או ירי קסאם על שדרות, לכל היותר ראיתי חגיגות וזריקת סוכריות ברחובות עזה.
    לגבי "השלטון הנבחר בשטחים", שיש "לשאת ולתת" איתו לאלתר – נו באמת, איך אפשר לשבת ולדבר עם מישהו שלא רוצה בכלל לשמוע אותך ולהכיר בזה שאתה קיים? הרי החמאס כל הזמן אומר שהוא לא מוכן לדבר ולנהל מו"מ, מה אפשר לדרוש מישראל לעשות בעניין? מה שאירוני הוא שרבים אומרים שישראל צריכה לדבר עם אבו-מאזן ולא עם החמאס. אלו אותם אנשים שאומרים שיש לכבד את הבחירה הדמוקרטית של הפלסטינים בחמאס (אני גם רוצה לומר, בלי או עם קשר, שהיטלר נבחר בבחירות דמוקרטיות). אם אני אדבר עם אבו-מאזן, משמע שאינני מכבד את בחירתו הלגיטימית של העם הפלסטיני ומחפש דרכים עוקפות. בנוסף, לדבר עם אבו-מאזן כמוהו כלנהל מו"מ עם מוכר דגים אלמוני מעזה, לשניהם יש את אותה השפעה על הציבור הפלסטיני. ובאופן כללי, לכבד ולהכיר בבחירתם הדמוקרטית של העם הפלסטיני אין פירושה להסכים עם הבחירה ולתמוך במפלגה שניצחה. הרי לא יעלה על הדעת שהפלסטינים יבחרו במפלגה שדורשת את השמדת ישראל ותבוא ישראל ותגיד: "אנו מכבדים את הבחירה הדמוקרטית של הפלסטינים, ולפיכך תומכים בחמאס ובמאמציה להשמדת ישראל".

    ישראל נלחמת בטרור ומגינה על אזרחיה. נכון שלטווח ארוך צריך למצוא פתרונות אחרים כדי להפסיק את הטרור (הסדר, יציאה חד צדדית, שלום, התערבות אמריקנית, וואטאבר), אבל כרגע, כל עוד הטרור נמשך, אין דרך אחרת אלא להילחם בו צבאית, גם נקודתית וגם הרצעתית. לישראל אין את "הזכות להגן על אזרחיה", כפי שמנהיגים שונים בעולם אומרים מפעם לפעם – יש לה את החובה להגן על אזרחיה, כמו כל מדינה אחרת. וכל עוד הטרור נמשך, ישראל חייבת להגן על אזרחיה בכל האמצעים.

    מאור.

  18. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    די לרצח אזרחים!

    ממשלת ישראל מעוניינת להטביע את כולנו בים של דם ואלימות

    הפגנה מול ביתו של חלוץ בתל אביב, מחר (10.6) ב-18:30

    צה"ל ממשיך לתקוף את רצועת עזה ולטבוח באזרחים תמימים, ילדים, נשים וזקנים. רק היום, נרצחו כ-12 אזרחים בעת שישבו על חוף הים ועשרות רבות נוספים נפצעו.

    יחד עם אולמרט וחלוץ, עמיר פרץ, איש השלום וגיבור מעמד הפועלים, מוביל מתקפה של טרור כנגד אוכלוסייה אזרחית ומבצע פשעי מלחמה בהיקף שלא היה מבייש את קודמו בתפקיד.

    ממשלת ישראל אשר חוששת מאופק מדיני ומהסכמה פלסטינית על "מסמך האסירים" אשר יתכן ויסכל את התכוניות החד-צדדיות שלה, נחושה לגרור את החמאס חזרה למעגל האלימות לאחר שהאחרון דבק בהודנה מזה למעלה משנה.

    מחר, יום שבת ה-10.6 בשעה 18:30 נפגין מול ביתו של דן חלוץ בתל אביב רח' ברוך אגדתי מס' 19 ב, בשכונת צהלה.

