מחיר ההונאה הגדולה

יוסי דהאן

ביומיים האחרונים אני צופה ברשת "בלומברג", ערוץ שוק ההון, העוסק בימים אלה אך ורק במפולת בשוק ההון האמריקאי. האורחים הקבועים בערוץ הם חברי האליטה הכלכלית האמריקאית, בעלי ומנהלי בתי השקעות, חברים לשעבר בדירקטוריונים של הבנקים הפדארליים, חברי ועדות כספים בקונגרס האמריקאי ואנליסטים בכירים של השוק, מעולם לא נראה מצעד כזה של חוזרים בשאלה בקרב מאמיני הקפיטליזם. המרואיינים, בזה אחר זה, מודים שמשהו בסיסי דפוק בכל המערכת הפיננסית הקפיטליסטית, האמונה העיוורת בכוחות השוק, היעדר כללים בסיסיים רציונאליים והוגנים של מסחר, תאוות הבצע והטיפשות של המנהלים, וכמה מהם אף החלו להעלות על דל שפתותיהם את מושג הצדק. ביממה האחרונה מתרבות המחאות והזעם על כך שהאליטה הכלכלית האמריקאית מיהרה לחלץ את בנק ההשקעות פושט הרגל בר-סטרנס, בעוד היא מתעלמת מסיוע לעזרה לאזרחים אמריקאיים הנזרקים מבתיהם לרחוב בשל משכנתאות הנשך שהם לוו.

כשאני  צופה בבעלי ההון המיואשים והמיוסרים הללו, נזכרתי בדבריו הנבואיים של סגן יושב ראש קבוצת AIG, מי שהיה נגידנו ומייצג בדמותו את שתי התכונות גם יחד תאוות בצע (נגידנו לקח לעצמו לאחר שפרש מבנק ישראל כמה עשרות אלפי שקלים על חשבון "דמי מחלה", אותם אולץ להחזיר)  ושחצנות ריקה המתחזה למומחיות – פרופי יעקב פרנקל אמר לפני כחודשיים:

 "כמעט אפשר להגיד שאנחנו מחוסנים מניהול מדיניות כלכלית כושלת, בגלל החוזק של השווקים הפיננסיים".

תחזיות ורודות פיזרו גם המומחים מחברת דירוג האשראי הגדולה Standard & Poor שלפני ארבעה ימים יצאה בהודעה שהגרוע ביותר נמצא מאחרינו. אפרופו חברות דירוג האשראי, המקצועיות שלהן במשבר האחרון דמתה באמינותה לתחזיות אסטרולוגיות, חברות הדירוג הללו, שבישראל מתייחסים לניתוחיהן כאל כתבי הקודש, אחראיות במידה רבה למשבר הזה. החברות הללו דירגו אגרות חוב שלא שוות את הנייר שהן כתובות עליו בדרגת החוסן הפיננסי הגבוה ביותר AAA, וכיום יש קולות הקוראים לבטל את מעמדן ככלי בלעדי להערכת נכסים פיננסיים.

"דה מרקר" עושה שירות חשוב לקוראים הבוקר כשהוא משווה את תחזיותיהם של מומחי שוק ההון הישראלי למציאות.

"רועי ורמוס, פסגות

אמר באוקטובר 2007: "ההשקעה בשוק המניות הישראלי ממשיכה להיות אטקרטיווית"

מה קרה: המעו"ף איבד 18%, מניות היתר קרסו ב-40%, הברוקרים צללו עד 66%

ויקטור שימריך, דש אייפקס

אמר ביולי 2007: "אין שום מחנק אשראי, מדובר רק במימוש חזק כתוצאה מעליות חדות"

מה קרה: גל הירידות של יולי התפתח לירידות הנמשכות עד היום

שלמה מעוז, אקסלנס

אמר בדצמבר 2007: "כבר בחודש פברואר יעלה בנק ישראל את הריבית ל-4.25%"

מה קרה: בפברואר הוריד בנק ישראל את הריבית בחצי אחוז ל-3.75%

צבי סטפק, מיטב

אמר בינואר 2008: "בתוך שבועיים שלושה התנודתיות תחלוף, שווה להגדיל חשיפה מנייתית"

מה קרה: מניות היתר ומניות תל אביב 75 צנחו ב-19%, תל אביב 25 ירד ב-8%.

"דה מרקר", מתרגם הבוקר שני מאמרים מעניינים אחד של העורך הכלכלי המצוין של ה"גארדיאן" לארי אליוט, שמדבריו הבאנו כאן בעבר, ואת טורה המושחז של מורין דאוד מה"ניו יורק טיימס".

וכך כותב אליוט.

"בסופו של דבר יינקטו צעדים, מכיוון שלחצים פוליטיים ידרשו זאת. למעשה, מפתיע שעדיין אין התפרעויות ברחובות על רקע ההונאה האדירה שביצעו האליטות הפיננסיות על חשבון האמריקאי הפשוט.

ארה"ב חוותה כעת את תקופת הצמיחה החלשה ביותר שלה מאז שנות ה-50. הצמיחה בצריכה הפרטית מדשדשת, הצמיחה בהשקעות מתונה והיצוא חלש. ואולם בעבור העומדים בצמרת, השנים שחלפו מאז המיתון של 2001 היו תור זהב. שכר הבכירים זינק, והרווחים גאו, מכיוון שהתייעלות הכלכלה הצומחת הוטתה באופן חסר פרופורציה לטובת בעלי ההון.

בעבור האמריקאים מן השורה, לעומת זאת, מצטיירת תמונה שונה לחלוטין. השכר הריאלי צומח לאטו – בשיעור של 1.6% בלבד בשנה בממוצע מאז 2001 – הרבה פחות לעומת עשורים קודמים. העסקים זקוקים לצרכנים, כמובן, כדי שאלה יבזבזו כסף ויגדילו את רווחיהם. לפיכך נמצאה דרך לשכנע את משקי הבית לבצע את חובתם הלאומית. השיטה שנבחרה היתה פשוטה: יוצרים בועת דיור עצומה ומשכנעים את הצרכנים שסביר לקחת הלוואות נגד עליית ערך הבתים, כדי לפצות על הצמיחה האטית בשכרם.

זה הצליח לזמן מה, אבל עכשיו הגיע מועד הפירעון, והרוחות שינשבו עשויות להיות עכורות ביותר. האמריקאים פשוט רומו. חבורת נוכלים ערמומיים הונתה אותם וברחה עם הגזל לפני שההמון הזועם התאסף".

ומורין דאוד כותבת על "הנשיא שריסק את הכלכלה האמריקאית ממשיך לחייך":

"כולם תמהים מדוע נשיא ארה"ב במצב רוח כל כך טוב. הדולר מתפורר, המיתון דוהר, דאו ג`ונס קופץ באנג`י, והעולם מצקצק בלשונו – אבל ג`ורג` בוש נהפך למין ג`ין קלי, שרוקד סטפס ושר במופע יחיד בשם "האדם המאושר בעולם".

בוש החל את נאומו בתיאור מחויך של החדשות על הקריסה הכלכלית כ"רגע מעניין", וסיים אותו באומרו כי "מדיניות האנרגיה שלנו לא היתה מאוד חכמה" וכי "אין תיקון מהיר למחירי הדלק עוצרי הנשימה". עוד אמר בוש: "נראה לי שהדרך הטובה ביותר לתאר את מדיניות הממשלה, היא לדמות אותה למישהו שמנסה לנהוג במכונית בדרך משובשת. אם אתם נתקעים במצב כזה, אתם יודעים שקשה לא לעשות תיקון יתר, ואז אתם נופלים לתעלה בצד הדרך".

