מחשבות על משבר כלכלי

איציק ספורטא

בחודשים האחרונים אנו נחשפים יותר ויותר להגיונה של השיטה הכלכלית הקיימת שבה אנשי פיננסים עושים הון ובדרך גורמים לנזקים כלכליים גבוהים. כאשר אותם מומחים, לכאורה, נופלים בשל מומחיותם השלטונות ששים לחלץ אותם. כאשר חברה כמו בר סטרנס בעצם פושטת רגל דואג הבנק המרכזי של ארה"ב להזרים לה כספים במיליארדים, בכלל מזרים הבנק המרכזי האמריקאי מאות מיליארדי דולרים לשוק הקורס הזה.  האם הייתם מתארים שבאותה מדינה ישוקעו סכומים כאלה במהירות כזו כדי לספק צרכיהם של עובדים עניים או עניים סתם. לא ולא כי אלו רגילים לחיות בזבל אז למה לא להמשיך להשאיר אותם במצבם המוכר.

בישראל אחד הבנקים שנפגע מהשקעותיו במגדלי הקלפים של השוק הפיננסי הוא בנק הפועלים, מעקב אחרי הדיווח שלו לציבור מגלה שבהתחלה (30/8/2007) דיברו על 35 מיליון דולר שנעלמו בדרך כל כסף בבור השחור של ההשקעה באג"ח מגובה משכנתאות. לאחר מכן (1/11/2007) דובר כבר על 119 מיליון דולר, ב-14/2/2008 כבר נמחקו 290 מיליון דולר. במאמר שהתפרסם ב 15/3/2008 מדובר כבר על מחיקה של 790 מיליון דולר. איזה מומחים יש לנו תוך חצי שנה הם העלו את הפסדיהם במכשירים פיננסיים מורכבים מ-35 מיליון ל- 790 מיליון דולר יותר מפי עשרים. כמובן שזה לא ישפיע על שכרו של היו"ר שגם השנה יגיע ליותר מ-10 מיליון שקל. מה לעשות המסכן התאמץ אבל לא כל כך יצא לו, אז  כדי לגרום לו לא להרגיש בחסרונותיו יש לתגמל אותו כראוי.

אילו היה אפשר להסתכל על הדברים הללו מבחוץ זה היה מבדר אלא שכל אחד ואחת שיש להם כסף בקרנות פנסיה וקרנות השתלמות וכמעט כל חיסכון אחר נמצא ונמצאת בשוק ההון, כי חכמי הכלכלה טענו שהדרך היחידה לנהל כספים היא דרך השווקים הפיננסיים, כיון שכישרונות הפועלים בהם לקחו על עצמם משימה הרואית להגדיל את חסכונותינו. רק מתברר שמטרתם העיקרית להגדיל את הונם גם על חשבון החוסכים.

במאמר מעניין על קרנות גידור נטען שהקרנות האלה בנויות כך שיעשירו את מנהליהן ללא גבול תוך נטילת סיכון גדול בכספיהם של המשקיעים. כך יוצא שכאשר הקרנות האלה קורסות המנהלים הולכים הביתה עם עשרות מיליוני דולרים והחוסכים בלי כמעט כלום. תגידו, מי כבר משקיע בשוק הזה? נכון שאלה שיש להם כסף, אבל קריסה של קרנות כאלה מביאה גם לקריסה של אחרים.

בכלל פתאום הכותבים בנושא הכלכלי מתגלים ככאלה שלא יודעים כלום והדרך שלהם להתמודד עם המצב הוא לשרטט את כל המצבים האפשריים. למשל, אחד מאבירי הכלכלה החופשית, סמי פרץ, כותב מאמר שבו הוא מסביר מה לעשות? "נודה על האמת, יש לנו כמה כיווני מחשבה. חלקם סותרים זה את זה, אבל אולי כדאי לפרוש אותם כאן כדי להגיע למסקנה ברורה". במאמר הוא גם מעלה את נושא האמון: "הבעיה העיקרית של פריזמה כעת היא האמון של לקוחותיה – או נכון יותר היעדר האמון. ובניהול כסף של אחרים, אמון הוא הדבר הבסיסי והחשוב ביותר. בעצם, זה הדבר היחיד". מה האם השווקים לא מספיקים? מה פתאום צריך אמון.

אותו פרץ שבוע קודם לכן יודע הכל וקובע בנחרצות איך כלכלה צריכה לפעול ומי הוא החברתי באמת: "המציאות מוכיחה שהדרך הנכונה היא של כלכלת שוק חופשי, החותרת לצמיחה ולתחרות שמגדילות את המשאבים, ולא זו של ניפוח משאבים חסר הבחנה, שמעצים גירעונות ופוגע בסופו של דבר בחלשים. הדרך הנכונה היא מעורבות ממשלתית מינימאלית, אבל זיהוי של כשלי שוק והתערבות של המדינה במקומות שבהם השוק לא פותר בעיות. הדרך הנכונה היא טיפול באוכלוסיות חלשות – הן באמצעות הקצאת משאבים למי שלא מסוגל, והן באמצעות מתן כלים למי שזקוק לקצת דחיפה. אז איך קוראים לדרך הנכונה הזו? כלכלית? חברתית? או אולי כלכלית-חמלתית?"  פתאום מגלה הכותב ערכים ששבוע קודם לכן לא היו באופק התודעה שלו. ככה זה עם מומחים לכלכלה, הם יודעים הכל עד אשר מתגלה שאותו כל הוא חלקי ופחות מכך.