    להפסקת התקיפות על רצועת עזה, ליציאה מכל השטחים הכבושים ולכניסה למו"מ.

    הסעות:

    מירושלים: 17:15 מגן הפעמון 17:30 בנייני האומה חולוד 0547469738

    תל אביב: למי שלא מגיע בכוחות עצמו

    יצא אוטובוס מהבימה ב 18:00 יונתן 0546327736

    לפרטים נוספים

    יאנה 0508575729 יוסי 0525210184

    אנרכיסטים נגד הגדר, תעאיוש- שותפות יהודית ערבית, הועד הישראלי נגד הריסת בתים, גוש שלום, קואליצית נשים לשלום, שוברים שתיקה, יש גבול, האומץ לסרב, הקמפוס לא שותק

  19. שירה אוחיון

    1. בדיון הזה לא מדובר בעמדה אינטלקטואלית או פוליטית, אלא בשאלה מוסרית: מה אומר לך מצפונך כאשר אתה רואה את התמונות של אותן ילדות פלסטיניות שרצות בהיסטריה על החוף בין גופות בני משפחותיהן? מה יש לך לומר מבחינה מוסרית על ענישה קולקטיבית כזו או על הרעבה שיטתית ושימוש באוכלוסיה אזרחית כבת ערובה במלחמה נגד החמאס. כשמדובר בהרג אזרחים חפים מפשע השאלה אינה פוליטית אלא מוסרית בלבד, כי מדובר בפעולה בלתי חוקית בעליל, והחיילים היו חייבים לסרב לפקודות, ואם לא עשו כן יש להעמידם לדין. זהו פשע מלחמה!!!
    2. כיצד לדעתך תורמת פעולה זו ושידור התמונות הזוועתיות ברחבי העולם , והעולם הערבי בפרט, להגנה על אזרחי מדינת ישראל? האם זו הדרך להילחם בטרור, או שזוהי דרך בטוחה לעורר גל חדש של טרור בישראל ובעולם , ודרך מצויינת לליבוי השנאה והאנטישמיות בעולם?

    ליואב לוין. אתה צודק. אבל זה היה כל כך צפוי.
    הנה תגובה שלי לפני חודשיים כאן בהעוקץ:

    ליוסף אלגזי- מדיניות הפרד ומשול
    8\4\2006 [שירה אוחיון]

    אני אומר לך בדיוק מה יעשה עמיר פרץ כשר ביטחון – הוא יעשה כמה פאשלות ביטחוניות חמורות שיארגנו לו הגנרלים והחברה במשרד הביטחון, פאשלות שיעלו בחיי אדם ויקברו אותו ואת השיח החברתי או רחמנא לצלן את השיח המזרחי לעוד 20 שנה לפחות, בדיוק כפי שקרה לשר האינטלקטואל , המרוקאי הראשון שהיה מועמד לראשות העבודה – שלמה בן עמי.
    מה עוד הוא יעשה? הוא ימשיך את כל זוועות הכיבוש וימשיך ללבות את השנאה בין מזרחים לערבים כדי שלעולם לא תיווצר פה סולידריות חברתית בין כל האוכלוסיות המוחלשות או שחלילה לא יווצר פה רוב ערבי מול ההגמוניה האשכנזית השלטת. (הפרד ומשול) הוא ימשיך כמו כל מזרחי צייתן "עבד כי ימלוך" לשמש בתפקיד המסורתי השמור למזרחים: שר המשטרה ושר הדואר.
    מה הוא לא יעשה? הוא לא יעז לגעת בתקציב הבטחון (שום שר הרי לא יבקש קיצוץ במשרדו) ובכך ישמור על כוחה של החונטה הישראלית השלטת, שמהפכת הקיצוצים הרדיקאלית שעברה על כל משרדי הממשלה נותני השירותים פסחה על שורותיה, ואם יעז הם יעלו אותו על טיל הישר לאיראן. (תרתי משמע)

