קסטרו מודל בע"מ אינה מכירה בזכות ההתאגדות

עמי וטורי

עמוס שוקן לא לבד. כפיליו הרעיוניים ניצבים גם בראש "חברת קסטרו מודל בע"מ".  מנכ"ל "קסטרו מודל בע"מ", מר גבי רוטר, ומנהלת כוח האדם של "קסטרו מודל בע"מ", גב אילי זינגר, אינם מכירים בזכות ההתאגדות.  

"קסטרו מודל בע"מ" הינה חברה לשיווק אביזרי ביגוד, המעסיקה למעלה מ 1000 עובדים בישראל ועובדים רבים נוספים בחנויות הנמצאות בגרמניה, שוויץ וכמה ממדינות מזרח אירופה.  שרשרת המזון, המממנת את חייהם הטובים של האדון והגברת הנ"ל, מתחילה בסדנאות יזע בעולם השלישי, שבהן מיוצרים בגדים. משם מגיעים הבגדים למרכז הלוגיסטי בצריפין. במרכז הלוגיסטי בצריפין עשרות עובדים ממיינים ואורזים את הבגדים תמורת שכר של 21 שקל לשעה. הבגדים הארוזים מועברים לנהגים ,השיכים גם הם מבחינה מנהלתית למרכז הלוגיסטי ואלו אחראים להפיץ את הבגדים לחנויות. הנהגים עובדים ,לעיתים קרובות, במשמרות של 12 שעות ברציפות. שכרם אינו גבוה בהרבה משכרם של הממיינים  ועומד על כ 24 שקל לשעה. בחנויות "קסטרו" מועסק  "כוח אדם צעיר" ומנוצל. הפער בין עלות היצור, ההפצה, והמכירה לבין מחיר המוצר מותיר רווחים נאים לבעלים ומשכורות יפות למנהלים.

לפני כחודש השלים דייגו שירטה עובד במרכז הלוגיסטי את תהליך איגודם של עובדי המרכז. דייגו וחבריו הקימו נציגות עובדים ,הנתמכת בכתב ובע"פ ע"י 48 עובדים מכלל  60 עובדי המרכז הלוגיסטי. על פי החוק נציגות עובדים ,הנתמכת ע"י רוב העובדים ביחידת עבודה ,שאינה מאורגנת, זכאית לדרוש שינוהל עימה משא ומתן קיבוצי ובסמכותה גם להכריז על סכסוך עבודה.  החוק (הודות לפועלה של תמר גוז`נסקי)  גם אוסר על התנכלות מצד המעסיק למי שארגן נציגות עובדים,לחבר בנציגות עובדים,למי שתומך בנציגות זו או לכל חבר בארגון עובדים כלשהו.

החוק מופר ברגל גסה ע"י מעסיקים רבים וחברת "קסטרו" אינה חריגה לטובה.  ביום שבו נודע להנהלת "קסטרו" על התארגנות עובדים ,נילקח דייגו שירטה באופן בהול ממקום עבודתו אל הנהלת החברה בבת ים ובין העובדים הופצה שמועה ש"העובד הסורר והמורה" עומד להיות מפוטר. בדרך לבת ים גם תבעו ממנו להעביר להנהלה את רשימת העובדים אשר חתמו על תמיכה בנציגות. (כנראה כדי לתגמל אותם על פועלם). אולם, דייגו הבהיר למנהליו שהוא מודע היטב לזכיותיו וכי הוא מלווה "משפטית" ע"י עו"ד- איתי סבירסקי- מהקלינקה למשפט ורווחה באוניברסיטת ת"א. כתוצאה מכך ,כנראה, הוחזר דייגו למרכז הלוגיסטי בלא שהובהרה לו רשמית הסיבה לטיול המוזר אל בת ים וחזרה. מכתב מאיתי סבירסקי ,שעותקים ממנו  נשלחו גם לחברי כנסת ,"הזכיר" להנהלת החברה את נוסח החוק והסיר זמנית את האיום בפיטורים. אבל ההתנכלויות לדייגו וחבריו נמשכו וכללו בין השאר מעקב צמוד אחרי דייגו, זימון ל"שיחה אישית" עם מנהל המרכז של כל עובד שנראה משוחח עם דייגו, שינוי בסדר המשמרות של: יריב קטן ,אחד מחבריו לנציגות העובדים ,באופן כזה שפגע במשכורתו ועוד. שניים מתוך 48 העובדים נשברו ובקשו לבטל את חתימתם. אך כל 46 העובדים האחרים לא וותרו על זכותם להתאגד והם ממשיכים לעמוד מאחורי דייגו ויתר חברי נציגות העובדים. כמובן שכל ההתנהלות ,"המרנינה" הזו לא מנעה מדוברה של "קסטרו"-מר רני רהב- לאיים בתביעת דיבה על כל מי שיתאר כיצד "קסטרו" מתנכלת לעובדיה.

כעת, כשנכשלה הטקטיקה הראשונית, עברה הנהלת "קסטרו" לשיטה חדשה. היא מסרבת להכיר בנציגות החוקית של העובדים ולנהל עימה משא ומתן. במקביל, הובטח לחלק מהעובדים ,שיקבלו תוספת שכר צנועה לראשונה מזה שלוש שנים. מהלך זה פועל כרגע באופן הפוך מציפיות ההנהלה ונכון לעכשיו גם שאר העובדים מבקשים לצרף את עצמם לרשימת התומכים בנציגות. עם זאת, הבעיה העיקרית נותרה על כנה. חברת "קסטרו" מסרבת לנהל משא ומתן כלשהו עם נציגות העובדים. על פי החוק העובדים רשאים לשבות! אך חובתנו להבהיר להנהלת חברת "קסטרו" עוד לפני  שיופעל נשק  השביתה, שלפגיעה בזכויות עובדים, ובהן זכות ההתארגנות המופיעה בין השאר במגילת זכויות האדם של האו"ם (ובעוד כמה אמנות זניחות שישראל חתומה עליהן), יש מחיר!!!. לכן החל מיום שישי הקרוב בשעות הבוקר המאוחרות יחלו משמרות מחאה מול חנויות "קסטרו" ברחבי הארץ.

משמרות המחאה יתקיימו במקומות ובזמנים הבאים:

חיפה והקריות: יום שישי בשעה 11:00 במתחם ביג מול חנות קסטרו

אנשי קשר

שי גלי 0525809922     

שי כהן 0528746404,

ת"א: יום שישי בשעה 11:00 מול חנות קסטרו בדיזינגוף סנטר             

איש קשר

אסף מנור 0546652205

ירושלים: בשעה 11:00 מול חנות קסטרו בקינג ג`ורג 17

  איש הקשר: יאיר מלכיאור פלאפון 0548020962   המאבק החל ומסוקר בתקשורת , חשוב להיכנס ולהגיב על מנת ליצור לחץ   המאבק החל ומסוקר בתקשורת , חשוב להיכנס ולהגיב כדי ליצור לחץ   http://career.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=is20070906_23213&layer=hp&layer2=&layer3=misc
http://www.nrg.co.il/online/12/ART1/633/156.html
   

בא.ה לפה הרבה?

נושאים שהתעקשנו עליהם לאורך שני עשורים של "העוקץ", תוך יצירת שפה ושיח ביקורתיים, הצליחו להשפיע על תודעת הציבור הרחב. מאות הכותבות והכותבים, התורמים מכישרונם לאתר והקהילה שסביבו מאתגרים אותנו מדי יום מחדש, מעוררים מחשבה, תקווה וסיפוק.

כדי להמשיך ולעשות עיתונות עצמאית ולקדם סדר יום מזרחי, פמיניסטי, צדק ושוויון, אנו מזמינות אתכם/ן להשתתף בפרויקט יוצא הדופן הזה. כל תרומה יכולה לסייע בהגדלת הטוב שאנחנו מבקשות לקדם. יחד נשמן את גלגלי המהפכה!