אז הנה עוזרים ומוחקים מכל הבא ליד כדי להציל את אלו שהביאונו עד הלום. אותם כוכבים של אתמול שיהיו הכוכבים של מחר ויעשו הון מכוכבותם. וכמו בכל משבר כלכלי, שכמעט אף אחד לא ממש צפה שיקרה, מי שיסבול, הוא לא המומחים ונושאי כליהם, אלא האזרחים שמנסים לשרוד את כלכלת הג`ונגל שבה אנו חיים.

בא/ה לפה הרבה?

נושאים שהתעקשנו עליהם לאורך 16 שנות קיומו של "העוקץ", תוך יצירת שפה ושיח ביקורתיים, הצליחו להשפיע על תודעת הציבור הרחב. מאות הכותבות והכותבים התורמים מכשרונם לאתר והקהילה שנוצרה סביבו מאתגרים אותנו מדי יום מחדש, מעוררים מחשבה, תקווה וסיפוק.

על מנת להמשיך ולעשות עיתונות עצמאית ולקדם סדר יום מזרחי, פמיניסטי, צדק ושוויון, ועל מנת להמשיך ולפתח את האתר בערבית, שעם קוראיו נמנים רבים ממדינות ערב, אנו מזמינות אתכם/ן להשתתף בפרויקט יוצא הדופן הזה. כל תרומה יכולה לסייע בהגדלת הטוב שאנחנו מבקשות לקדם.

תודה רבה.

donate
כנראה שיעניין אותך גם:
תגובות

 

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  1. איציק ניסני

    מגילת אסתר כמשל לבנק פועלים
    100 שנה אנו יחד על האדמה הזאת צאצאי אסתר ומרדכי ולא נלמדה עדיין המגילה .
    שרי- אריסון זכתה להיות הגבירה בזכות אביה טדי .
    ואילו אסתר- הדסה הפכה למלכה בזכות דודה מוטי .
    שרי לא מבינה את מה שאסתר המלכה הבינה כבר אז .
    כשיש בידך אוצר- חובה עלייך לנצלו לטובת עמך האינדיאנים .
    ואם את משתמשת בו לעזור לקאובויים רק תפסידי .
    נס פורים לא קרה פה לשרי אריסון …..אולי היה קורה אם היא היתה לומדת מאסתר הדסה …
    שיהיה לך חג פורים שמח -הכי טוב שאפשר

  2. איציק ניסני

    מגילת אסתר כמשל לבנק פועלים
    100 שנה אנו יחד על האדמה הזאת צאצאי אסתר ומרדכי ולא נלמדה עדיין המגילה .
    שרי- אריסון זכתה להיות הגבירה בזכות אביה טדי .
    ואילו אסתר- הדסה הפכה למלכה בזכות דודה מוטי .
    שרי לא מבינה את מה שאסתר המלכה הבינה כבר אז .
    כשיש בידך אוצר- חובה עלייך לנצלו לטובת עמך האינדיאנים .
    ואם את משתמשת בו לעזור לקאובויים רק תפסידי .
    נס פורים לא קרה פה לשרי אריסון …..אולי היה קורה אם היא היתה לומדת מאסתר הדסה …
    שיהיה לך חג פורים שמח -הכי טוב שאפשר

  3. חנה קים

    ובאותו עניין כדאי לציין כי הנגיד פישר, בהחלטתו להתערב בשוק המט"ח, באופן כה בוטה של המרת שקלים לדולרים – הוכיח שוב כי הדיבורים הרמים על כלכלה חופשית ושוק חופשי הן בערבון מוגבל. כמו נתניהו, שהלאים את הביטוח הלאומי ואת קרנות הפנסיה, גם פישר. שניהם מאמינים בכלכלה שתאפשר להם חופש, שניהם מודעים לאי- הרלוונטיות של חזונם הכלכלי, אך שניהם, כפי שכתב איציק ספורטא, יעשו זאת רק למען מה שתומך בהמשך מדיניות השקר שלהם.

  4. חנה קים

    ובאותו עניין כדאי לציין כי הנגיד פישר, בהחלטתו להתערב בשוק המט"ח, באופן כה בוטה של המרת שקלים לדולרים – הוכיח שוב כי הדיבורים הרמים על כלכלה חופשית ושוק חופשי הן בערבון מוגבל. כמו נתניהו, שהלאים את הביטוח הלאומי ואת קרנות הפנסיה, גם פישר. שניהם מאמינים בכלכלה שתאפשר להם חופש, שניהם מודעים לאי- הרלוונטיות של חזונם הכלכלי, אך שניהם, כפי שכתב איציק ספורטא, יעשו זאת רק למען מה שתומך בהמשך מדיניות השקר שלהם.

  5. אתי

    לדעתי, רוב רובן של השכבות החלשות זקוקות ל"חלון הזדמנויות" שישבץ אותם במקום הנכון שיתאים לכישוריהם
    מבלי שיזדקקו לקשרים כאלו ואחרים.
    כאשר אלו יהיו הקריטריונים לקבלת עבודה, גם האזרח וגם המדינה יצאו נשכרים.

  6. אתי

    לדעתי, רוב רובן של השכבות החלשות זקוקות ל"חלון הזדמנויות" שישבץ אותם במקום הנכון שיתאים לכישוריהם
    מבלי שיזדקקו לקשרים כאלו ואחרים.
    כאשר אלו יהיו הקריטריונים לקבלת עבודה, גם האזרח וגם המדינה יצאו נשכרים.