  20. יוד דלת

    אני משבח אותך על סבלנותך וציפייתך שתצליח להסביר לשמאל הקיצוני עמדות אחרות משלו.
    ליוסי דהאן אני מבקש לומר: מה בער לך לצאת עם דברך לקוראים? האם אתר ה"עוקץ"מתחרה עם מבזקי חדשות? אף שהסיכוי שלנו לצאת נקיים מזה הוא נמוך ביותר, למה לא להמתין לתחקיר ?
    אני מוכרח לומר שבלתי תלוי בדיעה כזאת או אחרת, אני חש לאחרונה בסימנים "מצהיבים" באתר, ומאחר ודברי מכוונים לאחראים אפשר לשאול מעולם הצומח את תסמין "צהבון האמיר", מחלה קשה של העגבנייה.

  21. מאור

    אני מבין שבשעות המעטות שעברו מאז האירוע כבר הספקת לערוך תחקיר מקיף על נסיבותיו. את כבר יכולה להגיד לנו שמדובר היה בפעולה מכוונת שנעשתה ע"י צה"ל ומטרתה ענישה קולקטיבית נגד החמאס. עוד את יודעת לומר לספר לנו שהחיילים קיבלו פקודה ממפקדיהם לירות על אזרחים חפים מפשע הנופשים בים, וגם למדת שהם הסכימו לבצע את הפקודה.
    להזכירך, מקרים רבים שנראו כפשעי מלחמה מכוונים של צה"ל (או לפחות הוצגו כך ע"י גורמי תקשורת ושמאל) התבררו כתאונות עבודה פלסטיניות או כמקרי ירי פלסטיני בשוגג (הפצצת החמאס בתהלוכה בעזה שעלתה בחיי 19 אזרחים, הרג הילד מוחמד א-דורה וכו').
    אבל אני לא רוצה להרוס לך את התזה ש"ישראל רעה ורוצה לרצוח פלסטינים בשביל הכיף", אז תאמיני במה שאת רוצה…

  22. שור

    לכל אדם עם רמה של מוסריות ואנושיות היה ברור שהבריחה מחבל קטיף תביא להגדלת שפיכות הדמים,
    בריחה מיהודה ושומרון ללא הסכם עם שכנינו הפלשתינאים תביא למרחץ דמים בכל האיזור של ערבים ויהודים.
    אבל מול השחיתות של אולמרט שרוצה לרחוץ בניקיון כפיו , מי יעמוד ?

    שאלוהים יעזור.

    שור

  23. למאור

    אכפת לך אם אני אפנה אליך כדי לברר מה אני חושבת?
    איזה יופי שאתה קיים. חבל שלא התגלית קודם.

  24. זאתי

    גוש קטיף ז"ל?

    זו לא זילות?

  25. אורה לב-רון

    אני מרשה לעצמי לחרוג ממנהגי ולהפנות לפרסום שלי: צילומים אישיים מחוף עזה.
    הצילומים של רימה, תושבת המקום.

    http://www.notes.co.il/ora/19917.asp?p=0

  26. יואל קורנבלום

    לכל המבקרים את צה"ל יש לזכור שעם כל הכאב בתאונה שקרתה צה"ל הוא עדיין הצבא המוסרי ביותר במזרח התיכון ובעצם בכל העולם. לא נעשה כאן ירי בכוונה כדי לפגוע בחפים אלא פשוט טעות. זה כמובן שונה מכוונה ברורה לרצוח אזרחים הנהוג אצל האויב הפלשתיני ובתמיכה גלויה של כל השותפים והתומכים בו. הצרה עם כמה מהכותבים כאן נגד צה"ל שהם סובלים מקיבעון רוחני שבו אינם מסוגלים לראות ימינה או שמאלה ובעצם אותו קיבעון גורם להמשכת המצב הקיים. דיבורים כאילו יוצרים תקווה אצל האויב שלא צריך לעשות כלום ובעצם ישראל תתמוטט לבד עם העזרה האדיבה של אותם בעלי הקיבעון.