תודה רבה.

donate
כנראה שיעניין אותך גם:
תגובות

 

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  1. סיסו

    תהיו חזקים אל תישברו, כל הכבוד לכם. אל תתנו להם לשבור אתכם. חזקו ואמצו כי אלוהים איתכם במאבקכם הצודק.

  2. סיסו

    תהיו חזקים אל תישברו, כל הכבוד לכם. אל תתנו להם לשבור אתכם. חזקו ואמצו כי אלוהים איתכם במאבקכם הצודק.

  3. מתי

    איזה חוצפה נמאס מהזלזול הטוטאלי של המעסיקים מחוקים שלא מתאימים להם. אני אהיה שם
    אתם יכולים לפרסם את הטלפונים או הפקס של ההנהלה יש לי כמה דברים לומר להם…..%&*

    ברכות לעובדי קסטרו אתם גדולים

  4. מתי

    איזה חוצפה נמאס מהזלזול הטוטאלי של המעסיקים מחוקים שלא מתאימים להם. אני אהיה שם
    אתם יכולים לפרסם את הטלפונים או הפקס של ההנהלה יש לי כמה דברים לומר להם…..%&*

    ברכות לעובדי קסטרו אתם גדולים

  5. אנונימית

    טלפון במשרדי הנהלת קסטרו בבת ים : 03-5554555
    פקס: 03-5554553
    מנכ"ל גבי רוטר

    מייל החברה: mgr@castro.co.il

  6. אנונימית

    טלפון במשרדי הנהלת קסטרו בבת ים : 03-5554555
    פקס: 03-5554553
    מנכ"ל גבי רוטר

    מייל החברה: mgr@castro.co.il

  7. ניצן אביב

    ייש כח לדייגו שירטה על היוזמה לאגד את העובדים וברכות לחבריו. מאחל לכולכם הצלחה בהתאגדות.

  8. ניצן אביב

    ייש כח לדייגו שירטה על היוזמה לאגד את העובדים וברכות לחבריו. מאחל לכולכם הצלחה בהתאגדות.

  9. אלמוני

    איפה ההתיחסות לכך שמפלגת העבודה ביטלה את ההסכם הקיבוצי עם עובדיה?

    מדוע באתר אין התיחסות לעניין?

  10. אלמוני

    איפה ההתיחסות לכך שמפלגת העבודה ביטלה את ההסכם הקיבוצי עם עובדיה?

    מדוע באתר אין התיחסות לעניין?

  11. שרוןמה

    טלפון: 03-5531123
    פקס: 03-5529841

  12. שרוןמה

    טלפון: 03-5531123
    פקס: 03-5529841

  13. עיתונאי קטן

    הפגנות הן כלי חשוב להעלאת המודעות הציבורית, במיוחד אם הן מצטלמות טוב. גם פוסטים כמו זה, כמובן, שרק בזכותו נחשפתי לעניין. אבל כלי אפקטיבי לא פחות ואולי אף יותר הוא חרם צרכנים על חברות שמונעות התאגדות, קל וחומר מפעילות טרור נגד מארגני התאגדות עובדים.
    נכון שזה קשה כשמדובר במשרדים ממשלתיים שאמנם מעסיקים עובדי קבלן אך אין לנו ברירה אלא להזדקק לשירותיהם או חסדיהם. נכון שזה לא הוכיח את עצמו במקרה של תוצרת ההתנחלויות, ואורגניים מצביעי חד"ש קונים ביצים מתוצרת אברי רן ודומיו. אך במקרה של קסטרו, וגם של "הארץ" (שיש, אם חייבים, חינם באינטרנט), זה קל, יעיל ואף משתלם, בבחינת שכר מצווה.
    עמי, לך יש כמדומה קשרים כלשהם עם העיתונות. למה שלא תציע למישהו או מישהי להרים אייטם בצורת משאל קטן עם הדוגמנים של קסטרו – מה הם חושבים על זכויות עובדים. כל עורך ישמח להכניס את התמונות שלהם, לא משנה מה הם יגידו. זה מוכר עיתונים.

  14. עיתונאי קטן

    הפגנות הן כלי חשוב להעלאת המודעות הציבורית, במיוחד אם הן מצטלמות טוב. גם פוסטים כמו זה, כמובן, שרק בזכותו נחשפתי לעניין. אבל כלי אפקטיבי לא פחות ואולי אף יותר הוא חרם צרכנים על חברות שמונעות התאגדות, קל וחומר מפעילות טרור נגד מארגני התאגדות עובדים.
    נכון שזה קשה כשמדובר במשרדים ממשלתיים שאמנם מעסיקים עובדי קבלן אך אין לנו ברירה אלא להזדקק לשירותיהם או חסדיהם. נכון שזה לא הוכיח את עצמו במקרה של תוצרת ההתנחלויות, ואורגניים מצביעי חד"ש קונים ביצים מתוצרת אברי רן ודומיו. אך במקרה של קסטרו, וגם של "הארץ" (שיש, אם חייבים, חינם באינטרנט), זה קל, יעיל ואף משתלם, בבחינת שכר מצווה.
    עמי, לך יש כמדומה קשרים כלשהם עם העיתונות. למה שלא תציע למישהו או מישהי להרים אייטם בצורת משאל קטן עם הדוגמנים של קסטרו – מה הם חושבים על זכויות עובדים. כל עורך ישמח להכניס את התמונות שלהם, לא משנה מה הם יגידו. זה מוכר עיתונים.

  15. סמי ארגון

    כוחם של צרכנים הוא לעיתים קרובות משמעותי ומחולל שינוי מאין כמוהו. זה שלא עזר בעניין תוצרת ההתנחלויות, אינו צריך להרפות יוזמה כזו. האפקט של חרם צרכנים הוכיח עצמו במקרים רבים, כמו בעניין הישיבה של זבניות, מקומות עבודה שסירבו להעסיק מיעוט כלשהו, פרוות נשים מחיות ועוד. יש לקרוא לקרוא לציבור להדיר רגלו זמנית מכל מקום שמתנכל לעובדים.

  16. סמי ארגון

    כוחם של צרכנים הוא לעיתים קרובות משמעותי ומחולל שינוי מאין כמוהו. זה שלא עזר בעניין תוצרת ההתנחלויות, אינו צריך להרפות יוזמה כזו. האפקט של חרם צרכנים הוכיח עצמו במקרים רבים, כמו בעניין הישיבה של זבניות, מקומות עבודה שסירבו להעסיק מיעוט כלשהו, פרוות נשים מחיות ועוד. יש לקרוא לקרוא לציבור להדיר רגלו זמנית מכל מקום שמתנכל לעובדים.

  17. יודית שחר

    אני את בגדי קסטרו מפסיקה לקנות.

  18. יודית שחר

    אני את בגדי קסטרו מפסיקה לקנות.

  19. שי כהן

    הפעילות בירושלים- ביום שישי ב11:00 מול חנות קסטרו בקינג ג'ורג' 17
    איש הקשר בעיר הקודש הוא יאיר מלכיאור, טל: 0548020962

    הטלפון שלי בטקסט אינו נכון, המספר הוא 0528746404, אשמח לעמוד לרשותכם לפרטים נוספים כמו גם יוזמה למוקדי פעילות נוספים בארץ

  20. שי כהן

    הפעילות בירושלים- ביום שישי ב11:00 מול חנות קסטרו בקינג ג'ורג' 17
    איש הקשר בעיר הקודש הוא יאיר מלכיאור, טל: 0548020962

    הטלפון שלי בטקסט אינו נכון, המספר הוא 0528746404, אשמח לעמוד לרשותכם לפרטים נוספים כמו גם יוזמה למוקדי פעילות נוספים בארץ

  21. שונא נצלנים

    אני קורא לכל מי שמזדהה עם המאמר להפיץ אותו בכל מייל שהוא/היא שולחים לחברים וחברות ולקרוא גם להם להפיץ אותו. בסופו של דבר כך נכניע את הנבלות.