בן אדם, אתה בעצמך כבר בתעלה…

ייתכן שהנשיא רק מעמיד פני אמיץ כדי להרים את המורל בארה"ב, כמו הרברט הובר, שהמשיך ללבוש טוקסידו לארוחת ערב גם לאחר המפולת ב-1929. ואולי המעודד הלאומי מאמין בעידוד העצמי שלו, ובכך שהשגשוג צפוי לחזור בכל רגע, כמו חיל הפרשים".

בא.ה לפה הרבה?

נושאים שהתעקשנו עליהם לאורך שני עשורים של "העוקץ", תוך יצירת שפה ושיח ביקורתיים, הצליחו להשפיע על תודעת הציבור הרחב. מאות הכותבות והכותבים, התורמים מכישרונם לאתר והקהילה שסביבו מאתגרים אותנו מדי יום מחדש, מעוררים מחשבה, תקווה וסיפוק.

כדי להמשיך ולעשות עיתונות עצמאית ולקדם סדר יום מזרחי, פמיניסטי, צדק ושוויון, אנו מזמינות אתכם/ן להשתתף בפרויקט יוצא הדופן הזה. כל תרומה יכולה לסייע בהגדלת הטוב שאנחנו מבקשות לקדם. יחד נשמן את גלגלי המהפכה!

תודה רבה.

donate
כנראה שיעניין אותך גם:
תגובות

 

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  1. יגאל לביב

    יוסי, לרשימת חזאי מזג-הכלכלה הטועים היה כדאי להוסיף את עדר העתונאים המשמשים להם שופר ומאפשרים להם לתמרן בכספי הציבור.
    סימן להתפכחות ראשונה אולי היום במאמרה של מירב ארלוזורוב בדה-מרקר הקובע כי בכל זאת מרקס צדק…

  2. יגאל לביב

    יוסי, לרשימת חזאי מזג-הכלכלה הטועים היה כדאי להוסיף את עדר העתונאים המשמשים להם שופר ומאפשרים להם לתמרן בכספי הציבור.
    סימן להתפכחות ראשונה אולי היום במאמרה של מירב ארלוזורוב בדה-מרקר הקובע כי בכל זאת מרקס צדק…

  3. יוסי דהאן

    תודה על ההפנייה, אולם מאז שמירב ארלוזורוב אמרה שלהכחיש שהכלכלה היא מדע זה כמו להכחיש את השואה, אני מתקשה להתמודד עם כתיבתה.

  4. יוסי דהאן

    תודה על ההפנייה, אולם מאז שמירב ארלוזורוב אמרה שלהכחיש שהכלכלה היא מדע זה כמו להכחיש את השואה, אני מתקשה להתמודד עם כתיבתה.

  5. גיא בן-פורת

    איך הסביר זאת קרל פולני (שוב…) קפיטליזם ושוק חופשי הם שני דברים שונים. קפיטליזם היא שיטה כלכלית מאורגנת ומתואמת, שוק חופשי הוא אוטופיה שמתקיימת, אם בכלל, לתקופות קצרות. והנה, כדי להגן על הקפיטליזם, ולא בפעם הראשונה, נכנסת הממשלה ל"עשות סדר" בתמיכתם של אבירי השוק החופשי.

  6. גיא בן-פורת

    איך הסביר זאת קרל פולני (שוב…) קפיטליזם ושוק חופשי הם שני דברים שונים. קפיטליזם היא שיטה כלכלית מאורגנת ומתואמת, שוק חופשי הוא אוטופיה שמתקיימת, אם בכלל, לתקופות קצרות. והנה, כדי להגן על הקפיטליזם, ולא בפעם הראשונה, נכנסת הממשלה ל"עשות סדר" בתמיכתם של אבירי השוק החופשי.

  7. אילן תלמוד

    אל דאגה: כשהמשבר העמוק הזה יחלוף, למרות שמחירי המזון והאנרגיה העולמיים ימשיכו לעלות בהתמדה, נשמע את כל מקהלת המאמינים, החסידים והאינטרסנטים שרים שירי הלל לחוכמתם של השווקים הפיננסיים, תוך עיוות של חלק מהתורה הכלכלנית עצמה.
    זוהי טיבה של אמונה דתית; גם כשהמשיח לא בא, ממשיכים להאמין בו.

  8. אילן תלמוד

    אל דאגה: כשהמשבר העמוק הזה יחלוף, למרות שמחירי המזון והאנרגיה העולמיים ימשיכו לעלות בהתמדה, נשמע את כל מקהלת המאמינים, החסידים והאינטרסנטים שרים שירי הלל לחוכמתם של השווקים הפיננסיים, תוך עיוות של חלק מהתורה הכלכלנית עצמה.
    זוהי טיבה של אמונה דתית; גם כשהמשיח לא בא, ממשיכים להאמין בו.

  9. ירדנה אלון

    מה שחסר לי זה הסבר איך זה הולך להשפיע הן על הכלכלה הישראלית והן על האזרח הישראלי הפשוט?כל היום התקשורת מדברת על מה שקורה בארצות הברית על המפולות בארצות הברית וארצות אחרות בעולם אולם אין שום הסבר איך זה הולך להתגלגל אלינו ומתי? ואיך ירידת הדולר תשפיע עלי ולמה?ואיך אנחנו האזרחים הפשוטים אמורים להיערך לקראת הבאות?
    אשמח אם מי מהעורכים או המגיבים יואיל להסביר לי בעברית פשוטה ויומיומית איך המצב הזה הולך להשפיע עלי כאזרחית מן השורה.
    דרך אגב באחת הרשימות כאן קראתי מה חזו הכלכלנים והמומחים לכלכלה עולמית ומסתבר שהם לא התרגשו ולא חזו מה הולך לקרות
    זה אולי ישמע תמוה לרבים מן הקוראים והמגיבים כאן שמאוד מחשיבים את ה-"ראציו" אולם מי שחזה כבר לפני שנתיים שלוש את מה שהולך לקרות לכלכלה האמריקאית ולכלכלה העולמית ושהיא תלך ותידרדר ושהמצב ילך ויחמיר וכי בחמש השנים הבאות הכלכלה העולמית ובעיקר האמריקאית תרד לשפל ולמיתון שלא נודע כמותו היו דווקא האסטרולוגים אבל אסטרולוגיה זה לא "ראציונאלי" ו-"מדעי"ואיש לא שעה לאזהרותיהם ופטר אותם במשיכת כתף של עובדי כוכבים ומזלות.ועכשיו כולנו זקוקים להרבה מזל כדי לשרוד את המשבר הכלכלי העולמי.
    על כל פנים אני אודה מאוד למי שיואיל להסביר לי בשפה פשוטה מה כל זה אומר מבחינת החיים היומיומיים כאן בישראל