  7. יובל

    אני מאוד אוהב את האתר, אבל כאלה מאמרים מעוררים בי חששות לגבי האמינות של מה שכתוב כאן. ראשית, הבנק הפדרלי של ניו יורק החליט להזרים אשראי וכספים לבר סטרנס לא בגלל ברית בלתי קדושה בין בעלי ההון שבשלטון ואילו שאינם בשלטון. הסיבה היא שאובדן אמון בחברת מימון מרכזית כמו בר סטרנס עלולה לגרום לאובדן אמון כללי יותר במערכת (נוסח השוק ל-"לימוני"ם ש אקרלוף). כמובן שאפשר לטעון שלא ניתן לבטוח במערכת הפיננסית בכלל, אבל אז אנחנו יוצרים את המשבר במו ידינו. שנית, הבנק הפדרלי האמריקאי הוא לא זרוע שלטונית ישירה וכספים שמוצאים על ידו לא מועברים ישירות מתשלומי מיסים. אז ההקבלה בין השקעה במגזרים מיעוטי יכולת לבין הזרקת נזילות לשוק לא תקפה. הטענה פשוט מופנית לכתובת הלא נכונה. אותו דבר מתקיים לגבי הידיעה על מחיקת ערך של ההון העצמי בבנק הפועלים. קרנות פנסיה לא קשורות ישירות להון הפיננסי של הבנק, אלא לתיק ההשקעות של קרן הפנסיה. אז, שוב, אולי יש את מי להאשים, אבל לאו דווקא את הבנק. לסיכום, אם מישהו רוצה להיות ביקורתי ולהציג עמדה שונה, שתוקפת או מאתגרת את הקפיטליזם, כדאי שיבין את המערכות יפה ואז יציג ביקורת.

  8. יובל

    אני מאוד אוהב את האתר, אבל כאלה מאמרים מעוררים בי חששות לגבי האמינות של מה שכתוב כאן. ראשית, הבנק הפדרלי של ניו יורק החליט להזרים אשראי וכספים לבר סטרנס לא בגלל ברית בלתי קדושה בין בעלי ההון שבשלטון ואילו שאינם בשלטון. הסיבה היא שאובדן אמון בחברת מימון מרכזית כמו בר סטרנס עלולה לגרום לאובדן אמון כללי יותר במערכת (נוסח השוק ל-"לימוני"ם ש אקרלוף). כמובן שאפשר לטעון שלא ניתן לבטוח במערכת הפיננסית בכלל, אבל אז אנחנו יוצרים את המשבר במו ידינו. שנית, הבנק הפדרלי האמריקאי הוא לא זרוע שלטונית ישירה וכספים שמוצאים על ידו לא מועברים ישירות מתשלומי מיסים. אז ההקבלה בין השקעה במגזרים מיעוטי יכולת לבין הזרקת נזילות לשוק לא תקפה. הטענה פשוט מופנית לכתובת הלא נכונה. אותו דבר מתקיים לגבי הידיעה על מחיקת ערך של ההון העצמי בבנק הפועלים. קרנות פנסיה לא קשורות ישירות להון הפיננסי של הבנק, אלא לתיק ההשקעות של קרן הפנסיה. אז, שוב, אולי יש את מי להאשים, אבל לאו דווקא את הבנק. לסיכום, אם מישהו רוצה להיות ביקורתי ולהציג עמדה שונה, שתוקפת או מאתגרת את הקפיטליזם, כדאי שיבין את המערכות יפה ואז יציג ביקורת.

  9. נתן שקרצ'י

    אני מתקשה להבין מה הבעייה שלך עם הביקורת הכל כך נכונה של איציק במאמר הזה.
    אני לא בטוח שאתה מבין את הנושא.

    ההצלה היא ממשלתית. הם קיבלו אג"ח של המדינה במקום האג"ח המקולקלות שלהם, ל-28 יום. כל ההצלות הם מכספי משלם המיסים. הצעות כמו שלך, הם בסיס לסיכון מוסרי, כי הם מלמדות את הגופים הגדולים, שלא משנה מה הם יעשו, הם גדולים מכדי לקרוס, ולכן תמיד יצילו אותם. זה השילוב המסוכן של תאוות בצע וטיפשות. מעין הלוואת נון ריקורס (תשאל את משפחת בורוביץ, סליחה, הישויות המשפטיות באיים עם בנקים שניהלו את קלאב מרקט ואת בנק לאומי מה זה אם אתה לא יודע).

    הם מכרו אג"ח זבל כאילו הוא GE, ברמה של AAA. המערכת הזו מושחתת מלמעלה ועד למטה. ופה מדברים בינתיים על הסאבפריים, לא על ה-alt A, הפריים, הלוואות הסטודנטים, האג"ח המוניציפליות, כרטיסי האשראי, האשראי למכוניות,המונוליין (מבטחות האג"ח) והחוב החיצוני של ארה"ב, והעובדה שהמאזנים של הרבה תאגידים קרנות פנסיה בנקים וחברות ביטוח מלאים באג"ח הזבל הזה.
    את מה שקורה אפשר לתאר במשפט הבא: socializing risk and privatizing profit.
    באנלוגיה ל"שוק הלימונים", אומר שהם מכרו לאדה כפורשה. תרבות הצריכה האמריקאית מומנה ע"י הר ענקי של חובות, שרובו בידיים של המדינות המתפתחות, סין ומדינות הנפט. והגיע היום של גובה החובות.

    אגב, מומלץ שתקרא מה קרה עם החברה הפרטית של חתן פרס נובל אחר לכלכלה, מיירון שולס. LTCM שמה. אולי תבין למה בר סטרנס ציפו לחילוץ.

    לעומת זאת, 2 מיליון משפחות צפויות לאבד את הבתים שלהם, וכל מה שהממשלה עושה הוא לתת להם צ'קים של כמה מאות דולרים.