  22. שונא נצלנים

    אני קורא לכל מי שמזדהה עם המאמר להפיץ אותו בכל מייל שהוא/היא שולחים לחברים וחברות ולקרוא גם להם להפיץ אותו. בסופו של דבר כך נכניע את הנבלות.

  23. עידן ס.

    למי שאין זמן לנסח מכתב, אפשר להתבסס על זה:

    "
    ברצוני להביע תמיכה חד משמעית בעובדי המרכז הלוגיסטי של קסטרו, ובזכותם להתאגד ולנהל משא ומתן קיבוצי מול החברה.

    אני מגנה מכל וכל את התנהלות חברת קסטרו, אשר נוקטת את מירב האמצעים על מנת למנוע את הקמת ועד העובדים באמצעות התנכלות כלפי חברי ההתארגנות.

    אינני מוכן שכספי יגיע לכיסם של אלו המנסים לשבור התארגנות עובדים לגיטימית. עד אשר תתעשת התנהלת החברה, תכיר בועד העובדים ותנהל מולו משא ומתן קיבוצי, אמנע מרכישת מוצרי החברה."

  24. עידן ס.

    למי שאין זמן לנסח מכתב, אפשר להתבסס על זה:

    "
    ברצוני להביע תמיכה חד משמעית בעובדי המרכז הלוגיסטי של קסטרו, ובזכותם להתאגד ולנהל משא ומתן קיבוצי מול החברה.

    אני מגנה מכל וכל את התנהלות חברת קסטרו, אשר נוקטת את מירב האמצעים על מנת למנוע את הקמת ועד העובדים באמצעות התנכלות כלפי חברי ההתארגנות.

    אינני מוכן שכספי יגיע לכיסם של אלו המנסים לשבור התארגנות עובדים לגיטימית. עד אשר תתעשת התנהלת החברה, תכיר בועד העובדים ותנהל מולו משא ומתן קיבוצי, אמנע מרכישת מוצרי החברה."

  25. איילה סבאג

    מאהל מחוסרי הדיור בגן מנורה יהיו מחר בקאסטרו ירושלים.
    איילה סבאג

  26. איילה סבאג

    מאהל מחוסרי הדיור בגן מנורה יהיו מחר בקאסטרו ירושלים.
    איילה סבאג

  27. אתי מלוד

    יחסי הכח והשליטה בין העובד למעסיק רחוקים מאד מלהיות מאוזנים בלשון המעטה, השביתה נועדה כדי לתת ביטוי ומענה לרמיסה וההתעלמות של המעסיק מזכותו של העובד (חובותיו ידועות לאשורן אךבהקשר לזכויותיו לא ממהרים לעדכנו), העובד אינו חפץ או קניינו של המעסיק אסור לגזול ממנו את הכלי הבלעדי שמבטא את תסכולו – השביתה.

  28. אתי מלוד

    יחסי הכח והשליטה בין העובד למעסיק רחוקים מאד מלהיות מאוזנים בלשון המעטה, השביתה נועדה כדי לתת ביטוי ומענה לרמיסה וההתעלמות של המעסיק מזכותו של העובד (חובותיו ידועות לאשורן אךבהקשר לזכויותיו לא ממהרים לעדכנו), העובד אינו חפץ או קניינו של המעסיק אסור לגזול ממנו את הכלי הבלעדי שמבטא את תסכולו – השביתה.

  29. ואקנין שלום

    זאת הזדמנות נאותה לבקש מכל חברי/חברות. העמותות החברתיות לא לקנות בקסטרו עד שתאות קסטרו להתייחס אחרת לעובדיה שרוצים להתאגד וכמו כן מכל אזרח במדינה זו.שהשיטות האילו לא לרוחו

  30. ואקנין שלום

    זאת הזדמנות נאותה לבקש מכל חברי/חברות. העמותות החברתיות לא לקנות בקסטרו עד שתאות קסטרו להתייחס אחרת לעובדיה שרוצים להתאגד וכמו כן מכל אזרח במדינה זו.שהשיטות האילו לא לרוחו

  31. משה כץ

    מדינת ישראל הולכת ודוחפת את זכויות העובדים למקום בו היו בתחילת המהפכה התעשייתית אם לא תקופת הפיאודליזם בעידודו של מגן ציבור המעשיקים(עסק ועושק) נשיא בית הדין לעבודה ה"דוקטור" לכאורה לשעבר מר אדלר

    אם למורים שתמיד היו מהציבורים המאוגדים ביותר במדינה אסור לשבות רק כי השביתה גורמת אי נוחות בניגוד לשביתת מערכת הבריאות לדוגמה שם הרי אנשים מתים (אבל למי אכפת המתים הם אלו שאין להם כסף לרפואה פרטית) אז מי הם כמה עבדי מפעל טכסטיל מצליח שגם כך רוב עבודתו נעשית במקומות שם אין חוקי עבודה לחלוטין?

  32. משה כץ

    מדינת ישראל הולכת ודוחפת את זכויות העובדים למקום בו היו בתחילת המהפכה התעשייתית אם לא תקופת הפיאודליזם בעידודו של מגן ציבור המעשיקים(עסק ועושק) נשיא בית הדין לעבודה ה"דוקטור" לכאורה לשעבר מר אדלר

    אם למורים שתמיד היו מהציבורים המאוגדים ביותר במדינה אסור לשבות רק כי השביתה גורמת אי נוחות בניגוד לשביתת מערכת הבריאות לדוגמה שם הרי אנשים מתים (אבל למי אכפת המתים הם אלו שאין להם כסף לרפואה פרטית) אז מי הם כמה עבדי מפעל טכסטיל מצליח שגם כך רוב עבודתו נעשית במקומות שם אין חוקי עבודה לחלוטין?

  33. אביעד

    ואשמח אם תמשיך לעדכן כאן עמי, שנדע מה קורה עם מאבק העובדים.

  34. אביעד

    ואשמח אם תמשיך לעדכן כאן עמי, שנדע מה קורה עם מאבק העובדים.

  35. אבנר כוכבי.

    אסור שהכשלון של המאבק הדומה שהיה ב"חיפה-כימיקלים" ,יחזור על עצמו.

    כל ה"חברתיים מהכורסא" חייבים להתעורר ולהגיע ביום שישי למשמרות המחאה.

  36. אבנר כוכבי.

    אסור שהכשלון של המאבק הדומה שהיה ב"חיפה-כימיקלים" ,יחזור על עצמו.

    כל ה"חברתיים מהכורסא" חייבים להתעורר ולהגיע ביום שישי למשמרות המחאה.

  37. נתן.

    לא היה שום חרם צרכנים בנושא הישיבה של הזבניות ,וכל המאבק הזה נכשל לחלוטין.

    תיכנס לסופר-פארם – הקופאיות עומדות שם עד היום.

  38. נתן.

    לא היה שום חרם צרכנים בנושא הישיבה של הזבניות ,וכל המאבק הזה נכשל לחלוטין.

    תיכנס לסופר-פארם – הקופאיות עומדות שם עד היום.

  39. סמי ארגון

    אולם, אני חושב ששנינו טעינו קצת: אכן לא היה חרם צרכנים בעניין הישיבה של הקופאיות. מאידך, סבורני שאתה טועה שהמאבק נכשל "לחלוטין", כהגדרתך. היו רשתות שלא ישבו אז ולא יושבים כיום, וישנם רשתות שהיום מקפידים לשבת. תיכנס לסופרים ותראה כי בחלקם …יושבים. מכל מקום, המודעות הציבורית חיזקה לבטח את רוחם של העובדות.

  40. סמי ארגון

    אולם, אני חושב ששנינו טעינו קצת: אכן לא היה חרם צרכנים בעניין הישיבה של הקופאיות. מאידך, סבורני שאתה טועה שהמאבק נכשל "לחלוטין", כהגדרתך. היו רשתות שלא ישבו אז ולא יושבים כיום, וישנם רשתות שהיום מקפידים לשבת. תיכנס לסופרים ותראה כי בחלקם …יושבים. מכל מקום, המודעות הציבורית חיזקה לבטח את רוחם של העובדות.