  10. ירדנה אלון

    מה שחסר לי זה הסבר איך זה הולך להשפיע הן על הכלכלה הישראלית והן על האזרח הישראלי הפשוט?כל היום התקשורת מדברת על מה שקורה בארצות הברית על המפולות בארצות הברית וארצות אחרות בעולם אולם אין שום הסבר איך זה הולך להתגלגל אלינו ומתי? ואיך ירידת הדולר תשפיע עלי ולמה?ואיך אנחנו האזרחים הפשוטים אמורים להיערך לקראת הבאות?
    אשמח אם מי מהעורכים או המגיבים יואיל להסביר לי בעברית פשוטה ויומיומית איך המצב הזה הולך להשפיע עלי כאזרחית מן השורה.
    דרך אגב באחת הרשימות כאן קראתי מה חזו הכלכלנים והמומחים לכלכלה עולמית ומסתבר שהם לא התרגשו ולא חזו מה הולך לקרות
    זה אולי ישמע תמוה לרבים מן הקוראים והמגיבים כאן שמאוד מחשיבים את ה-"ראציו" אולם מי שחזה כבר לפני שנתיים שלוש את מה שהולך לקרות לכלכלה האמריקאית ולכלכלה העולמית ושהיא תלך ותידרדר ושהמצב ילך ויחמיר וכי בחמש השנים הבאות הכלכלה העולמית ובעיקר האמריקאית תרד לשפל ולמיתון שלא נודע כמותו היו דווקא האסטרולוגים אבל אסטרולוגיה זה לא "ראציונאלי" ו-"מדעי"ואיש לא שעה לאזהרותיהם ופטר אותם במשיכת כתף של עובדי כוכבים ומזלות.ועכשיו כולנו זקוקים להרבה מזל כדי לשרוד את המשבר הכלכלי העולמי.
    על כל פנים אני אודה מאוד למי שיואיל להסביר לי בשפה פשוטה מה כל זה אומר מבחינת החיים היומיומיים כאן בישראל

  11. רועי

    תודה, יוסי, על פוסט מאלף.

  12. רועי

    תודה, יוסי, על פוסט מאלף.

  13. אבידן אפודי

    ובגלל זה אני אוהב את האתר הזה

  14. אבידן אפודי

    ובגלל זה אני אוהב את האתר הזה

  15. משה

    יש לך הפניה (כתובת) למאמר הזה של מירב באתר של הארץ?

  16. משה

    יש לך הפניה (כתובת) למאמר הזה של מירב באתר של הארץ?

  17. איציק ניסני

    אפקט הפיגמליון (=נבואה שמתגשמת ) מתקיים רק באגדות
    הפסל שחלם חיים בפיסלו נשאר עם לוח שיש כבד ביד.
    והכלכלן שנפח אוויר לבועה נשאר ללא נשימה .
    רק אנחנו, כרגיל, שילמנו את המחיר ..
    בגמל בפנסיה ובחיסכון.
    עד-דלא-ידע.

  18. איציק ניסני

    אפקט הפיגמליון (=נבואה שמתגשמת ) מתקיים רק באגדות
    הפסל שחלם חיים בפיסלו נשאר עם לוח שיש כבד ביד.
    והכלכלן שנפח אוויר לבועה נשאר ללא נשימה .
    רק אנחנו, כרגיל, שילמנו את המחיר ..
    בגמל בפנסיה ובחיסכון.
    עד-דלא-ידע.

  19. דני זמיר

    מה שמוכיח שכלכלת השוק היא באמת דת ולא מדע….

  20. דני זמיר

    מה שמוכיח שכלכלת השוק היא באמת דת ולא מדע….

  21. דני זמיר

    http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=965456
    מומלץ לקרוא את המאמר של מירב כדי לראות איך כותבת מרכזית בדה מרקר מפגינה בורות מדהימה בלי להניד עפעף. למשל: המרקסיזם, לפי מירב ארלוזורוב, הוא "שיטה כלכלית" גרידא.
    אה, וגם ארלוזורוב מגלה שאנשים שבעים אדישים פוליטית ולכן זו הוכחה שמרקס צדק וכלכלה מניעה את העולם.
    מתסכל לראות שזו הרמה של פובליציסטית מובילה במדור כלכלי משפיע.

  22. דני זמיר

    http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=965456
    מומלץ לקרוא את המאמר של מירב כדי לראות איך כותבת מרכזית בדה מרקר מפגינה בורות מדהימה בלי להניד עפעף. למשל: המרקסיזם, לפי מירב ארלוזורוב, הוא "שיטה כלכלית" גרידא.
    אה, וגם ארלוזורוב מגלה שאנשים שבעים אדישים פוליטית ולכן זו הוכחה שמרקס צדק וכלכלה מניעה את העולם.
    מתסכל לראות שזו הרמה של פובליציסטית מובילה במדור כלכלי משפיע.

  23. שי נ.

    האם שומע? עבור…

  24. שי נ.

    האם שומע? עבור…

  25. שור

    הגורמים למשבר האשראי הם בעיקר גרעון ענק של מימשל בוש הממשיך לגדול בקצב מבהיל,
    ושער ריבית נמוך מדי של הבנק המרכזי בארה"ב.
    כלומר, צעדים פופוליסטיים של השלטון בארה"ב, לא חוסר תפקוד של השווקים.

    כמה חבל שחוסר הבנה מביא למסקנות מופרכות.

    שור

  26. שור

    הגורמים למשבר האשראי הם בעיקר גרעון ענק של מימשל בוש הממשיך לגדול בקצב מבהיל,
    ושער ריבית נמוך מדי של הבנק המרכזי בארה"ב.
    כלומר, צעדים פופוליסטיים של השלטון בארה"ב, לא חוסר תפקוד של השווקים.

    כמה חבל שחוסר הבנה מביא למסקנות מופרכות.

    שור

  27. פנסיונר

    דבר ראשון לידיעתך:את אישית למיטב ידיעתי מושקעת בשוק האמריקאי שבמשבר, בהחלטת ממשלת ישראל שהחליטה לאפשר לקרנות הפנסיה והגמל וקרנות החיסכון להשקיע בשוק ההון . [בנימין נתניהו הוריד את האחריות הממשלתית על שוק ההון החיסכון והפנסיה והטיל על חבריו החתולים השמנים משוק ההון לשמור על השמנת]
    הממשל האמריקאי בהחלטה להגדיל את הצריכה הפרטית נתן הלואות למליוני אמריקאים כדי לקנות מוצרי צריכה,הבית בפריפריה צורך רכב אחד או שנים ,יש צורך בגנן ריהוט וכו".מאחר לצורך פיזור הסיכונים מכרו הבנקים האמריקאית חלקים מהסיכון,לפרירים הישראלים שמשחקים בכספי הפנסיה והקרנות של האזרח הישראלי .[בפיקוח מינימלי של האוצר ובנק ישראל,וכנראה ללא פיקוח בכלל] [ולכן גם הכספים שלך כנראה יש לך קרן פנסיה או קרן חיסכון מושקעים בהלואות לבנקים האמריקאים ללא סיכוי לקבל לא ריבית ולא את הקרן.]כאן הפגיעה הראשונה
    פעם שניה את נפגעת מירידת הערך של הדולר דבר שיגרום לעלית מחירים של הרבה מוצרים וחלקם הם מורי מזון [חלק מהמזון שאנו צורכים מחיבים יבוא של גרעינים ] חלב ביצים וכל מוצרי התעשיה שמיבאים מארצות הברית.]
    תודות מיוחדות צריך להמליץ על ביבי נתניהו שהוריד את כל האחריות ממשלת ישראל והיפקיר את אזרחי ישראל לחתולים השמנים [שהישמינו תודות לביבי ששודדים את כספי החיסכון והביטוח של אזרחי ישראל].