    אני יודע על המשבר הזה מ-2004, אז בטוח שראשי הפדרל ריזרב ובר סטרנס ידעו, והוא מתפתח משנת 2000 בערך. והם ידעו שיבואו להציל אותם. כי משברים פיננסים של השווקים הם לא מקריים. כדאי שתשים לב לרצף המשברים בעשור האחרון. ולנגיד שלנו יש קשר מרכזי לסיכון המוסרי. הוא כמובן לא מסכים עם כך ומתעצבן שמזכירים לו את זה.

    לגבי בנק הפועלים. שרי ודנקנר הם בסה"כ בעלי השליטה. ישנם בעלי מניות מן הציבור, אם זה משקיעים בבורסה, ואם זה מוסדיים (קופ"ג פנסיה, נאמנות וביטוח). ההחלטה שהם לקחו להשקיע בניירות הזבל הללו גרמו לירידת המנייה שלהם, לירידת הלימות ההון שלהם, כך שהם לא יוכלו לחלק דיבדינדים (שזו הדרך שבה הם מימנו את החזר הלוואות לקניית הבנק), וזה עדיין לא הסוף. אגב, אותי לא מפתיעה שיטת פריסת החשיפה שלהם, כי היא נעשתה בתחילת שנות ה-2000 עם משבר האשראי והחובות הלא מסופקים, ומן הסתם יש לצפות לגל פיטורים בבנק הפועלים, כמו שהיה אז, כי זה משפר את הוצאות הבנק…
    הרי זה לא שאלו שידעו לקחת בונוסים ושכר ודיבידנדים ישלחו את היד לכיס כשהם כושלים. הכשלון הוא בודד, להצלחה אבות רבים…

    המערכת הפיננסית מקולקלת. החיבור בין השווקים, גורם לכך שמשבר מקומי, הופך למשבר עולמי.
    טוב, נו מה אפשר לצפות מחברות שמגדירות את עצמם בסוף השם שלהם כ"ערבון מוגבל" או limited liability.
    בזמן הקרוב ארחיב על כך.

  10. נתן שקרצ'י

    אני מתקשה להבין מה הבעייה שלך עם הביקורת הכל כך נכונה של איציק במאמר הזה.
    אני לא בטוח שאתה מבין את הנושא.

    ההצלה היא ממשלתית. הם קיבלו אג"ח של המדינה במקום האג"ח המקולקלות שלהם, ל-28 יום. כל ההצלות הם מכספי משלם המיסים. הצעות כמו שלך, הם בסיס לסיכון מוסרי, כי הם מלמדות את הגופים הגדולים, שלא משנה מה הם יעשו, הם גדולים מכדי לקרוס, ולכן תמיד יצילו אותם. זה השילוב המסוכן של תאוות בצע וטיפשות. מעין הלוואת נון ריקורס (תשאל את משפחת בורוביץ, סליחה, הישויות המשפטיות באיים עם בנקים שניהלו את קלאב מרקט ואת בנק לאומי מה זה אם אתה לא יודע).

    הם מכרו אג"ח זבל כאילו הוא GE, ברמה של AAA. המערכת הזו מושחתת מלמעלה ועד למטה. ופה מדברים בינתיים על הסאבפריים, לא על ה-alt A, הפריים, הלוואות הסטודנטים, האג"ח המוניציפליות, כרטיסי האשראי, האשראי למכוניות,המונוליין (מבטחות האג"ח) והחוב החיצוני של ארה"ב, והעובדה שהמאזנים של הרבה תאגידים קרנות פנסיה בנקים וחברות ביטוח מלאים באג"ח הזבל הזה.
    את מה שקורה אפשר לתאר במשפט הבא: socializing risk and privatizing profit.
    באנלוגיה ל"שוק הלימונים", אומר שהם מכרו לאדה כפורשה. תרבות הצריכה האמריקאית מומנה ע"י הר ענקי של חובות, שרובו בידיים של המדינות המתפתחות, סין ומדינות הנפט. והגיע היום של גובה החובות.

    אגב, מומלץ שתקרא מה קרה עם החברה הפרטית של חתן פרס נובל אחר לכלכלה, מיירון שולס. LTCM שמה. אולי תבין למה בר סטרנס ציפו לחילוץ.

    לעומת זאת, 2 מיליון משפחות צפויות לאבד את הבתים שלהם, וכל מה שהממשלה עושה הוא לתת להם צ'קים של כמה מאות דולרים.

    אני יודע על המשבר הזה מ-2004, אז בטוח שראשי הפדרל ריזרב ובר סטרנס ידעו, והוא מתפתח משנת 2000 בערך. והם ידעו שיבואו להציל אותם. כי משברים פיננסים של השווקים הם לא מקריים. כדאי שתשים לב לרצף המשברים בעשור האחרון. ולנגיד שלנו יש קשר מרכזי לסיכון המוסרי. הוא כמובן לא מסכים עם כך ומתעצבן שמזכירים לו את זה.

    לגבי בנק הפועלים. שרי ודנקנר הם בסה"כ בעלי השליטה. ישנם בעלי מניות מן הציבור, אם זה משקיעים בבורסה, ואם זה מוסדיים (קופ"ג פנסיה, נאמנות וביטוח). ההחלטה שהם לקחו להשקיע בניירות הזבל הללו גרמו לירידת המנייה שלהם, לירידת הלימות ההון שלהם, כך שהם לא יוכלו לחלק דיבדינדים (שזו הדרך שבה הם מימנו את החזר הלוואות לקניית הבנק), וזה עדיין לא הסוף. אגב, אותי לא מפתיעה שיטת פריסת החשיפה שלהם, כי היא נעשתה בתחילת שנות ה-2000 עם משבר האשראי והחובות הלא מסופקים, ומן הסתם יש לצפות לגל פיטורים בבנק הפועלים, כמו שהיה אז, כי זה משפר את הוצאות הבנק…
    הרי זה לא שאלו שידעו לקחת בונוסים ושכר ודיבידנדים ישלחו את היד לכיס כשהם כושלים. הכשלון הוא בודד, להצלחה אבות רבים…

    המערכת הפיננסית מקולקלת. החיבור בין השווקים, גורם לכך שמשבר מקומי, הופך למשבר עולמי.
    טוב, נו מה אפשר לצפות מחברות שמגדירות את עצמם בסוף השם שלהם כ"ערבון מוגבל" או limited liability.
    בזמן הקרוב ארחיב על כך.