  41. גלעד

    נראה להם מה זה

  42. גלעד

    נראה להם מה זה

  43. אחירם

    יחסי העבודה והתנאים הם מהטובים במשק הישראלי.
    אז אין שום סיבה להתארגנות כזו שלנו העובדים.
    אני עובד משמרת ערב ואשכנע את כל חברי להלחם בנסיון שלכם לקלקל לנו את מקום העבודה

  44. אחירם

    יחסי העבודה והתנאים הם מהטובים במשק הישראלי.
    אז אין שום סיבה להתארגנות כזו שלנו העובדים.
    אני עובד משמרת ערב ואשכנע את כל חברי להלחם בנסיון שלכם לקלקל לנו את מקום העבודה

  45. אחת

    תתקשרו למשרד המנכ"ל של קסטרו המזכירה שלו עונה ואם יהיו מספיק לקוחות זועמים זה ישפיע!

  46. אחת

    תתקשרו למשרד המנכ"ל של קסטרו המזכירה שלו עונה ואם יהיו מספיק לקוחות זועמים זה ישפיע!

  47. עידן ס.

    יכול להיות שבקסטרו תנאי עבודה מצוינים, איני יודע, אבל אין ספק שחלקם של העובדים בהכנסות החברה יעלה, אם מול ההנהלה תעמוד נציגות עובדים, ולא אוסף של פרטים.

    זאת עובדה שרק לאחר הקמת הועד החליטו בחברה, לראשונה זה שלוש שנים, להעניק תוספת שכר לעובדים, מתוך תקווה לרפות ידיהם.

    תחשוב על זה, אם החברה מרוויחה סכום מסוים, לאן היית רוצה שהכסף ישולשל, אל הכיס של הבעלים, או אל חשבון הבנק שלך ושל עמיתך לעבודה?

    התשובה ברורה, אבל אם אבירם יגש אל המנהל ויגיד לו, "למה הבעלים לוקחים 50 אחוז לכיס? אני רוצה גם!", הוא יכול לשלוח אותך לעזאזל. כאשר עומדת מולו נציגות עובדים, הוא יהיה חייב לשקול את העניין ברצינות הראויה.

  48. עידן ס.

    יכול להיות שבקסטרו תנאי עבודה מצוינים, איני יודע, אבל אין ספק שחלקם של העובדים בהכנסות החברה יעלה, אם מול ההנהלה תעמוד נציגות עובדים, ולא אוסף של פרטים.

    זאת עובדה שרק לאחר הקמת הועד החליטו בחברה, לראשונה זה שלוש שנים, להעניק תוספת שכר לעובדים, מתוך תקווה לרפות ידיהם.

    תחשוב על זה, אם החברה מרוויחה סכום מסוים, לאן היית רוצה שהכסף ישולשל, אל הכיס של הבעלים, או אל חשבון הבנק שלך ושל עמיתך לעבודה?

    התשובה ברורה, אבל אם אבירם יגש אל המנהל ויגיד לו, "למה הבעלים לוקחים 50 אחוז לכיס? אני רוצה גם!", הוא יכול לשלוח אותך לעזאזל. כאשר עומדת מולו נציגות עובדים, הוא יהיה חייב לשקול את העניין ברצינות הראויה.

  49. שמוליק רץ

    איתכם בגידול ההכנסות כי נציג ועד דורש / מבקש זאת ?!
    מה אתם מתחלקים עם בעלי החברות בסיכון העיסקי שהם לוקחים על עצמם כדי שלעובדים תהיה פרנסה?
    אם עובדי קסטרו מרוצים במקום עבודתם למה צריך שפוליטיקאים ועסקנים קטנים ינהלו להם את החיים?!

  50. שמוליק רץ

    איתכם בגידול ההכנסות כי נציג ועד דורש / מבקש זאת ?!
    מה אתם מתחלקים עם בעלי החברות בסיכון העיסקי שהם לוקחים על עצמם כדי שלעובדים תהיה פרנסה?
    אם עובדי קסטרו מרוצים במקום עבודתם למה צריך שפוליטיקאים ועסקנים קטנים ינהלו להם את החיים?!

  51. יפתח גולדמן

    הבוקר שלחתי אימייל להנהלת החברה, לפי הכתובת שנמסרה כאן באחת התגובות. כעבור כמה שעות קבלתי תשובה מסמנכ"לית החברה.
    לא אפרט כאן את תוכן התשובה ואת דעתי עליה. מה שחשוב לי להדגיש שמישהו בקסטרו קורא את האימיילים האלה, ואולי גם מוטרד מהם. אז קדימה – לכתוב אימיילים, ולהפיץ לכל קרוביכם, חבריכם וידידיכם.
    הכתובת שאליה שלחתי:
    mgr@castro.co.il

  52. יפתח גולדמן

    הבוקר שלחתי אימייל להנהלת החברה, לפי הכתובת שנמסרה כאן באחת התגובות. כעבור כמה שעות קבלתי תשובה מסמנכ"לית החברה.
    לא אפרט כאן את תוכן התשובה ואת דעתי עליה. מה שחשוב לי להדגיש שמישהו בקסטרו קורא את האימיילים האלה, ואולי גם מוטרד מהם. אז קדימה – לכתוב אימיילים, ולהפיץ לכל קרוביכם, חבריכם וידידיכם.
    הכתובת שאליה שלחתי:
    mgr@castro.co.il

  53. עידן ס.

    "מה פתאום שבעל החברה יתחלק איתכם בגידול ההכנסות כי נציג ועד דורש / מבקש זאת ?!"
    כי ההכנסות גדלות בין השאר בזכות אותם עובדים. יתרה מכך, בלעדיהם בעל החברה לא יוכל להתפאר גם בהכנסות שיש לו לפני גידולן

    "מה אתם מתחלקים עם בעלי החברות בסיכון העיסקי שהם לוקחים על עצמם כדי שלעובדים תהיה פרנסה?"
    בוודאי, אם החברה תיכשל ותיכנס להפסדים, העובדים ימצאו את עצמם עם משכורת מקוצצת, או אף ללא משכורת
    כלל.

    "אם עובדי קסטרו מרוצים במקום עבודתם למה צריך שפוליטיקאים ועסקנים קטנים ינהלו להם את החיים?! "
    כנראה שהם לא כל-כך מרוצים, כי אחרת קשה להסביר כיצד הצליחו לאגד יותר משני שליש מעובדי המרכז הלוגיסטי.

  54. עידן ס.

    "מה פתאום שבעל החברה יתחלק איתכם בגידול ההכנסות כי נציג ועד דורש / מבקש זאת ?!"
    כי ההכנסות גדלות בין השאר בזכות אותם עובדים. יתרה מכך, בלעדיהם בעל החברה לא יוכל להתפאר גם בהכנסות שיש לו לפני גידולן

    "מה אתם מתחלקים עם בעלי החברות בסיכון העיסקי שהם לוקחים על עצמם כדי שלעובדים תהיה פרנסה?"
    בוודאי, אם החברה תיכשל ותיכנס להפסדים, העובדים ימצאו את עצמם עם משכורת מקוצצת, או אף ללא משכורת
    כלל.

    "אם עובדי קסטרו מרוצים במקום עבודתם למה צריך שפוליטיקאים ועסקנים קטנים ינהלו להם את החיים?! "
    כנראה שהם לא כל-כך מרוצים, כי אחרת קשה להסביר כיצד הצליחו לאגד יותר משני שליש מעובדי המרכז הלוגיסטי.