  27. ליאור שוורץ

    דן חלוץ הוכיח שהוא לא מוסרי צהל מזמן הפסיק להיות מוסרי מספיק עם הבבלט הזה.

  28. אורה לב-רון

    למה לא חכה יוסי דהן לתוצאות התחקיר של צה"ל?
    נדמה לי שאחת המסקנות המצערות מהקרוי "המצב" הוא שאפשר לכתוב מראש על כל ההבלים והפשעים, ורק לחכות עם הפרסום עד לרגע שהארועים המזוויעים אכן יקרו. והם קורים.
    ניסיון שלי מהעבר הצבאי-פוליטי של ישראל: השתתפתי בהפגנה נגד שרון ומלחמת לבנון חודש ל-פ-נ-י שפרצה. האם היה עלינו למתין עד ששרון אכן יממש את זממו? למרות שראינו כמו במשחק שחמט את היעד הסופי של המהלך ארוך הטווח שלו? נכון, נאיביות לחשוב שאפשר לעצור כיבוש בהפגנות. אבל להחשות? עד תום איזו חקירה? להזכירך – זה כבר מ-67, ופוסט הרבה ועדות חקירה. ובאמת נדמה לך שאי אפשר להכין כבר את הכתבה הבאה?

  29. מאור

    בטח שאפשר!
    maor.shani@gmail.com

    ועכשיו ברצינות – התכוונתי לבקיאות בתכנים, תיאוריות חברתיות, אקטואליה (מידע על פעילות ישראל בשטחים למשל) וכו'.

  30. אבישי מתיה

    מצביעים עבורם כמה וכמה פעמים, הצטיירה בכל זאת תמונה דוחה ומבחילה ואותנטית.
    השאלה: מי אשם במות האזרחים הפלסטינים?
    התוצאות:
    ישראל – 16 אחוז
    הפלסטינים – 84 אחוז.

    במקרה ששכחתם היכן אנו חיים.

    (ואי אפשר לנתק זאת, בעיני, מנתוני הביטוח הלאומי שקראתי הבוקר –
    אחוז העניים בישראל הוא הגבוה במערב. יותר אפילו מארה"ב של בוש.
    עוני ובורות, לאומנות וטמטום, אטימות וחוסר אונים מסתדרים מצויין יחד)

  31. דרור קמיר

    האמת היא שכבר יש כ-30 תגובות כאן, וחלקן, אם תסלחו לי, נשמעות קצת כמו שליפה מהמותן. בינינו – האירוע הזה נחשב קשה במיוחד בשל התמונות של הילדה הבוכה בכי קורע לב על אביה. אין אדם בעל-לב שלא יבכה יחד איתה למראה התמונות האלה. רקטת הקסאם שנחתה בבית-ספר בשדרות עוררה הרבה פחות רעש, כי התלמידים יצאו למרבה המזל מהכיתה, ובאופן לחלוטין מקרי הרקטה נחתה על כיתה ריקה. רקטת הקסאם שהרגה סב ונכדו ליד גן ילדים עוררה פחות רעש, כי האירוע לא צולם.

    צה"ל לא אמור לפגוע באזרחים חפים מפשע. מפקדי צה"ל גם לא יכולים לטעון להגנתם כי הפגיעה הזאת הכרחית. עובדה – צה"ל מפגיז את עזה בארטילריה מזה חודשים, והקסאמים נופלים וביתר שאת. השיטה הזאת פשטה את הרגל. היא גורמת סבל אדיר לאזרחים מן העבר השני של הגדר, ולא מפחיתה כהוא-זה את סבלם של האזרחים מהעבר הזה של הגדר. בעניין הזה אני חושב שצה"ל מגלה אטימות מבהילה. מי שסומך היום על צה"ל שיגן על אזרחי המדינה – אין לו על מי לסמוך.