  11. נתן.

    אף אחד בעולם ,כולל ארה"ב כבר מזמן לא מדבר על שוק חופשי לגמרי בסגנון "היד הנעלמה" משיעורי הכלכלה, וזאת בעקבות הלקח של השפל הכלכלי הגדול בארה"ב בשנות ה20.

    הבנק המרכזי בארה"ב ,לא יתן שמצב של מיליוני רעבים חסרי כל(מומלץ לקרוא את "ענבי זעם") יחזור, גם במחיר שכמה קטנונים יקפצו אם השאלה הדמגוגית "זה שוק חופשי?".

  12. נתן.

    אף אחד בעולם ,כולל ארה"ב כבר מזמן לא מדבר על שוק חופשי לגמרי בסגנון "היד הנעלמה" משיעורי הכלכלה, וזאת בעקבות הלקח של השפל הכלכלי הגדול בארה"ב בשנות ה20.

    הבנק המרכזי בארה"ב ,לא יתן שמצב של מיליוני רעבים חסרי כל(מומלץ לקרוא את "ענבי זעם") יחזור, גם במחיר שכמה קטנונים יקפצו אם השאלה הדמגוגית "זה שוק חופשי?".

  13. אבי

    נתן, שים לב לחזרת הקיינסיאניזם, הרי התערבות הממשל האמריקני והנגיד בישראל כיום הם צעדים יוצאי דופן שדנים במשמעותם בכל העיתונים הכלכליים. מה שעושים בארה"ב ובישראל זה חזרה למדיניות של סובסידיות או בשמם המדוייק יותר, קצבאות ותשלומי העברה לבעלי הון ופירמות עסקיות.

  14. אבי

    נתן, שים לב לחזרת הקיינסיאניזם, הרי התערבות הממשל האמריקני והנגיד בישראל כיום הם צעדים יוצאי דופן שדנים במשמעותם בכל העיתונים הכלכליים. מה שעושים בארה"ב ובישראל זה חזרה למדיניות של סובסידיות או בשמם המדוייק יותר, קצבאות ותשלומי העברה לבעלי הון ופירמות עסקיות.

  15. יובל

    לנתן,
    כתבת הרבה דברים, רובם לא בדיוק קשורים לנושא. הנקודה שהעלתי היא "שאובדן אמון בחברת מימון מרכזית כמו בר סטרנס עלולה לגרום לאובדן אמון כללי יותר במערכת". זה המשבר ממנו מנסה הבנק להמנע. עם כל הצער, אנשים שלא עומדים בתשלומי המשכנתא ונזרקים לרחוב לא ימוטטו את הכלכלה, אבל התמוטטות של בנק כמו Northern Rock, קרן גידור כמו LTCM או בר סטרנס כן עלולים למוטט את הכלכלה. הנקודה בקשר לסיכון המוסרי קיימת, כמובן, ויש הרבה הצעות מעניינות על דרכים לצמצום של התופעה.כמו למשל, היא הדרישה של קרנות הון-סיכון שהיזמים ישקיעו Pain Money במיזם – ימשכנו את הבית, למשל.

  16. יובל

    לנתן,
    כתבת הרבה דברים, רובם לא בדיוק קשורים לנושא. הנקודה שהעלתי היא "שאובדן אמון בחברת מימון מרכזית כמו בר סטרנס עלולה לגרום לאובדן אמון כללי יותר במערכת". זה המשבר ממנו מנסה הבנק להמנע. עם כל הצער, אנשים שלא עומדים בתשלומי המשכנתא ונזרקים לרחוב לא ימוטטו את הכלכלה, אבל התמוטטות של בנק כמו Northern Rock, קרן גידור כמו LTCM או בר סטרנס כן עלולים למוטט את הכלכלה. הנקודה בקשר לסיכון המוסרי קיימת, כמובן, ויש הרבה הצעות מעניינות על דרכים לצמצום של התופעה.כמו למשל, היא הדרישה של קרנות הון-סיכון שהיזמים ישקיעו Pain Money במיזם – ימשכנו את הבית, למשל.

  17. סמולן

    טוב לראות אותך…
    אפשר לשאול מה עם הבלוג\ספר שלך ?

  18. סמולן

    טוב לראות אותך…
    אפשר לשאול מה עם הבלוג\ספר שלך ?