  55. עמי וטורי

    משמרות המחאה התקיימו כמתוכנן בת"א, חיפה וירושליים. במשמרות נטלו חלק קרוב ל 100 איש בחלוקה שווה למדי. המשתתפים באו בין השאר מיסו"ד, מאבק סוציאלסטי, הקשת, מק"י, מאהל מחוסרות הדיור (שתרם תרומה משמעותית מאוד בירושליים) , ומקרב עובדים ואזרחים אכפתיים. בסך הכל סביר בהחלט עבור התראה מראש של 48 שעות.
    כמו כן נציגות העובדים במרכז הלוגיסטי בקסטרו ביקשה להודות לכל מי שמביעה הזדהות עימה.
    בניגוד לסבלי נתב"ג הארעיים השובתים שמנו כ 550 איש וששביתתם בת 60 השעות עלתה לרשות שדות התעופה עשרות מליוני שקלים, לעובדי המרכז הלוגיסטי שמספרם קטן בהרבה אין כוח דומה. לכן התמיכה הציבורית היא עבורם חמצן במאבק שבו להנהלה יש את כל האמצעים החומריים ולהם יש רק את הצדק. עקב כך יתכן מאוד שאם הנהלת קסטרו תמשיך להקשיח את ליבה, ( ולא תיזכור שפרעה שייך לחג אחר), נאלץ לשוב כבר בשבוע הבא אל הכניסות לחנויות קסטרו.

  56. עמי וטורי

    משמרות המחאה התקיימו כמתוכנן בת"א, חיפה וירושליים. במשמרות נטלו חלק קרוב ל 100 איש בחלוקה שווה למדי. המשתתפים באו בין השאר מיסו"ד, מאבק סוציאלסטי, הקשת, מק"י, מאהל מחוסרות הדיור (שתרם תרומה משמעותית מאוד בירושליים) , ומקרב עובדים ואזרחים אכפתיים. בסך הכל סביר בהחלט עבור התראה מראש של 48 שעות.
    כמו כן נציגות העובדים במרכז הלוגיסטי בקסטרו ביקשה להודות לכל מי שמביעה הזדהות עימה.
    בניגוד לסבלי נתב"ג הארעיים השובתים שמנו כ 550 איש וששביתתם בת 60 השעות עלתה לרשות שדות התעופה עשרות מליוני שקלים, לעובדי המרכז הלוגיסטי שמספרם קטן בהרבה אין כוח דומה. לכן התמיכה הציבורית היא עבורם חמצן במאבק שבו להנהלה יש את כל האמצעים החומריים ולהם יש רק את הצדק. עקב כך יתכן מאוד שאם הנהלת קסטרו תמשיך להקשיח את ליבה, ( ולא תיזכור שפרעה שייך לחג אחר), נאלץ לשוב כבר בשבוע הבא אל הכניסות לחנויות קסטרו.

  57. יוסי לוס

    בת"א חילקנו למעלה מאלף פליירים. לפחות את חלקם קרא יותר מאדם אחד. אלפים רבים נוספים שמעו אותנו וראו אותנו. קיבלנו הרבה תגובות חיוביות מהעוברים והשבים והיענות לקריאה שלנו להחרים את הרשת עד שהנהלתה תסכים להכיר בועד כפי שהיא חייבת על פי חוק ותנהל אתו משא ומתן ראוי. היו גם כמה שהתגוללו עלינו, אבל הם היו מעטים עם טענות רדודות למדי. קצת קשה לטעון נגד העמדה שזכותם של עובדים להתארגן כדי לשפר את תנאי העסקתם.
    לידיעתכם, בככר השעון ביפו, במסגרת תוכניות העירייה להפוך את יפו לאתר תיירותי של ת"א, נפתחה חנות חדשה של הרשת שפועלת בשבת.

  58. יוסי לוס

    בת"א חילקנו למעלה מאלף פליירים. לפחות את חלקם קרא יותר מאדם אחד. אלפים רבים נוספים שמעו אותנו וראו אותנו. קיבלנו הרבה תגובות חיוביות מהעוברים והשבים והיענות לקריאה שלנו להחרים את הרשת עד שהנהלתה תסכים להכיר בועד כפי שהיא חייבת על פי חוק ותנהל אתו משא ומתן ראוי. היו גם כמה שהתגוללו עלינו, אבל הם היו מעטים עם טענות רדודות למדי. קצת קשה לטעון נגד העמדה שזכותם של עובדים להתארגן כדי לשפר את תנאי העסקתם.
    לידיעתכם, בככר השעון ביפו, במסגרת תוכניות העירייה להפוך את יפו לאתר תיירותי של ת"א, נפתחה חנות חדשה של הרשת שפועלת בשבת.

  59. שי כהן

    בקריאה של התגובות מתרחב הלב- בעיקר לאור העובדה שלראשונה אולי, נקרא אתר העוקץ במשרדו של רני רהב
    (היחצ"ן של קסטרו) אין כמו תגובות מטעם כדי לאותת על פאניקה …

  60. שי כהן

    בקריאה של התגובות מתרחב הלב- בעיקר לאור העובדה שלראשונה אולי, נקרא אתר העוקץ במשרדו של רני רהב
    (היחצ"ן של קסטרו) אין כמו תגובות מטעם כדי לאותת על פאניקה …

  61. נתן שקרצ'י

    לקסטרו מותר להתארגן, ביחד עם שותפיה לענף, כדי לעשות לובי לעצמם איפה שצריך. יש כאלה שהיו קוראים לזה קרטל.
    ההגדרה מויקיפדיה- קרטל הוא איגוד של ספקים (יצרנים, יבואנים, נותני שירות וכדומה), אשר מתאגדים יחדיו על מנת להגדיל את רווחי המשתתפים יחסית לתנאי השוק התחרותי.
    " אנשי מקצוע מאותו הענף נפגשים לעתים רחוקות, אפילו רק באירועי בידור, אך השיחות ביניהם מסתיימות בקנוניה נגד הציבור, או בתחבולה לשם העלאת מחירים".
    — אדם סמית, עושר האומות, 1776
    הנה קצת פירוט על ההתארגנות שחברה בה קסטרו מודל בע"מ, הערות שלי בסוגריים-

    איגוד תעשיות הטקסטיל והאופנה http://www.industry.org.il/SubIndex.asp?CategoryID=111

    איגוד תעשיות הטקסטיל והאופנה מונה כ – 140 מפעלים בתחום הטקסטיל והאופנה ומעסיקים אלפי מועסקים.

    האגוד מורכב מאיגודי משנה (סקציות) בתחומים שונים :
    מצבעות, טקסטיל ביטחוני /צבאי, טקסטיל לבית, בגדי ים, הלבשה תחתונה, הלבשה עליונה, חומרי גלם.

    פעילות האיגוד מונחית באופן שוטף על ידי הנהלת האיגוד לקביעת מדיניות ודרכי טיפול בנושאים מקרו-ענפיים ולדון בבעיות שוטפות כלל ענפיות ופרטניות של המפעל היחיד, מול רשויות התמ"ס, האוצר, המכס , משהב"ט, משטרה וכל גורם אחר שיש לו נגיעה בענף. (נשמע כמו קרטל. הלוואי ולעובדים היה את האפשרות להתארגן ככה, עם כל העובדים בענף, עובדים מדימונה עם עובדים מחורפיש ועובדים מחולון ולדאוג לעצמם ולהילחם בבעיות שוטפות של העובדים בענף ומול פיטורים המוניים. גם העובדים בסין, רומניה, אוקראינה, ויאטנם וכל שאר המקומות שהם מסתירים מאיתנו היו שמחים ליכולת התארגנות כזאת. מעניין למה את המפעלים האלה הם לא מראים בפרסומות. רק בחורים ובחורות לבושים יותר או פחות).

    נציגי ההנהלה נפגשים עם קברניטי המשק, אנשי התקשורת ושאר גורמים העשויים להשפיע ולהואיל בטיפול בבעיות הענף. (גם נציגי העובדים המאורגנים היו רוצים לעשות לובינג עם קברניטי המשק, אנשי התקשורת, ושאר גורמים העשויים להשפיע ולהועיל בטיפול בבעיות הענף. שוב פעם נשמע כמו קבוצת לובי של קרטל. יש חליפות שלושה חלקים חינם למי שישפיע ויועיל??)