  28. פנסיונר

    דבר ראשון לידיעתך:את אישית למיטב ידיעתי מושקעת בשוק האמריקאי שבמשבר, בהחלטת ממשלת ישראל שהחליטה לאפשר לקרנות הפנסיה והגמל וקרנות החיסכון להשקיע בשוק ההון . [בנימין נתניהו הוריד את האחריות הממשלתית על שוק ההון החיסכון והפנסיה והטיל על חבריו החתולים השמנים משוק ההון לשמור על השמנת]
    הממשל האמריקאי בהחלטה להגדיל את הצריכה הפרטית נתן הלואות למליוני אמריקאים כדי לקנות מוצרי צריכה,הבית בפריפריה צורך רכב אחד או שנים ,יש צורך בגנן ריהוט וכו".מאחר לצורך פיזור הסיכונים מכרו הבנקים האמריקאית חלקים מהסיכון,לפרירים הישראלים שמשחקים בכספי הפנסיה והקרנות של האזרח הישראלי .[בפיקוח מינימלי של האוצר ובנק ישראל,וכנראה ללא פיקוח בכלל] [ולכן גם הכספים שלך כנראה יש לך קרן פנסיה או קרן חיסכון מושקעים בהלואות לבנקים האמריקאים ללא סיכוי לקבל לא ריבית ולא את הקרן.]כאן הפגיעה הראשונה
    פעם שניה את נפגעת מירידת הערך של הדולר דבר שיגרום לעלית מחירים של הרבה מוצרים וחלקם הם מורי מזון [חלק מהמזון שאנו צורכים מחיבים יבוא של גרעינים ] חלב ביצים וכל מוצרי התעשיה שמיבאים מארצות הברית.]
    תודות מיוחדות צריך להמליץ על ביבי נתניהו שהוריד את כל האחריות ממשלת ישראל והיפקיר את אזרחי ישראל לחתולים השמנים [שהישמינו תודות לביבי ששודדים את כספי החיסכון והביטוח של אזרחי ישראל].

  29. פנסיונר

    מר שור התחיל לחסוך במילים והפסיק לדבר בשפה גבוה הנגמרה לו המילה תחרות ,וגם השוק החופשי נעלם,שתי מילים שהיו קימות רק במוח הקודח של מר שור.
    היום החלק המרכזי של המפולת קשור בהוצאות הגדולות של המלחמה בעירק.ואת הדבר הזה מנסה השלטון האמריקאי להסתיר מהציבור האמריקאי והעולמי.
    הערכות שאינן מאושרות על ידי הממשל האמריקאי לעליות המלחמה בעירק מגיעות לסכם של 250 מליון $ ליום אחד
    הערכה כללית נעה בין 2 ל 3 טריליון $
    ואים נרשום את הסכום בספרות יהיה הסכום 2-3000000000000 טריליון $גם ארצות הברית מתקשה לשלם את הסכום הזה והיא צריכה לחלק את הסכום על ידידותיה

  30. פנסיונר

    מר שור התחיל לחסוך במילים והפסיק לדבר בשפה גבוה הנגמרה לו המילה תחרות ,וגם השוק החופשי נעלם,שתי מילים שהיו קימות רק במוח הקודח של מר שור.
    היום החלק המרכזי של המפולת קשור בהוצאות הגדולות של המלחמה בעירק.ואת הדבר הזה מנסה השלטון האמריקאי להסתיר מהציבור האמריקאי והעולמי.
    הערכות שאינן מאושרות על ידי הממשל האמריקאי לעליות המלחמה בעירק מגיעות לסכם של 250 מליון $ ליום אחד
    הערכה כללית נעה בין 2 ל 3 טריליון $
    ואים נרשום את הסכום בספרות יהיה הסכום 2-3000000000000 טריליון $גם ארצות הברית מתקשה לשלם את הסכום הזה והיא צריכה לחלק את הסכום על ידידותיה

  31. איסקנדר

    זה מזכיר לי את הרב שכל זוג שהאשה היתה בהריון ובא אליו לשאול למין היילוד זכה לקבל אותה תשובה:בן זכר.אלה שנולדה להם בת באו בטענות.אמר הרב:רגע,רגע.איני זוכר מה אמרתי.אסתכל ביומן.הוא פותח את היומן וכתוב שם:בת.עובדה.אבל לכולם כתוב בת.

    לא צריך ללמוד כלכלה.צריך ללמוד פסיכולוגיה.
    בתקופה של גאות אנשים נכנסים לבולמוס של ריצוי ומילוי שאיפותיהם.שאיפות הן תמיד גדולות מהאפשרויות אז ממשכנים את העתיד.ותמיד יש מי שבא לקראת השאיפות ונותן כסף שאין מי שיחזיר אותו.ומגיע הרגע שמתפתחת פניקה שפירושה החלטות שאין להן בסיס סביר,וגם לא יכול להיות להן כי לכולם חסר ידע שמאפשר החלטות סבירות.

    אמצעי הרגולציה נותנים מענה למשך זמן אבל יעילותם הולכת ופוחתת והעידכון שלהם אינו סינכרוני עד שנוצרים הפחד והבהלה וההחלטות הלא נכונות.

    אין קושי להביא חוכמולוגים בשווה קליפת השום שידעו שיהיה משבר.כולם ידעו.רק כל אחד חשב שהוא ידע בזמן אמת למכור-לקנות ולהגן על כספו.
    כולם התבססו על נתונים ועבעיקר על אופים:התחזיות שציטטת היו של מי שמוגדרים זהירים-פסימיים.בכל שינוי לרעה באחד המדדים הכלכליים רואים מיד תחילת מפולת וקטסטרופה.הם כמובן מביאים הוכחות ללא בוף.
    אלו שלא חזו מפולת הם הנוטים להימור ואופטימיים.הם הסתכלו על החצי המלא של הכוס וגם כן הביאו הרבה הוכחות לעמדתם.

    אפשר גם להביא הרבה ציטוטים של אותם חוכמולוגים שצועקים שהמשבר והמפולת לא חלפו עוד זמן רב לאחר שכל עיוור רואה שעת הצמיחה והשיגשוג הגיעו וכבר נמצאים בפועל.

    הקושי הוא בפיענוח התהליכים והמגמות ואין נביא בעירו מלבד אלו שנבואותיהם מתגשמות היום.אבל מחר תתגשמנה הנבואות ההפוכות.
    כי הכל מחזורי ומה שיורד יעלה ולהפך.

    ולירדנה:צפי לכך שמחירי המזון יעלו כי אוכלוסיית העולם גדלה וחברות עניות משפרות מצבן הכלכלי שזה אומר שעוד ועוד פרטים בחברות אלו מרויחים יותר והכסף הזה מחפש לקנות הקלות חיים(מכונית-מכונות כביסה-מקררים-טלביז'-והרשימה ארוכה)והנאות חיים-חופשות ובילויים וכו' וכ'.
    זה אומר עליית מחירי חומרי הגלם(שחלקם כבר החלו לעלות לפני כמה שנים כמו ברזל,אלומיניום ואחרים,ולפעמים במאות אחוזים) והעבודה ובסוף מחיר המוצר הסופי.