  19. אלי

    אנחנו רואים כיצד הקרחון הזה של הכלכלה הקפיטליסטית מתרסק מול עינינו. גם באקולוגיה הדברים לא קורים בבת
    אחת. עד שהתחממות כדור הארץ תיגרום לשואה אקולוגית תעבורנה עוד כמה וכמה שנים. כך גם בכלכלה. ויש בזה
    משום לקח סימלי שדווקא בארה"ב, מבצר הקפיטליזם, תחילתו של המשבר. מדברים כבר על המשבר הגדול של
    1929, שנגמר, כידוע, בין השאר, בעליית הנאצים לשלטון. ואני מסתכל בתחנות טלביזיה, תחנות חוץ, ורואה את התחזיות השחורות שהן מנבאות; וכמובן, את האנליזה המתיימרת להיות משכילה, המלה האחרונה של "מדע הכלכלה",
    להתהוות המשבר, ובליבי חושב שהאנליזה הזאת היא שטחית למדי, בודאי לא יורדת לשורש הדברים, אך כנראה
    שהיום, במצב של תורת הכלכלה היום, זה הרף שהתורה הזאת נסמכת עליו.
    אני גם יודע שהחזון הסוציאליסטי (ברית המועצות ושות') התפוגג זה כבר ואינו משחק יותר בתור תחליף. אולי בין
    משתתפי "העוקץ" ישנם כאלו החושבים שהתשובה נמצאת בכלכלה הסוציאל- דמוקרטית, של שוודיה למשל, מה
    שנקרא מדינת רווחה לפי המודל הסקנדינבי. אלא שקשה לי לתאר משטר סוציאל- דמוקרטי בהיקף של מדינה אירופית
    מובילה, אנגליה או צרפת או גרמניה, שלא יפנה את מקומו לקפיטליזם נמרץ יותר, "אמריקאי" יותר, כמו שאכן קרה במדינות הללו במהלך עשר השנים האחרונות. ואילו שוודיה, שאותה מציגים בפנינו כגן עדן עלי אדמות, האין היא תלויה
    בהתנהלות הכלכלית הקפיטליסטית, קפיטליסטית בלי כפפות, של יתר ארצות המערב?
    במלה אחת- אם לא נשתכר מהברברת של המומחים למיניהם, חתני פרס נובל ואחרים, פחות חכמים, אנו עומדים בפני
    מצב ללא מוצא. בעצם, כמו באקולוגיה. אך בטווח קצר יותר של זמן, וכנראה, בפועל, עם פחות אשליות.
    ובכ"ז ישנה אפשרות מסויימת שכדאי לנסות אותה. אל תצפו ממני לפרוש אותה כאן, הרי זה מראש, בנסיבות האלו,
    הצגת דברים מועדת לכשלון, אך תנו לי קרדיט- היא חיה ונושמת.

  20. אלי

    אנחנו רואים כיצד הקרחון הזה של הכלכלה הקפיטליסטית מתרסק מול עינינו. גם באקולוגיה הדברים לא קורים בבת
    אחת. עד שהתחממות כדור הארץ תיגרום לשואה אקולוגית תעבורנה עוד כמה וכמה שנים. כך גם בכלכלה. ויש בזה
    משום לקח סימלי שדווקא בארה"ב, מבצר הקפיטליזם, תחילתו של המשבר. מדברים כבר על המשבר הגדול של
    1929, שנגמר, כידוע, בין השאר, בעליית הנאצים לשלטון. ואני מסתכל בתחנות טלביזיה, תחנות חוץ, ורואה את התחזיות השחורות שהן מנבאות; וכמובן, את האנליזה המתיימרת להיות משכילה, המלה האחרונה של "מדע הכלכלה",
    להתהוות המשבר, ובליבי חושב שהאנליזה הזאת היא שטחית למדי, בודאי לא יורדת לשורש הדברים, אך כנראה
    שהיום, במצב של תורת הכלכלה היום, זה הרף שהתורה הזאת נסמכת עליו.
    אני גם יודע שהחזון הסוציאליסטי (ברית המועצות ושות') התפוגג זה כבר ואינו משחק יותר בתור תחליף. אולי בין
    משתתפי "העוקץ" ישנם כאלו החושבים שהתשובה נמצאת בכלכלה הסוציאל- דמוקרטית, של שוודיה למשל, מה
    שנקרא מדינת רווחה לפי המודל הסקנדינבי. אלא שקשה לי לתאר משטר סוציאל- דמוקרטי בהיקף של מדינה אירופית
    מובילה, אנגליה או צרפת או גרמניה, שלא יפנה את מקומו לקפיטליזם נמרץ יותר, "אמריקאי" יותר, כמו שאכן קרה במדינות הללו במהלך עשר השנים האחרונות. ואילו שוודיה, שאותה מציגים בפנינו כגן עדן עלי אדמות, האין היא תלויה
    בהתנהלות הכלכלית הקפיטליסטית, קפיטליסטית בלי כפפות, של יתר ארצות המערב?
    במלה אחת- אם לא נשתכר מהברברת של המומחים למיניהם, חתני פרס נובל ואחרים, פחות חכמים, אנו עומדים בפני
    מצב ללא מוצא. בעצם, כמו באקולוגיה. אך בטווח קצר יותר של זמן, וכנראה, בפועל, עם פחות אשליות.
    ובכ"ז ישנה אפשרות מסויימת שכדאי לנסות אותה. אל תצפו ממני לפרוש אותה כאן, הרי זה מראש, בנסיבות האלו,
    הצגת דברים מועדת לכשלון, אך תנו לי קרדיט- היא חיה ונושמת.

  21. שלמה אלפסי

    Leading Economic Writer: Financial Meltdown A "Gigantic Fraud"
    The Guardian
    A leading economic journalist has described the current financial crisis as a "gigantic fraud", the fallout of a deliberate and preconceived profit agenda to enslave the middle classes in a debt bubble.

    http://www.guardian.co.uk/business/2008/mar/17/economics.useconomy

    Bernanke Saves Bear Stearns While Americans Live In Tents
    VIDEO-BBC
    In a very real sense, the Federal Reserve has just perpetrated the biggest land grab in the last 100 years by trading worthless paper for real estate. Now good people, United States citizens, having been sold out by their government and stripped of their homes and property, must live in tents and shanties, while criminal, predatory bankers get rich and fat off of the sweat and effort of our country.
    http://www.youtube.com/watch?v=CnnOOo6tRs8

    Banks face "new world order," consolidation: report
    Reuters
    http://www.reuters.com/article/innovationNews/idUSN1743541720080317