    הנהלת האיגוד נבחרת על ידי האסיפה הכללית. יו"ר ההנהלה משתתף כחבר מן המניין בנשיאות ההתאחדות.
    (הלוואי ולעובדי הוועד הייתה אפשרות להיבחר לועדה ולהשתתף בדירקטוריון של החברה, שליש יהיה בסדר בשביל התחלה)
    יו"ר האיגוד הנוכחי הנו מר יוס שירן- מנכ"ל תפרון.

    התעשיינים מהאיגוד נבחרים כנציגי האיגוד בועד הפועל של ההתאחדות ובועדות הבית השונות (סחר חוץ, כלכלה, עבודה וכיו"ב) ומייצגים את האינטרסים של הענף.
    באיגוד, איגודי משנה המתכנסים מפעם לפעם לדיונים בבעיות שעל הפרק.
    מדניות האיגוד והחלטות הנהלתו מוצאות לפועל על ידי מנהל האיגוד וצוותו, העומדים בקשר מתמיד עם המפעלים והרשויות.
    עובדי האיגוד מבקרים במפעלים כדי ללמוד מקרוב את בעיות המפעל היחיד והענף בכללותו, במטרה לסייע בפתרון בעיות במסגרת שירותי האיגוד ברמה המפעלית וברמה הענפית.
    נציגי האיגוד משתתפים במכונים ובארגונים הבאים :
    • מכון התקנים
    • מכללת שנקר
    • מכללת ויצ"ו חיפה
    • האגודה הישראלית לטקסטיל
    • מערכת בטאון ילקוט
    • מכון היצוא
    • ארגונים בינלאומיים

    האיגוד מנוהל ע"י יור, ונציגי ציבור, שם חבר מר גבי רוטר, תחת הנהלת איגוד הטקסטיל-
    http://www.industry.org.il/PositionsHolders/Index.asp?CategoryID=3179&Minahala=0

    איגוד טקסטיל
    הנהלת איגוד הטקסטיל
    שם פרטי שם משפחה תפקיד חברה
    אורי גרבנאו חבר הנהלה שירה טריידינג בע"מ
    ראלף גלין חבר הנהלה בריל דייויס (ישראל) בע"מ
    פתחי שנאן חבר הנהלה אחים שנאן השקעות בע"מ
    דני זרחין חבר הנהלה אקספורט – ארז בע"מ
    אברהם לימור חבר הנהלה ערד תעשיות טקסטיל בע"מ
    הדר בלזם חבר כיתן תעשיות טקסטיל בע"מ

    גבי רוטר מנכ"ל קסטרו מודל בע"מ

    מוטי לנדאו מנכ"ל תשלובת קיסריה ורדינון בע"מ
    גידי לקס מנכ"ל פולגת ג'ינס בע"מ
    רמזי גבאי יו"ר אופיס טקסטיל בע"מ
    אברהם חצור חבר אחידטקס בע"מ
    יאיר רוטלוי חבר לודז'יה רוטקס בע"מ
    דוד בוקאי חבר עינת טקסטיל בע"מ
    יצחק הורוביץ חבר תכלת מפעלי צביעה ואשפרה (טקסטיל) בע"מ
    חנוך זלוטניק חבר תפרון בע"מ
    רז ספיר חבר דלתא גליל תעשיות בע"מ
    יוס שירן יו"ר תפרון בע"מ
    שלמה מורן חברהנהלה בגיר בע"מ

    כמעט כל השמות הגדולים ביחד.

    שתי מערכות של צדק. למעסיקים מותר להתארגן, ולעשות לעצמם לובי, אבל חס וחלילה להרשות לעובדים להתארגן.

  62. נתן שקרצ'י

    לקסטרו מותר להתארגן, ביחד עם שותפיה לענף, כדי לעשות לובי לעצמם איפה שצריך. יש כאלה שהיו קוראים לזה קרטל.
    ההגדרה מויקיפדיה- קרטל הוא איגוד של ספקים (יצרנים, יבואנים, נותני שירות וכדומה), אשר מתאגדים יחדיו על מנת להגדיל את רווחי המשתתפים יחסית לתנאי השוק התחרותי.
    " אנשי מקצוע מאותו הענף נפגשים לעתים רחוקות, אפילו רק באירועי בידור, אך השיחות ביניהם מסתיימות בקנוניה נגד הציבור, או בתחבולה לשם העלאת מחירים".
    — אדם סמית, עושר האומות, 1776
    הנה קצת פירוט על ההתארגנות שחברה בה קסטרו מודל בע"מ, הערות שלי בסוגריים-

    איגוד תעשיות הטקסטיל והאופנה http://www.industry.org.il/SubIndex.asp?CategoryID=111

    איגוד תעשיות הטקסטיל והאופנה מונה כ – 140 מפעלים בתחום הטקסטיל והאופנה ומעסיקים אלפי מועסקים.

    האגוד מורכב מאיגודי משנה (סקציות) בתחומים שונים :
    מצבעות, טקסטיל ביטחוני /צבאי, טקסטיל לבית, בגדי ים, הלבשה תחתונה, הלבשה עליונה, חומרי גלם.

    פעילות האיגוד מונחית באופן שוטף על ידי הנהלת האיגוד לקביעת מדיניות ודרכי טיפול בנושאים מקרו-ענפיים ולדון בבעיות שוטפות כלל ענפיות ופרטניות של המפעל היחיד, מול רשויות התמ"ס, האוצר, המכס , משהב"ט, משטרה וכל גורם אחר שיש לו נגיעה בענף. (נשמע כמו קרטל. הלוואי ולעובדים היה את האפשרות להתארגן ככה, עם כל העובדים בענף, עובדים מדימונה עם עובדים מחורפיש ועובדים מחולון ולדאוג לעצמם ולהילחם בבעיות שוטפות של העובדים בענף ומול פיטורים המוניים. גם העובדים בסין, רומניה, אוקראינה, ויאטנם וכל שאר המקומות שהם מסתירים מאיתנו היו שמחים ליכולת התארגנות כזאת. מעניין למה את המפעלים האלה הם לא מראים בפרסומות. רק בחורים ובחורות לבושים יותר או פחות).

    נציגי ההנהלה נפגשים עם קברניטי המשק, אנשי התקשורת ושאר גורמים העשויים להשפיע ולהואיל בטיפול בבעיות הענף. (גם נציגי העובדים המאורגנים היו רוצים לעשות לובינג עם קברניטי המשק, אנשי התקשורת, ושאר גורמים העשויים להשפיע ולהועיל בטיפול בבעיות הענף. שוב פעם נשמע כמו קבוצת לובי של קרטל. יש חליפות שלושה חלקים חינם למי שישפיע ויועיל??)

    הנהלת האיגוד נבחרת על ידי האסיפה הכללית. יו"ר ההנהלה משתתף כחבר מן המניין בנשיאות ההתאחדות.
    (הלוואי ולעובדי הוועד הייתה אפשרות להיבחר לועדה ולהשתתף בדירקטוריון של החברה, שליש יהיה בסדר בשביל התחלה)
    יו"ר האיגוד הנוכחי הנו מר יוס שירן- מנכ"ל תפרון.