    הדלק הינו משאב מתכלה שלא חיפשו ברצינות ובהשקעות מתאימות תחליפים עבורו,שלא לדבר על נזקי שריפתו.היום מחפשים דלק שמיוצר מפרי שגם אנחנו צורכים אותם ולכן מחירם יעלה וכבר עלה.מחפשים צמחים שפרים אינו אכיל ושניתן לגדלם על אדמות שוליות,כלומר שלא ניתן לגדל עליהן צמחי תרבות.
    בקיצור-חזון למועד ובינתיים עליות מוצדקות שכל מיני חזירים,לאורך שרשרת הייצור והשיווק,מנצלים להעלאת מחירים
    לא מוצדקת עיניינית.

    מסקנה במישור האישי-לחסוך:בחשמל,במים,במזון,בדלק ובכל מיצרך אחר.

  32. איסקנדר

    זה מזכיר לי את הרב שכל זוג שהאשה היתה בהריון ובא אליו לשאול למין היילוד זכה לקבל אותה תשובה:בן זכר.אלה שנולדה להם בת באו בטענות.אמר הרב:רגע,רגע.איני זוכר מה אמרתי.אסתכל ביומן.הוא פותח את היומן וכתוב שם:בת.עובדה.אבל לכולם כתוב בת.

    לא צריך ללמוד כלכלה.צריך ללמוד פסיכולוגיה.
    בתקופה של גאות אנשים נכנסים לבולמוס של ריצוי ומילוי שאיפותיהם.שאיפות הן תמיד גדולות מהאפשרויות אז ממשכנים את העתיד.ותמיד יש מי שבא לקראת השאיפות ונותן כסף שאין מי שיחזיר אותו.ומגיע הרגע שמתפתחת פניקה שפירושה החלטות שאין להן בסיס סביר,וגם לא יכול להיות להן כי לכולם חסר ידע שמאפשר החלטות סבירות.

    אמצעי הרגולציה נותנים מענה למשך זמן אבל יעילותם הולכת ופוחתת והעידכון שלהם אינו סינכרוני עד שנוצרים הפחד והבהלה וההחלטות הלא נכונות.

    אין קושי להביא חוכמולוגים בשווה קליפת השום שידעו שיהיה משבר.כולם ידעו.רק כל אחד חשב שהוא ידע בזמן אמת למכור-לקנות ולהגן על כספו.
    כולם התבססו על נתונים ועבעיקר על אופים:התחזיות שציטטת היו של מי שמוגדרים זהירים-פסימיים.בכל שינוי לרעה באחד המדדים הכלכליים רואים מיד תחילת מפולת וקטסטרופה.הם כמובן מביאים הוכחות ללא בוף.
    אלו שלא חזו מפולת הם הנוטים להימור ואופטימיים.הם הסתכלו על החצי המלא של הכוס וגם כן הביאו הרבה הוכחות לעמדתם.

    אפשר גם להביא הרבה ציטוטים של אותם חוכמולוגים שצועקים שהמשבר והמפולת לא חלפו עוד זמן רב לאחר שכל עיוור רואה שעת הצמיחה והשיגשוג הגיעו וכבר נמצאים בפועל.

    הקושי הוא בפיענוח התהליכים והמגמות ואין נביא בעירו מלבד אלו שנבואותיהם מתגשמות היום.אבל מחר תתגשמנה הנבואות ההפוכות.
    כי הכל מחזורי ומה שיורד יעלה ולהפך.

    ולירדנה:צפי לכך שמחירי המזון יעלו כי אוכלוסיית העולם גדלה וחברות עניות משפרות מצבן הכלכלי שזה אומר שעוד ועוד פרטים בחברות אלו מרויחים יותר והכסף הזה מחפש לקנות הקלות חיים(מכונית-מכונות כביסה-מקררים-טלביז'-והרשימה ארוכה)והנאות חיים-חופשות ובילויים וכו' וכ'.
    זה אומר עליית מחירי חומרי הגלם(שחלקם כבר החלו לעלות לפני כמה שנים כמו ברזל,אלומיניום ואחרים,ולפעמים במאות אחוזים) והעבודה ובסוף מחיר המוצר הסופי.

    הדלק הינו משאב מתכלה שלא חיפשו ברצינות ובהשקעות מתאימות תחליפים עבורו,שלא לדבר על נזקי שריפתו.היום מחפשים דלק שמיוצר מפרי שגם אנחנו צורכים אותם ולכן מחירם יעלה וכבר עלה.מחפשים צמחים שפרים אינו אכיל ושניתן לגדלם על אדמות שוליות,כלומר שלא ניתן לגדל עליהן צמחי תרבות.
    בקיצור-חזון למועד ובינתיים עליות מוצדקות שכל מיני חזירים,לאורך שרשרת הייצור והשיווק,מנצלים להעלאת מחירים
    לא מוצדקת עיניינית.

    מסקנה במישור האישי-לחסוך:בחשמל,במים,במזון,בדלק ובכל מיצרך אחר.

  33. נתן שקרצ'י

    כמה חבל שחוסר הבנה שלך, מביא למסקנות מופרכות.
    על המשבר הזה רשומים המילים דרגולציה וקפיטליזם נצלני באותיות של קידוש לבנה.

  34. נתן שקרצ'י

    כמה חבל שחוסר הבנה שלך, מביא למסקנות מופרכות.
    על המשבר הזה רשומים המילים דרגולציה וקפיטליזם נצלני באותיות של קידוש לבנה.

  35. ירדנה אלון

    תודה למשיבים,רק רציתי לומר שמחירי המזון החשמל המים שכר הדירה עלו באחוזים רבים בשנים האחרונות בלי שום קשר לעליית הדולר או לירידתו , רק על מנת שהמציאות שלי ושל עוד אזרחים כמוני תהיה קצת יותר ברורה למשיבים האדיבים אני אם חד הורית שמתקיימת על הבטחת הכנסה,שקוצצה והוקפאה לפני ארבע שנים, ואין לי שום קרן פנסיה ואין לי במה להשקיע או להיות מושקעת,אז כך שנראה לי שמבחינתי אם הדולר עולה או יורד זה לא משנה הרבה,על פי התשובות של המגיבים כמובן,אולם אני מניחה שעל פי התשובות מי שיפגע קשות הפעם זה יהיה מעמד הביניים שעדיין יכול להרשות לעצמו את כל מה שסברתם שאני יכולה להרשות לעצמי (מוצרי חשמל וגאדג'טים למינהם, אולם גם בימים הטובים כשהתפרנסתי בכבוד ולא הייתי נצרכת להבטחת הכנסה לא הייתי צרכנית של גאדג'טים ומוצרי חשמל למינהם כמו מכונה לשטיפת כלים ומייבש כביסה וטלביזיה הכי חדישה וכל כיוצא באלה)מעולם לא קניתי רהיטים אני מוצאת אותם ברחוב משפצת אותם בעצמי ,קונה במידה ורק מה שצריך ,אין לי רשיון נהיגה ואין לי מכונית אני הולכת ברגל לכל מקום שאני צריכה להגיע אליו בעיר,ואני לא ממהרת לאמץ לעצמי הלכי רוח אופנתיים,ומותגי אופנה מעניינים אותי כשלג דאשתקד,אני לובשת מה שאני אוהבת ואת מה שאני אוהבת מעצבי אופנה לא מעצבים,אז ככה שבעצם מבחינת מציאות חיי אפשר לומר שזה לא ישפיע?או שמא ניתן לומר שהשכבות העניות הן מחוץ למשחק הכלכלי?ומה זה אומר על חברה ששכבה של מאות אלפי אנשים בה הם מחוץ למשחק הכלכלי?האם זה טוב?האם זה רע?האם ניתן יהיה לומר שבמצב הנוכחי שכבת הביניים תישא ברב הנטל כי לה אין את הכוח וההשפעה שיש למעמד הכלכלי הגבוה שיודע איך להגן על האינטרסים שלו ושהפוליטיקאים פוחדים ממנו,והם משרתיו הנאמנים,ואם שכבת הביניים תיפגע האם יהיו לזה השלכות פוליטיות? ואם כן איזה שינוי פוליטי עלול להתרחש.?
    בקיצור מה מסתתר מתחת לפני השטח החברתי כלכלי פוליטי כשהדולר יורד בצורה כל כך משמעותית (למי שיש דולרים)מה הם התרחישים? האם מישהו מוכן לשרטט תרחיש אפשרי?