    The dollar sinks. Economic crisis worsens. Is anyone in charge?
    The San Francisco Chronicle
    That sound of tectonic plates shifting, crushing under their massive weight the head of a little bird that has been running around Wall Street crying, "The sky is falling in!", is the sound of the American dollar's once rock-solid value plummeting and of the Bush gang's yawning indifference to the fate of the nation's currency – and to the role its failed economic policies and overspending on its long, endless wars has cost U.S. taxpayers. (Even now, the U.S. government continues to borrow some $2 billion a day to finance its activities, including the wars.)
    http://www.sfgate.com/cgi-bin/blogs/sfgate/detail?blogid=15&entry_id=24980

    The Buck Stops Where?
    The Wall Street Journal
    In the credit market panic that began in August, we have now reached the point of maximum danger: A global run on the dollar that could become a rout. As the Federal Reserve's Open Market Committee prepares to meet tomorrow, this should be its major concern.
    Yet the conventional wisdom — on Wall Street and in Washington — continues to be precisely the opposite. In this view, the Fed is "behind the curve" and needs to cut interest rates even faster and further than it has. Never mind that this is precisely the path the Fed has followed since August, yet the crisis has grown worse and now bids to tank the larger economy. Does it make sense to do more of what isn't working?
    http://online.wsj.com/article/SB120571257905240327.html?mod=opinion_main_review_and_outlooks

    Wall Street fears for next Great Depression
    The Independent
    One UK economist warned that the world is now close to a 1930s-like Great Depression, while New York traders said they had never experienced such fear. The Fed's emergency funding procedure was first used in the Depression and has rarely been used since.
    http://www.independent.co.uk/news/business/news/wall-street-fears-for-next-great-depression-796428.html

    Why the Fed can't put out the fire
    CNN
    http://money.cnn.com/2008/03/17/news/economy/fed_response/index.htm

    US Federal Reserve Struggles To Stop Financial Meltdown With First Emergency Meeting In Three Decades
    http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=a4y9PDJ8ZpSk&refer=home

    Oil hits record near $112 as US dollar hits all time low
    http://www.iht.com/articles/reuters/2008/03/17/business/OUKBS-UK-MARKETS-OIL.php

    First Emergency Bank Holiday Since Great Depression Feared In US
    http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/banking_and_finance/article3556815.ece

    UK Banks, Market Prices Signal Crisis May Endure, Bank of England Says
    http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601085&sid=aJ2xp2IE8w68&refer=europe

    Argentina, Brazil to drop US dollar in bilateral commercial transactions
    http://news.xinhuanet.com/english/2008-03/16/content_7800121.htm

    Venezuela puts some oil contracts in Euros as US dollar plummets
    http://www.guardian.co.uk/feedarticle?id=7385785

    Ecuador president tells Bush to send troops or 'shut your mouth'
    http://www.iht.com/articles/ap/2008/03/14/america/LA-GEN-Ecuador-US.php

    Japanese Managers Say Economy Is Deteriorating
    http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601101&sid=aYiYzu8t2viY&refer=japan

    Japan losing out in the bidding war for food
    http://business.timesonline.co.uk/tol/business/markets/japan/article3563834.ece

  22. שלמה אלפסי

    Leading Economic Writer: Financial Meltdown A "Gigantic Fraud"
    The Guardian
    A leading economic journalist has described the current financial crisis as a "gigantic fraud", the fallout of a deliberate and preconceived profit agenda to enslave the middle classes in a debt bubble.

    http://www.guardian.co.uk/business/2008/mar/17/economics.useconomy

    Bernanke Saves Bear Stearns While Americans Live In Tents
    VIDEO-BBC
    In a very real sense, the Federal Reserve has just perpetrated the biggest land grab in the last 100 years by trading worthless paper for real estate. Now good people, United States citizens, having been sold out by their government and stripped of their homes and property, must live in tents and shanties, while criminal, predatory bankers get rich and fat off of the sweat and effort of our country.
    http://www.youtube.com/watch?v=CnnOOo6tRs8

    Banks face "new world order," consolidation: report
    Reuters
    http://www.reuters.com/article/innovationNews/idUSN1743541720080317

    The dollar sinks. Economic crisis worsens. Is anyone in charge?
    The San Francisco Chronicle
    That sound of tectonic plates shifting, crushing under their massive weight the head of a little bird that has been running around Wall Street crying, "The sky is falling in!", is the sound of the American dollar's once rock-solid value plummeting and of the Bush gang's yawning indifference to the fate of the nation's currency – and to the role its failed economic policies and overspending on its long, endless wars has cost U.S. taxpayers. (Even now, the U.S. government continues to borrow some $2 billion a day to finance its activities, including the wars.)
    http://www.sfgate.com/cgi-bin/blogs/sfgate/detail?blogid=15&entry_id=24980

    The Buck Stops Where?
    The Wall Street Journal
    In the credit market panic that began in August, we have now reached the point of maximum danger: A global run on the dollar that could become a rout. As the Federal Reserve's Open Market Committee prepares to meet tomorrow, this should be its major concern.
    Yet the conventional wisdom — on Wall Street and in Washington — continues to be precisely the opposite. In this view, the Fed is "behind the curve" and needs to cut interest rates even faster and further than it has. Never mind that this is precisely the path the Fed has followed since August, yet the crisis has grown worse and now bids to tank the larger economy. Does it make sense to do more of what isn't working?
    http://online.wsj.com/article/SB120571257905240327.html?mod=opinion_main_review_and_outlooks

    Wall Street fears for next Great Depression
    The Independent
    One UK economist warned that the world is now close to a 1930s-like Great Depression, while New York traders said they had never experienced such fear. The Fed's emergency funding procedure was first used in the Depression and has rarely been used since.
    http://www.independent.co.uk/news/business/news/wall-street-fears-for-next-great-depression-796428.html