    פינוי גוש קטיף ורצועת עזה לא העלה ולא הוריד מבחינה ביטחונית. לפני הפינוי נהגו הפלסטינים להפגיז את גוש קטיף בפצצות מרגמה. המחשבה הייתה שאחרי הפינוי יפחתו ההתקפות מהסוג הזה במידה ניכרת, על-פי תקדים לבנון. מסתבר שהג'יהאד האיסלאמי והחמאס הם ארגונים קיצוניים ממש כמו החיזבאללה, אבל חכמים הרבה פחות ממנו. לקחו להם את גוש קטיף, אז הם הגבירו את התקפותיהם על שדרות. תושבי גוש קטיף הגנו על שדרות במובן אחד בלבד – הם שימשו בשר-תותחים. אילו הושאר גוש קטיף על מכונו ברצועת עזה הייתה בכך הודאה של מדינת ישראל בכך שהיא זקוקה לאנשים דתיים קיצוניים שישמשו בשר-תותחים לתושבים המתונים יותר שיושבים בשדרות. בצדק ראתה המדינה את המצב הזה כבלתי אפשרי. הבעיה היא שאין תשובה צבאית חלופית למצב הזה.

    אם נשווה את המצב ברצועת עזה למצב בלבנון, הרי ששם הלחץ על חיזבאללה הופעל לא מצד ישראל, אלא מצד גורמים בלבנון עצמה שרוצים לחיות בשקט ולשקם את לבנון. כל עוד שלטה ישראל בדרום לבנון, לא היה להם פתחון-פה. סוריה וחזבאללה טענו שהם מנסים לשחרר את דרום לבנון, ולהגן על לבנון מפני התוקפנות הישראלית. ישראל שמטה את הקרקע, פשוטו כמשמעו, מתחת לרגליהם. ביום שנסוגה ישראל אל "הקו הכחול" שקבע האו"ם יכלו רוב תושבי לבנון לדרוש מהחזבאללה לנצור את האש, והארגון נאלץ להיענות להם. ניסיונות של חזבאללה לחדש את המתיחות נתקלו באיפוק ראוי לציון של צה"ל. זה לא היה מובן מאליו. כראה"מ דאז אהוד ברק ביקש הצעות לנסיגה מצה"ל, הרמטכ"ל דאז שאול מופז ניסה להתחמק. ראה"מ לחץ, עירב בעניין את האו"ם וקבע גבול מוסכם וגם מדיניות של איפוק זה בעצם הכיוון גם בעזה – ליצור מצב שבו יופעל לחץ על משגרי הקסאמים לנצור את האש. אבו-מאזן פועל בכיוון, אבל הוא לא מוצא שיתוף פעולה בצד הישראלי. אם המצב יימשך כך, סביר להניח שהוא יפסיד במשאל העם שהוא קבע."

  32. מאור

    אכן, מצטברים הנתונים כי מדובר ב"תאונת עבודה" פלסטינית. אפילו הפלסטינים החלו לשתף פעולה עם החקירה מחשש לביקורת כאשר מסקנות ועדת החקירה יפורסמו (כך בכתבה מוואלה לפני כמה דקות). אבל ברור לי ממה נובעת העמדה שלך – הרי ת-מ-י-ד, לא משנה מה, ישראל אשמה. וגם אם מדובר בתאונת עבודה, ואפילו יהיה זה טבח שנעשה ע"י פלסטינים, מבחינתך ומבחינת השמאל ישראל אשמה גם בכך – כי היא "הביאה" את הפלסטינים למצב הזה. וכמובן שאם סקר מקביל יתפרסם בוואלה לאחר פיגוע הטרור שצפוי לבוא עלינו בקרוב, כנראה, והשאלה תהיה "מי אשם בפיגוע?", אתה בוודאי תבחר ב"ממשלת ישראל" כאחראית הישירה והבלעדית. הרי הפלסטינים אף פעם לא צריכים לקחת שום אחריות על שום דבר שהם עושים – מבחינתכם הם הרי ילדים בני חמש, ללא כל יכולת לאבחן את המציאות ולתמרן במבנה החברתי, שהוא כולו, לשיטתכם, תוצר ההבנייה הישראלית.
    אז אל תתלונן על כך שאזרחי ישראל רואים את הפלסטינים אחראים לאירוע – הם אחראים בין אם אכן מדובר בתאונת עבודה פנימית, ואחראים גם אם מדובר בתקלה של צה"ל, שכן יש סיבה לכך שצה"ל נמצא עם פגזים באיזור הזה.