  36. ירדנה אלון

    תודה למשיבים,רק רציתי לומר שמחירי המזון החשמל המים שכר הדירה עלו באחוזים רבים בשנים האחרונות בלי שום קשר לעליית הדולר או לירידתו , רק על מנת שהמציאות שלי ושל עוד אזרחים כמוני תהיה קצת יותר ברורה למשיבים האדיבים אני אם חד הורית שמתקיימת על הבטחת הכנסה,שקוצצה והוקפאה לפני ארבע שנים, ואין לי שום קרן פנסיה ואין לי במה להשקיע או להיות מושקעת,אז כך שנראה לי שמבחינתי אם הדולר עולה או יורד זה לא משנה הרבה,על פי התשובות של המגיבים כמובן,אולם אני מניחה שעל פי התשובות מי שיפגע קשות הפעם זה יהיה מעמד הביניים שעדיין יכול להרשות לעצמו את כל מה שסברתם שאני יכולה להרשות לעצמי (מוצרי חשמל וגאדג'טים למינהם, אולם גם בימים הטובים כשהתפרנסתי בכבוד ולא הייתי נצרכת להבטחת הכנסה לא הייתי צרכנית של גאדג'טים ומוצרי חשמל למינהם כמו מכונה לשטיפת כלים ומייבש כביסה וטלביזיה הכי חדישה וכל כיוצא באלה)מעולם לא קניתי רהיטים אני מוצאת אותם ברחוב משפצת אותם בעצמי ,קונה במידה ורק מה שצריך ,אין לי רשיון נהיגה ואין לי מכונית אני הולכת ברגל לכל מקום שאני צריכה להגיע אליו בעיר,ואני לא ממהרת לאמץ לעצמי הלכי רוח אופנתיים,ומותגי אופנה מעניינים אותי כשלג דאשתקד,אני לובשת מה שאני אוהבת ואת מה שאני אוהבת מעצבי אופנה לא מעצבים,אז ככה שבעצם מבחינת מציאות חיי אפשר לומר שזה לא ישפיע?או שמא ניתן לומר שהשכבות העניות הן מחוץ למשחק הכלכלי?ומה זה אומר על חברה ששכבה של מאות אלפי אנשים בה הם מחוץ למשחק הכלכלי?האם זה טוב?האם זה רע?האם ניתן יהיה לומר שבמצב הנוכחי שכבת הביניים תישא ברב הנטל כי לה אין את הכוח וההשפעה שיש למעמד הכלכלי הגבוה שיודע איך להגן על האינטרסים שלו ושהפוליטיקאים פוחדים ממנו,והם משרתיו הנאמנים,ואם שכבת הביניים תיפגע האם יהיו לזה השלכות פוליטיות? ואם כן איזה שינוי פוליטי עלול להתרחש.?
    בקיצור מה מסתתר מתחת לפני השטח החברתי כלכלי פוליטי כשהדולר יורד בצורה כל כך משמעותית (למי שיש דולרים)מה הם התרחישים? האם מישהו מוכן לשרטט תרחיש אפשרי?

  37. שור

    אם תקרא את מה שאתה בעמצ\מך כתבת תביו (אולי) שאתה מסכים איתי.
    הסיבה העיקרית והבסיסית למשבר היא הוצאות גבוהות של ממשלת ארה"ב (בעיקר לבטחון) שהביאו לגידול פי שלוש (!) בחוב הלאומי של ארה"ב ביחס לתוצר .
    גם לנו בישראל זה קרה לאחר מלחמת יום הכיפורים, הוצאות הבטחון זינקו, והביאו למשבר כלכלי שנמשך עד שנת 1985.

    שור

  38. שור

    אם תקרא את מה שאתה בעמצ\מך כתבת תביו (אולי) שאתה מסכים איתי.
    הסיבה העיקרית והבסיסית למשבר היא הוצאות גבוהות של ממשלת ארה"ב (בעיקר לבטחון) שהביאו לגידול פי שלוש (!) בחוב הלאומי של ארה"ב ביחס לתוצר .
    גם לנו בישראל זה קרה לאחר מלחמת יום הכיפורים, הוצאות הבטחון זינקו, והביאו למשבר כלכלי שנמשך עד שנת 1985.

    שור

  39. שור

    גם המחשב והתוכנות שקנית ואתה כותב פה כאן באמצעותן נרכשו מיצרנים קפיטליסטים שמיקסמו את הרווח שלהם,
    והנה אין משבר בשוק המחשבים למרות שיש בו הרבה פחות רגולציה מאשר בשווקי ההון והאשראי (כנ"ל גם הבגדים שאתה לובש).

    כמה רשויות בארה"ב מפקחות על מתן אשראי ועל שוק ההון ?
    כמה בבריטניה ?
    למרות כל הרגולציה הזו בנק משכנתאות בבריטניה קרס, ובנק השקעות גדול בארה"ב קרס.
    לכן נתן, דבריך שהאשמה העיקרית היא בחוסר רגולציה או בשוק קפיטליסטי לא ממש מבוססים.

    האשמה העיקרית היא בממשל בוש –

    בשוק הכסף והאשראי יש משבר כי ממשלת ארה"ב בתקופת הנשיא בוש הגדילה את החוב הלאומי פי שלוש בתוך כמה שנים, בנוסף במשך תקופה ארכוה הריבית של הבנק המרכזי היתה נמוכה מאוד.
    התוצאה היא גידול בריביות לטווח ארוך ובפרמיות סיכון שהביאו למחנק אשראי.
    בכלכלה קוראים לזה "דחיקה החוצה" – כאשר ממשלת ארה"ב מגייסת הרבה הרבה הרבה כסף בשוק ההון (בעיקר לצורך מלחמה הזוייה בעירק), אזי האשראי שנועד לעסקים ומשפחות (כמו משכנתאות) מתייקר. ההתייקרות הביאה מיליוני משפחות אמריקאיות שנטלו משכנתאות לחדלות פרעון ונוצר משבר אשראי.

    יש טענות שדווקא יש עודף רגולציה בשווקי ההון, ולמרות זה בנקים קורסים ונוצר משבר אשראי.

    אבל למה לחקור בכלל מה הסיבות, הרי למרקסיסטים כל התשובות כבר ידועות מראש, לא נתן ?

    שור

  40. שור

    גם המחשב והתוכנות שקנית ואתה כותב פה כאן באמצעותן נרכשו מיצרנים קפיטליסטים שמיקסמו את הרווח שלהם,
    והנה אין משבר בשוק המחשבים למרות שיש בו הרבה פחות רגולציה מאשר בשווקי ההון והאשראי (כנ"ל גם הבגדים שאתה לובש).