    Why the Fed can't put out the fire
    CNN
    http://money.cnn.com/2008/03/17/news/economy/fed_response/index.htm

    US Federal Reserve Struggles To Stop Financial Meltdown With First Emergency Meeting In Three Decades
    http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=a4y9PDJ8ZpSk&refer=home

    Oil hits record near $112 as US dollar hits all time low
    http://www.iht.com/articles/reuters/2008/03/17/business/OUKBS-UK-MARKETS-OIL.php

    First Emergency Bank Holiday Since Great Depression Feared In US
    http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/banking_and_finance/article3556815.ece

    UK Banks, Market Prices Signal Crisis May Endure, Bank of England Says
    http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601085&sid=aJ2xp2IE8w68&refer=europe

    Argentina, Brazil to drop US dollar in bilateral commercial transactions
    http://news.xinhuanet.com/english/2008-03/16/content_7800121.htm

    Venezuela puts some oil contracts in Euros as US dollar plummets
    http://www.guardian.co.uk/feedarticle?id=7385785

    Ecuador president tells Bush to send troops or 'shut your mouth'
    http://www.iht.com/articles/ap/2008/03/14/america/LA-GEN-Ecuador-US.php

    Japanese Managers Say Economy Is Deteriorating
    http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601101&sid=aYiYzu8t2viY&refer=japan

    Japan losing out in the bidding war for food
    http://business.timesonline.co.uk/tol/business/markets/japan/article3563834.ece

  23. שור

    מה זה "שוק חופשי" בימינו ???

    בימינו אין מצב של שוק חופשי לחלוטין,
    אלא שוק חופשי באופן יחסי בו קיימים גם רגולציות מסוגים שונים על עבודה, איכות סביבה, חוקי צרכנות, מתן אשראי, השקעות בבורסה ועוד ועוד.
    בנוסף, במקרים רבים קיימים כשלי שוק (כמו לדגומא דיג בכנרת) המצדיקים התערבות של הממשלה או הרגולטור.

    שוק חופשי (יחסית, כמו שקיים בימינו) נותן בדרך כלל תוצאה מיטיבית לכולנו –

    לכן טוב ששוק הפלאפל בישראל הוא חופשי יחסית ואין מניעה להקים חנות פלאפל בכל מקום בארץ. כך קיימים אלפי חנויות פלאפל ברחבי הארץ המספקים מוצר ברמות שונות, בטעמים שונים ובמחירים שונים לפי הביקושים של הקהל הישראלי.
    כמה טוב שאין מועצת פלאפל ממשלתית שמחלקת רשיונות להקמת חנות פלאפל. במקרה כזה סביר מאוד שפעילי מפלגות ומקורבי שלטון היו זוכים ברשיונות ומחיר ממוצע של מנה היה גבוה בהרבה.

    כמה חבל שיש מגבלות בשוק בתי המרקחת בארץ, ואסור להקים בית מרקחת במרחק מסויים מבית מרקחת קיים. לכן בקניונים יש רק בית מרקחת אחד. לכן נטבע המושג "מחיר בית מרקחת".

    כמה חבל שיש מגבלות בשוק עורכי הדין ואסור לעורכי דין לפרסם את עצמם, דבר המונע תחרות מעורכי דין צעירים וזולים, ופועל לטובת עורכי הדין המפורסמים והיקרנים. ומי משלם את המחיר, המוני ישראלים מהמעמדות הנמוכים הזקוקים לשירותי עריכת דין מול הבנקים, הוצאה לפועל וכדומה.

    שור

  24. שור

    מה זה "שוק חופשי" בימינו ???

    בימינו אין מצב של שוק חופשי לחלוטין,
    אלא שוק חופשי באופן יחסי בו קיימים גם רגולציות מסוגים שונים על עבודה, איכות סביבה, חוקי צרכנות, מתן אשראי, השקעות בבורסה ועוד ועוד.
    בנוסף, במקרים רבים קיימים כשלי שוק (כמו לדגומא דיג בכנרת) המצדיקים התערבות של הממשלה או הרגולטור.

    שוק חופשי (יחסית, כמו שקיים בימינו) נותן בדרך כלל תוצאה מיטיבית לכולנו –

    לכן טוב ששוק הפלאפל בישראל הוא חופשי יחסית ואין מניעה להקים חנות פלאפל בכל מקום בארץ. כך קיימים אלפי חנויות פלאפל ברחבי הארץ המספקים מוצר ברמות שונות, בטעמים שונים ובמחירים שונים לפי הביקושים של הקהל הישראלי.
    כמה טוב שאין מועצת פלאפל ממשלתית שמחלקת רשיונות להקמת חנות פלאפל. במקרה כזה סביר מאוד שפעילי מפלגות ומקורבי שלטון היו זוכים ברשיונות ומחיר ממוצע של מנה היה גבוה בהרבה.

    כמה חבל שיש מגבלות בשוק בתי המרקחת בארץ, ואסור להקים בית מרקחת במרחק מסויים מבית מרקחת קיים. לכן בקניונים יש רק בית מרקחת אחד. לכן נטבע המושג "מחיר בית מרקחת".

    כמה חבל שיש מגבלות בשוק עורכי הדין ואסור לעורכי דין לפרסם את עצמם, דבר המונע תחרות מעורכי דין צעירים וזולים, ופועל לטובת עורכי הדין המפורסמים והיקרנים. ומי משלם את המחיר, המוני ישראלים מהמעמדות הנמוכים הזקוקים לשירותי עריכת דין מול הבנקים, הוצאה לפועל וכדומה.

    שור