  33. אלי

    היה כדאי שאחת ולתמיד נדע שלא אמת מידה אחת לנו ולפלשתינים במלחמה המתנהלת היום. הם נלחמים לחופש ואילו
    אנחנו להנצחת הכיבוש. גם אם הכיבוש, תודה לאל, הולך ומצטמצם:- פעם זה היה כל ארץ- ישראל, עכשיו זו "ההתכנסות", ואולי, בקרוב, נבין שלא תהיה לנו ברירה כי אם לחזור לגבולות 67.
    ולמי שלא מבין מדוע הם משגרים את הקסאמים לאחר שהסתלקנו מרצועת עזה- הם משגרים אותם כי אין להבדיל
    בין הרצועה לגדה. זו טריטוריה אחת השייכת להם. עצם המחשבה שלנו, שפינוי הרצועה יאפשר לנו להמשיךבטרור של הכיבוש בגדה, ובפועל להמשיך בו, אלו הן סיבות מספיקות להמשך ירי הקסאמים. כך הם גם אומרים והם צודקים.
    לבי לבי לעמיר פרץ. נראהלי שימי החסד שלו תמו. אם היום הוא לא מבין בפני מה הוא עומד- הוא כבר לא יבין.
    ועוד מלה ל- "תחקיר". אם צה"ל, תחת המסווה של התחקיר, ינסה לנקות את עצמו, נו, מה הרבותא, עוד תחקיר שיקרי
    של צה"ל. לא צריך להתרגש.
    זה, בהגדרה תמציתית, מצב בדברים.

  34. יוסי זיו

    .
    מותר למדינה להגן על אזרחיה, וכשיורים עליה רקטות – גם אם פרימיטיביות, (שבכל זאת הרגו חמישה אזרחים) – יש לה זכות לפעול. השאלה היא כיצד מותר לפעול. וגם אם זאת מלחמה (וספק אם אפשר להגדיר את המצב כ"מלחמה", אבל פעולות איבה יש כאן)- גם במלחמה יש כללים. ובמיוחד חשוב היחס ללא לוחמים (והם לא צריכים להיות "תמימים", מספיק שהם לא לוחמים).
    לכן, גם ירי פגזי הארטילריה "לשטחים מתים" כדי להפעיל לחץ על האוכלוסיה, שתפעיל לחץ על יורי הקסמים – ספק אם היא יכולה להיות מוצדקת מוסרית. יש בזה שימוש באזרחים כמעט כבני ערובה.
    ועוד יותר מכך, הקטנת טווח הביטחון ל- 100 מטר, היא פקודה בלתי חוקית בעליל – משום שזהו פחות או יותר פיזור "טבעי" של תותחים (הייתי בתותחנים), עוד לפני טעות אנוש אפשרית. לכן אני חושב שחובה על התותחן לשאול את מפקדו לאן הוא יורה – ולסרב כשהוא עלול בעצם לפגוע באזרחים בסבירות גבוהה. אני מתבייש בצה"ל, שלא שמענו על סירוב של אף אחד מהתותחנים. (אני שואל את עצמי לו היו מצייתים לירות על ישוב מאוכלס, ובכאב אני חושב שהיו כאלה שהיו עושים זאת – מספיק לראות את הטוקבקיסטים כדי להגיע למסקנה המצערת הזאת).
    צה"ל נפגע לא רק מוסרית, אלא גם מבצעית. אז מה לעשות? זה תפקידם של אנשי הצבא, זה מקצועם, והם חייבים להביא בחשבון שיקולי מוסר בסיסיים בצמוד לשיקולים מבצעיים. אבל, יש אפשרויות אחרות: למשל, חוליות בתוך השטח (כפי שנעשה כבר), או פגיעה נקודתית במפעילי הקאסם – פעולה שאמנם מסכנת חיילים במידה מסוימת, ואין מנוס מזה – אבל היא נכונה הרבה יותר גם מוסרית וגם צבאית.
    המצב טראגי, ושני הצדדים אשמים בטרגדיה (לכל מאשימי הכיבוש בכל 100 האחוזים – בכנות, האם היו ממשיכים לירות על רצועת עזה אילו היה נפסק ירי הקסמים?). והלב ממשיך לכאוב על הקרבנות שלא באשמתם.