    כמה רשויות בארה"ב מפקחות על מתן אשראי ועל שוק ההון ?
    כמה בבריטניה ?
    למרות כל הרגולציה הזו בנק משכנתאות בבריטניה קרס, ובנק השקעות גדול בארה"ב קרס.
    לכן נתן, דבריך שהאשמה העיקרית היא בחוסר רגולציה או בשוק קפיטליסטי לא ממש מבוססים.

    האשמה העיקרית היא בממשל בוש –

    בשוק הכסף והאשראי יש משבר כי ממשלת ארה"ב בתקופת הנשיא בוש הגדילה את החוב הלאומי פי שלוש בתוך כמה שנים, בנוסף במשך תקופה ארכוה הריבית של הבנק המרכזי היתה נמוכה מאוד.
    התוצאה היא גידול בריביות לטווח ארוך ובפרמיות סיכון שהביאו למחנק אשראי.
    בכלכלה קוראים לזה "דחיקה החוצה" – כאשר ממשלת ארה"ב מגייסת הרבה הרבה הרבה כסף בשוק ההון (בעיקר לצורך מלחמה הזוייה בעירק), אזי האשראי שנועד לעסקים ומשפחות (כמו משכנתאות) מתייקר. ההתייקרות הביאה מיליוני משפחות אמריקאיות שנטלו משכנתאות לחדלות פרעון ונוצר משבר אשראי.

    יש טענות שדווקא יש עודף רגולציה בשווקי ההון, ולמרות זה בנקים קורסים ונוצר משבר אשראי.

    אבל למה לחקור בכלל מה הסיבות, הרי למרקסיסטים כל התשובות כבר ידועות מראש, לא נתן ?

    שור

  41. שור

    ההשפעה של המשבר בארה"ב על ישראל היא בעיקר בשני נושאים –

    – פחות השקעות מארה"ב ואירופה בישראל , בעיקר בענף ההיטק (רוב ההשקעות בהייטק הישראלי הן מקרנות פנסיה וגמל בארה"ב ואירופה). מצד שני, אולי כעת יהיו יותר השקעות של קרנות פנסיה ישראליות בהייטק הישראלי המצויין, כך שאנו נהנה מפירות ההייטק הישראלי, ולא רק חבורה מצומצמת של הייטיקסטים ישראלים ועשרות מיליוני עמיתי קרנות פנסיה בארה"ב ואירופה.

    – פחות יצוא מישראל לשווקים בארה"ב בגלל המשבר שם וגם בגלל התחזקות השקל (כ-30% מהיצוא הישראלי הוא לארה"ב). מצד שני, סביר להניח שתהיה הסטת יצוא ישראלי לשווקים הקפיטליסטיים הצומחים במהירות בסין, הודו, מזרחי אירופה ודרום אמריקה, במקום היצוא לארה"ב. הנה כך המעבר לקפיטליזם במדינות אלו עוזר גם לנו.

    בנוסף ירדה (בניגוד לדבריו הלא נכונים של פנסיונר),
    למזלנו בגלל רפורמות בשוק ההון והמט"ח שיצר נתניהו בעשור האחרון בכלכלת ישראל,
    כלכלת ישראל נכנסת למשבר האשראי העולמי במצב טוב יחסית.
    כי אם היינו נכנסים למשבר עם חוב לאומי גדול, עם גרעונות ענק, עם שוק מט"ח קשיח ושוק הון לא תחרותי,
    אזי הפגיעה ברמת הרווחה של כולנו היתה הרבה יותר גדולה.

    וד"א, שוב בניגוד לדבריו הלא נכונים של פנסיונר,
    גם כל הפנסיה של עובדי שבדיה מושקעת בשוק ההון השבדי והעולמי (וגם חלק גדול מכספי הביטוח הלאומי בשבדיה), דבר שלא קיים אף בארה"ב הקפיטליסטית),
    וואלה ירדנה, הלוואי הלוואי הלוואי שהיינו שבדים.

    שור

  42. שור

    ההשפעה של המשבר בארה"ב על ישראל היא בעיקר בשני נושאים –

    – פחות השקעות מארה"ב ואירופה בישראל , בעיקר בענף ההיטק (רוב ההשקעות בהייטק הישראלי הן מקרנות פנסיה וגמל בארה"ב ואירופה). מצד שני, אולי כעת יהיו יותר השקעות של קרנות פנסיה ישראליות בהייטק הישראלי המצויין, כך שאנו נהנה מפירות ההייטק הישראלי, ולא רק חבורה מצומצמת של הייטיקסטים ישראלים ועשרות מיליוני עמיתי קרנות פנסיה בארה"ב ואירופה.

    – פחות יצוא מישראל לשווקים בארה"ב בגלל המשבר שם וגם בגלל התחזקות השקל (כ-30% מהיצוא הישראלי הוא לארה"ב). מצד שני, סביר להניח שתהיה הסטת יצוא ישראלי לשווקים הקפיטליסטיים הצומחים במהירות בסין, הודו, מזרחי אירופה ודרום אמריקה, במקום היצוא לארה"ב. הנה כך המעבר לקפיטליזם במדינות אלו עוזר גם לנו.

    בנוסף ירדה (בניגוד לדבריו הלא נכונים של פנסיונר),
    למזלנו בגלל רפורמות בשוק ההון והמט"ח שיצר נתניהו בעשור האחרון בכלכלת ישראל,
    כלכלת ישראל נכנסת למשבר האשראי העולמי במצב טוב יחסית.
    כי אם היינו נכנסים למשבר עם חוב לאומי גדול, עם גרעונות ענק, עם שוק מט"ח קשיח ושוק הון לא תחרותי,
    אזי הפגיעה ברמת הרווחה של כולנו היתה הרבה יותר גדולה.

    וד"א, שוב בניגוד לדבריו הלא נכונים של פנסיונר,
    גם כל הפנסיה של עובדי שבדיה מושקעת בשוק ההון השבדי והעולמי (וגם חלק גדול מכספי הביטוח הלאומי בשבדיה), דבר שלא קיים אף בארה"ב הקפיטליסטית),
    וואלה ירדנה, הלוואי הלוואי הלוואי שהיינו שבדים.

    שור

  43. ירדנה אלון

    שור תודה על התשובה ,אולם תשובתך העלתה עוד שאלות, כאמור אינני מבינה בכלכלה לוקאלית ובטח לא בכלכלה עולמית, אני ניזונה אך ורק מהתקשורת,אתה כותב לי שכנראה יפתחו בפניינו שווקים חדשים כמו סין דרום אמריקה ומזרח אירופה עתה שהשוק האמריקאי כנראה עומד בפני קריסה, ועל כן זאת שאלתי (אני מקווה שהיא לא תשמע מטומטמת) שנים רבות אני קוראה כמה באזורים אותם הזכרת רב העוני,ושהאוכלוסייה במרבית הארצות הללו רובה הגדול חי בעוני מחפיר,מקבל שכר נמוך מאוד ,ושכל המדינות שבהן יש שפע כלכלי וצרכני בעצם מנצלות את המדינות האלה, ולכן לא מובן לי איך ומה נוכל למכור לארצות כמו סין ,דרום אמריקה,ומזרח אירופה, מי יקנה מאיתנו ומה יקנו מאיתנו אם אין להם כסף והן נמצאות כל הזמן במשברים כלכליים (כוונתי בעיקר לארצות דרום אמריקה דוגמת ארגנטינה) וכמובן מזרח אירופה,