    התעשיינים מהאיגוד נבחרים כנציגי האיגוד בועד הפועל של ההתאחדות ובועדות הבית השונות (סחר חוץ, כלכלה, עבודה וכיו"ב) ומייצגים את האינטרסים של הענף.
    באיגוד, איגודי משנה המתכנסים מפעם לפעם לדיונים בבעיות שעל הפרק.
    מדניות האיגוד והחלטות הנהלתו מוצאות לפועל על ידי מנהל האיגוד וצוותו, העומדים בקשר מתמיד עם המפעלים והרשויות.
    עובדי האיגוד מבקרים במפעלים כדי ללמוד מקרוב את בעיות המפעל היחיד והענף בכללותו, במטרה לסייע בפתרון בעיות במסגרת שירותי האיגוד ברמה המפעלית וברמה הענפית.
    נציגי האיגוד משתתפים במכונים ובארגונים הבאים :
    • מכון התקנים
    • מכללת שנקר
    • מכללת ויצ"ו חיפה
    • האגודה הישראלית לטקסטיל
    • מערכת בטאון ילקוט
    • מכון היצוא
    • ארגונים בינלאומיים

    האיגוד מנוהל ע"י יור, ונציגי ציבור, שם חבר מר גבי רוטר, תחת הנהלת איגוד הטקסטיל-
    http://www.industry.org.il/PositionsHolders/Index.asp?CategoryID=3179&Minahala=0

    איגוד טקסטיל
    הנהלת איגוד הטקסטיל
    שם פרטי שם משפחה תפקיד חברה
    אורי גרבנאו חבר הנהלה שירה טריידינג בע"מ
    ראלף גלין חבר הנהלה בריל דייויס (ישראל) בע"מ
    פתחי שנאן חבר הנהלה אחים שנאן השקעות בע"מ
    דני זרחין חבר הנהלה אקספורט – ארז בע"מ
    אברהם לימור חבר הנהלה ערד תעשיות טקסטיל בע"מ
    הדר בלזם חבר כיתן תעשיות טקסטיל בע"מ

    גבי רוטר מנכ"ל קסטרו מודל בע"מ

    מוטי לנדאו מנכ"ל תשלובת קיסריה ורדינון בע"מ
    גידי לקס מנכ"ל פולגת ג'ינס בע"מ
    רמזי גבאי יו"ר אופיס טקסטיל בע"מ
    אברהם חצור חבר אחידטקס בע"מ
    יאיר רוטלוי חבר לודז'יה רוטקס בע"מ
    דוד בוקאי חבר עינת טקסטיל בע"מ
    יצחק הורוביץ חבר תכלת מפעלי צביעה ואשפרה (טקסטיל) בע"מ
    חנוך זלוטניק חבר תפרון בע"מ
    רז ספיר חבר דלתא גליל תעשיות בע"מ
    יוס שירן יו"ר תפרון בע"מ
    שלמה מורן חברהנהלה בגיר בע"מ

    כמעט כל השמות הגדולים ביחד.

    שתי מערכות של צדק. למעסיקים מותר להתארגן, ולעשות לעצמם לובי, אבל חס וחלילה להרשות לעובדים להתארגן.

  63. נתן שקרצ'י

    פועלות המתפרות בסין YNET
    מה היינו עושים ללא הסינים? חלקם עוזרים לנו בבניין הארץ, ורבים אחרים שנותרו מאחור מזיעים במפעלי הטקסטיל השונים ברחבי סין כדי שלנו יהיה מה ללבוש, או יותר נכון כדי שליצרנים המלבישים אותנו תהיה דרך זולה לייצר את האופנה אותה מוכרים לנו ביוקר.
    כל יצרני הטקסטיל והאופנה הישראלים, כמעט ללא יוצא מן הכלל, עברו בשנים האחרונות לייצר בסין. שמות גדולים במיוחד הם קסטרו ופוקס, אבל גם מקומם של לודז'יה-רוטקס ושילב לא נפקד, ואת עודפי הייצור של האחרונים ניתן אפילו למצוא בשוקי הבגדים של בייג'ין. המגמה העסקית של העברת הייצור לסין עולה בקנה אחד, וזה לא חדש, עם הנטייה הגלובלית בסקטור זה. כבר היום מחזיקה סין בנתח של כ-20% מכלל ייצור הטקסטיל והאופנה בעולם, ולפי תחזיות אחרונות של הבנק העולמי נתח זה צפוי לגדול לכדי 50% עד שנת 2010.
    מפעלי הטקסטיל הסיניים מעסיקים כל אחד בין 200 ל-1,500 עובדים, ומרוכזים בעיקר בדרום המדינה ומזרחה, שם הגישה לנמלי הים קלה. אלפי מתפרות נוספות פזורות כמעט בכל מחוז ברחבי המדינה העצומה.

    הפיתוי עבור היצרן המערבי ברור: כוח-אדם במדינה המאוכלסת ביותר בעולם מצוי בשפע, והעלות מינימלית. ההשלכות על הכלכלה ועל שיעור האבטלה בישראל הן כבר סיפור אחר, אבל מכיוון שמדובר במצב נתון, בואו לרגע נעשה היכרות עם מי שתופר עבורנו את הבגדים.
    ב-90% מהמקרים מדובר בנערות ונשים בנות 50-16 המגיעות מאזורי הכפר העניים כדי לסייע בפרנסת המשפחה (הגברים במפעלים משמשים בדרך-כלל כמנהלי משמרות בדרגים שונים, ובתור שכאלה, זוכים מן הסתם לתנאים טובים יותר). הן מגויסות לעבודה באמצעות שליחי המתפרות המגיעים לכפרים, או ביוזמתן שלהן מתוך תקווה לעתיד טוב יותר.
    במשך מספר חודשים הן עוברות הכשרה, שבמהלכה, מלבד מגורים בתחומי המפעל לא יזכו לראות אגורה, וגם ההמשך לא משהו: שישה ימי עבודה מפרכים בשבוע, 18-11 שעות ליד מכונת התפירה או בתפירה ידנית של כפתורים וגימורים, עם שעה הפסקה לארוחה. מותשות בסופו של היום, חוזרות הפועלות לחדר הקטנטן בתחומי המתפרה, אותו הן חולקות עם ארבע או יותר מחברותיהן לעבודה. שירותים אין שם וגם לא מקלחת. את ההתרעננות ייאלצו לעשות במתקן הציבורי הצמוד. על חופשות אין מה לדבר, מלבד הזדמנות חד-שנתית בת שבוע לנוח ולבקר את המשפחה בראש השנה הסיני.
    וכשעובדים כל-כך קשה, כיצד מתוגמלים? בשכר זעום. משכורת ממוצעת של פועלי המתפרות נעה בין 600 ל-1,000 יואן (כ-580-350 שקלים) בחודש, ללא הטבות סוציאליות, שהיו בגדר מובן מאליו בסין של ימי הקומוניזם ואינן בנמצא עוד במסגרת המרוץ הסיני להפרטת המשק הממשלתי.

    ועל המוצר הסופי שאותו מייצרים עבורנו בסין בעמל כה רב, משלם היבואן סכום אפסי, שלרוב, בחישוב גס, נמוך פי-עשרה או יותר מהסכום אותו אנחנו נרשום על הצ'ק.
    הראל ויזל, מנכ"ל פוקס, שיותר מ-70% מהמוצרים שהוא מוכר מיוצרים בסין, מעדיף לצייר תמונה קצת פחות קודרת.
    את ויזל תפסנו בטלפון בדרכו מהונג-קונג למתפרות ולקבלנים בדרום סין. "חלק גדול מהמפעלים הם ממשלתיים, אבל יש היום כבר מפעלים פרטיים רבים", הוא מספר. "אפשר לעבוד עם משרדי קניות, שלהם אתה נותן דגם עם הגדרת סוג הבד וכל האבזרים, והם מפקחים עבורך על תהליך הייצור. או לחלופין אפשר גם לעבוד ישירות מול המפעל".
    יצא לך לשוחח עם פועלים סינים שתופרים עבורך בגדים?
    "בהחלט, ונדהמתי מתנאי העבודה של הפועלים שפגשתי, שלא מזכירים את הסיפורים ששמעתי על תנאי העבדות במפעלי סין. הפועלים במתפרות הענק המתמחות מודעה
    בתפירה עבור רשתות בחו"ל וגם בישראל יושבים באולם ענק יחד עם 3,000-2,000 עובדים. הם עובדים בדרך-כלל תשע שעות ביום עם הפסקות. משכורתם הממוצעת היא 200 דולר, כשצלחת אורז במסעדה בעיר עולה להם חצי דולר. הם יודעים שהבגדים שהם תופרים יגיעו למדינה בשם ישראל, מתוך קריאת התוויות על הבגדים. בתוך אולם הייצור הענק הם יושבים באזור שבו כל הפועלים עובדים לרשת מסוימת, לפעמים במשך חודש, לפעמים במשך עונה שלמה, תלוי בגודל ההזמנה.