  35. דרור קמיר

    הייתי יכול לקבל את הניתוח שלך, ואפילו לראות בו במידת-מה פתח תקווה. הבעיה היא ההצהרות הגלויות והברורות מאוד של ראשי החמאס בדבר מדינת ישראל. מבחינתם המקסימום שאפשר לדבר עליו הוא שביתת נשק, וגם זה רק לאחר נסיגת ישראל לגבולות ה-4 ביוני 1967, ואם לא תהיה אפשרות "לשחרר" שטחים נוספים. יש גורמים בין הפלסטינים, למשל אבו-מאזן, שמובילים קו מתון הרבה יותר, שקורא להקמת מדינה פלסטינית בגבולות הקו הירוק ולהפסקת האלימות והמשך המאבק לעצמאות פלסטינית בדרכים לא-אלימות. הבעיה היא שאני לא בטוח שיש לו רוב. מבחינה זאת משאל-העם שהוא הכריז עליו הוא מבחן חשוב. חוץ מזה, אין הבדל מהותי בין ירי קסאם לעבר שדרות לבין הפגזת אזרחים בעזה. בשני המקרים מדובר בפגיעה באזרחים חפים מפשע כדי לקדם מטרות פוליטיות. העובדה שפלוני עני, לא מתירה לו לגנוב, ואם אין לו בררה, גם אז היינו מצפים שיגנוב כמה שפחות. באותה מידה העובדה שהפלסטינים סובלים לא מתירה להם להכות באזרחים ישראלים ככל יכולתם. כישראלי יש לי דרישות מישראל, אבל זה לא אומר שאני צריך לקבל את הפעולות של הפלסטינים בשלווה סטואית ובהשלמה.

  36. יוד דלת

    לפני שלושה ימיםת שאלתי בתגובה קודמת את יוסי דהאן מדוע לא מצא לנכון להמתין לתחקיר טרם שלף את בקורתו המושחזת. עם פרסום תוצאות התחקיר הוא מוזמן להצטער בגלוי על חפזונו, ובכך יתרום לרצינות האתר. הוא יכול כמובן להצטרף לדחלאן , לקופי ענאן ולאחרים אשר טוענים שחקירת צ.ה.ל היא שקרית. הוא יכול גם לא לעשות דבר, שזה בעיני הגרוע ביותר.
    ועוד הערה: ככל שאני מבין את האג'נדה של האתר, הרי בראש דאגותיה הן השכבות החלשותבאשר הן. אני מבקש את התיחסותו של יוסי דהאן לסבלם של תושבי שדרות מירי הקסאמים, המכוונים מראש ולא בטעות לאוכלוסיה אזרחית. גם אם יחשוב, כפי שחלק מהמגיבים התבטא, שישראל היא האשמה בכל, בכל זאת מדוע כל ארסנל החמלה שלו מופנה ליריב, מבלי להותיר מעט לעניי עמו?