    אולי הגיע הזמן שקסטרו ופוקס יחשפו כמו חב' אחרות את מפעלי הייצור שלהם כדי שנראה אם העובדים חיים בגן עדן כמו שויזל מציין או בגיהינום המאוד רווחי שמתאר הכתב לפני כן. חובה לארגן את עובדי המפעלים שם, כי נראה לי שהן (הרוב נשים) מנוצלות מאוד, ואני לא קונה את מה שויזל אומר.

  64. נתן שקרצ'י

    פועלות המתפרות בסין YNET
    מה היינו עושים ללא הסינים? חלקם עוזרים לנו בבניין הארץ, ורבים אחרים שנותרו מאחור מזיעים במפעלי הטקסטיל השונים ברחבי סין כדי שלנו יהיה מה ללבוש, או יותר נכון כדי שליצרנים המלבישים אותנו תהיה דרך זולה לייצר את האופנה אותה מוכרים לנו ביוקר.
    כל יצרני הטקסטיל והאופנה הישראלים, כמעט ללא יוצא מן הכלל, עברו בשנים האחרונות לייצר בסין. שמות גדולים במיוחד הם קסטרו ופוקס, אבל גם מקומם של לודז'יה-רוטקס ושילב לא נפקד, ואת עודפי הייצור של האחרונים ניתן אפילו למצוא בשוקי הבגדים של בייג'ין. המגמה העסקית של העברת הייצור לסין עולה בקנה אחד, וזה לא חדש, עם הנטייה הגלובלית בסקטור זה. כבר היום מחזיקה סין בנתח של כ-20% מכלל ייצור הטקסטיל והאופנה בעולם, ולפי תחזיות אחרונות של הבנק העולמי נתח זה צפוי לגדול לכדי 50% עד שנת 2010.
    מפעלי הטקסטיל הסיניים מעסיקים כל אחד בין 200 ל-1,500 עובדים, ומרוכזים בעיקר בדרום המדינה ומזרחה, שם הגישה לנמלי הים קלה. אלפי מתפרות נוספות פזורות כמעט בכל מחוז ברחבי המדינה העצומה.

    הפיתוי עבור היצרן המערבי ברור: כוח-אדם במדינה המאוכלסת ביותר בעולם מצוי בשפע, והעלות מינימלית. ההשלכות על הכלכלה ועל שיעור האבטלה בישראל הן כבר סיפור אחר, אבל מכיוון שמדובר במצב נתון, בואו לרגע נעשה היכרות עם מי שתופר עבורנו את הבגדים.
    ב-90% מהמקרים מדובר בנערות ונשים בנות 50-16 המגיעות מאזורי הכפר העניים כדי לסייע בפרנסת המשפחה (הגברים במפעלים משמשים בדרך-כלל כמנהלי משמרות בדרגים שונים, ובתור שכאלה, זוכים מן הסתם לתנאים טובים יותר). הן מגויסות לעבודה באמצעות שליחי המתפרות המגיעים לכפרים, או ביוזמתן שלהן מתוך תקווה לעתיד טוב יותר.
    במשך מספר חודשים הן עוברות הכשרה, שבמהלכה, מלבד מגורים בתחומי המפעל לא יזכו לראות אגורה, וגם ההמשך לא משהו: שישה ימי עבודה מפרכים בשבוע, 18-11 שעות ליד מכונת התפירה או בתפירה ידנית של כפתורים וגימורים, עם שעה הפסקה לארוחה. מותשות בסופו של היום, חוזרות הפועלות לחדר הקטנטן בתחומי המתפרה, אותו הן חולקות עם ארבע או יותר מחברותיהן לעבודה. שירותים אין שם וגם לא מקלחת. את ההתרעננות ייאלצו לעשות במתקן הציבורי הצמוד. על חופשות אין מה לדבר, מלבד הזדמנות חד-שנתית בת שבוע לנוח ולבקר את המשפחה בראש השנה הסיני.
    וכשעובדים כל-כך קשה, כיצד מתוגמלים? בשכר זעום. משכורת ממוצעת של פועלי המתפרות נעה בין 600 ל-1,000 יואן (כ-580-350 שקלים) בחודש, ללא הטבות סוציאליות, שהיו בגדר מובן מאליו בסין של ימי הקומוניזם ואינן בנמצא עוד במסגרת המרוץ הסיני להפרטת המשק הממשלתי.

    ועל המוצר הסופי שאותו מייצרים עבורנו בסין בעמל כה רב, משלם היבואן סכום אפסי, שלרוב, בחישוב גס, נמוך פי-עשרה או יותר מהסכום אותו אנחנו נרשום על הצ'ק.
    הראל ויזל, מנכ"ל פוקס, שיותר מ-70% מהמוצרים שהוא מוכר מיוצרים בסין, מעדיף לצייר תמונה קצת פחות קודרת.
    את ויזל תפסנו בטלפון בדרכו מהונג-קונג למתפרות ולקבלנים בדרום סין. "חלק גדול מהמפעלים הם ממשלתיים, אבל יש היום כבר מפעלים פרטיים רבים", הוא מספר. "אפשר לעבוד עם משרדי קניות, שלהם אתה נותן דגם עם הגדרת סוג הבד וכל האבזרים, והם מפקחים עבורך על תהליך הייצור. או לחלופין אפשר גם לעבוד ישירות מול המפעל".
    יצא לך לשוחח עם פועלים סינים שתופרים עבורך בגדים?
    "בהחלט, ונדהמתי מתנאי העבודה של הפועלים שפגשתי, שלא מזכירים את הסיפורים ששמעתי על תנאי העבדות במפעלי סין. הפועלים במתפרות הענק המתמחות מודעה
    בתפירה עבור רשתות בחו"ל וגם בישראל יושבים באולם ענק יחד עם 3,000-2,000 עובדים. הם עובדים בדרך-כלל תשע שעות ביום עם הפסקות. משכורתם הממוצעת היא 200 דולר, כשצלחת אורז במסעדה בעיר עולה להם חצי דולר. הם יודעים שהבגדים שהם תופרים יגיעו למדינה בשם ישראל, מתוך קריאת התוויות על הבגדים. בתוך אולם הייצור הענק הם יושבים באזור שבו כל הפועלים עובדים לרשת מסוימת, לפעמים במשך חודש, לפעמים במשך עונה שלמה, תלוי בגודל ההזמנה.

    אולי הגיע הזמן שקסטרו ופוקס יחשפו כמו חב' אחרות את מפעלי הייצור שלהם כדי שנראה אם העובדים חיים בגן עדן כמו שויזל מציין או בגיהינום המאוד רווחי שמתאר הכתב לפני כן. חובה לארגן את עובדי המפעלים שם, כי נראה לי שהן (הרוב נשים) מנוצלות מאוד, ואני לא קונה את מה שויזל אומר.

  65. ד נוראל

    עבדות זה כאן …גם מתאים לי ,פוקס,ו קסטרו הם האדונים תוסיפו על זה קצת סלטים גבינות ושוקולד משפחת שטראוס עלית-וראו באיזה שבי אנחנו מצויים. עבדות מודרנית של מפעלים המפרסמים במליוני דולרים .
    לדוגמנים ולדוגמניות הם אולי משלמים אבל קודם כל מרעיבים ….כדי שזה יראה טוב???????????.