  44. ירדנה אלון

    שור תודה על התשובה ,אולם תשובתך העלתה עוד שאלות, כאמור אינני מבינה בכלכלה לוקאלית ובטח לא בכלכלה עולמית, אני ניזונה אך ורק מהתקשורת,אתה כותב לי שכנראה יפתחו בפניינו שווקים חדשים כמו סין דרום אמריקה ומזרח אירופה עתה שהשוק האמריקאי כנראה עומד בפני קריסה, ועל כן זאת שאלתי (אני מקווה שהיא לא תשמע מטומטמת) שנים רבות אני קוראה כמה באזורים אותם הזכרת רב העוני,ושהאוכלוסייה במרבית הארצות הללו רובה הגדול חי בעוני מחפיר,מקבל שכר נמוך מאוד ,ושכל המדינות שבהן יש שפע כלכלי וצרכני בעצם מנצלות את המדינות האלה, ולכן לא מובן לי איך ומה נוכל למכור לארצות כמו סין ,דרום אמריקה,ומזרח אירופה, מי יקנה מאיתנו ומה יקנו מאיתנו אם אין להם כסף והן נמצאות כל הזמן במשברים כלכליים (כוונתי בעיקר לארצות דרום אמריקה דוגמת ארגנטינה) וכמובן מזרח אירופה,

  45. נתן שקרצ'י

    כהרגלך, עם הסיסמאות הרגילות שלך.

    מה הקשר לרגולציה על בגדים ומחשבים האל יודע.

    הדברים שלי מבוססים מאוד. זו שאלה טובה מאוד איפה הייתה הרגולציה, כי אני ידעתי על המשבר המתקרב מתחילת 2004.
    הקשר לממשל בוש- הניאוליברלי לחלוטין, שהוריד מיסים בטריליון דולר, ויצא למלחמה בשביל נפט (משהו שצריך כדי להניע את המכונות הקפיטליסטיות).
    איך מזה אתה מגיע לעלייה בריבית לטווח ארוך, ולפרמיית סיכון שהביאו למחנק אשראי, גם כנראה רק האל יודע.
    לקשקוש שלך שנקרא דחיקה החוצה, אין שום קשר למציאות, ושמענו אותו גם פה בתקופת הביבי, שכביכול הממשלה מפריעה להשגת ההון של העסקים, בגלל שהיא מלווה בשווקים.
    קשקוש בלבוש, כל התיאוריה שלך. זה היה השחתה של וולסטריט, שנבעה מדרגולציה (כדי שתבין, גרינספאן, שמונה בזכות הלובי של וולסטריט, לחץ מיומו הראשון כנגיד על ביטול הרגולציה על השווקים הפיננסיים, ודבר נוסף, ששוב מוכיח את בורותך, הפד הוא עסק פרטי, עם תמיכה ממשלתית, שנשלט ע"י וול סטריט…)

    לחקור? אני יודע על כך כבר כמה שנים, והנה כמה הוכחות, מהזכרון של אתר העוקץ-

    http://rsvpdev.atomplayground.info/oketz/article.asp?ArticleID=1707
    לשור- אם לא שמת לב לריבית, היא נוסקת די מזמן
    29\3\2006 [נתן]
    הריבית עולה לאט לאט, כי גם סטנלי פישר ובן ברננקי, ואלאן גרינספאן, מדברים על בועה של נדל"ן, באנגליה ובארה"ב, והם נזהרים לא להעלות את חום הריבית, כדי לא לפוצץ את הבלון ברעש רב.

    http://rsvpdev.atomplayground.info/oketz/article.asp?ArticleID=1410
    לשור – על הגרעון בארה"ב ועל שוק הנדל"ן הספקולטיבי
    27\9\2005 [נתן]
    גרעון גדול הוא רע, אם הוא משמש לצריכה ולא להשקעה שתישא פירות, כי העלות העקיפה שלו היא קיצוץ בהרבה תקציבים חברתיים בעוד שנה שנתיים שלוש. ובוש עוד קיבל את השלטון עם surplus הכי גדול בהיסטוריה של ארה"ב.

    בערב אני יוסיף כאן קטע מגלובס, שבו מדובר על הבועה הספקולטיבית של הנדל"ן בארצות הברית, דבר שהוא לא חדש בארצות הברית, והדבר שגרם לכל "הנמרים האסיאתים" כמו דרום קוריאה אינדונזיה ומדינות אחרות לקרוס באמצע שנות ה-90, לאחר 30 שנות צמיחה רצופות, הרבה באשמתה של קרן המטבע הבינ"ל, שבראשה עמד אז מיודענו סטנלי פישר. הכתבה שאוסיף מגלובס נמצאת רק בגליון המודפס, ואני רוצה לכתוב עליה פה, כי היא מנבאת חורף כלכלי ארוך, שישפיע גם עלינו.במיוחד לאור החלטתו של סטנלי פישר לבטל את רצועת האלכסון לפני כמה חודשים.
    וזה הדבר השני שגרינספאן חוזר עליו בטונים הולכים וגוברים, כסיכון אמיתי לאמריקה.
    בידידות
    נתן

    מרקסיסט? כמו שאתה קפיטליסט חזירי.
    עובדה היא שידעתי על כך מתחילת 2004 (בזכות חומרים פורסמו ברשת ב-2003), ובזמן הקרוב אני אחשוף את החומרים הללו, כי מי שפרסם אותם פרס את כל השיטה כבר ב-2003, הרבה לפני כל האנליסטים והעיתונות הכלכלית, ועשה עבודה מצויינת.

    כמו שאתה יכול לראות, אני דיברתי פה על המשבר המתקרב הזה, כבר בספטמבר 2005 ומרץ 2006. שים לב לעובדה שאני מתייחס לביטול רצועת האלכסון ע"י סטנלי פישר ב-2005 (נו, צריך לתת לספקולנטים מהשוק החופשי לשחק לנו במטבע) ורגע, מה קרה בזמן האחרון לדולר, ומי זה שמתערב בשוק המט"ח אם לא סטנלי מבטל האלכסונים?

    כמו שכתבתי בכותרת, אתה קשקשן על. בזמן הקרוב אפרוש את כל מה שאני יודע על המשבר הזה, ואני יודע המון, ותוכל לראות בדיוק איך פורקה הרגולציה על וולסטריט, ואיך ניתנו הלוואות נשך לעניי ארה"ב ע"י הגופים הכי חזקים במשק האמריקאי, ולמה אנחנו נמצאים רק בתחילת המשבר. ואגב, סטנלי פישר ידע על כך, ולכן ברח מארה"ב בזכות הצעת העבודה של ביבי.

  46. נתן שקרצ'י

    כהרגלך, עם הסיסמאות הרגילות שלך.

    מה הקשר לרגולציה על בגדים ומחשבים האל יודע.

    הדברים שלי מבוססים מאוד. זו שאלה טובה מאוד איפה הייתה הרגולציה, כי אני ידעתי על המשבר המתקרב מתחילת 2004.
    הקשר לממשל בוש- הניאוליברלי לחלוטין, שהוריד מיסים בטריליון דולר, ויצא למלחמה בשביל נפט (משהו שצריך כדי להניע את המכונות הקפיטליסטיות).
    איך מזה אתה מגיע לעלייה בריבית לטווח ארוך, ולפרמיית סיכון שהביאו למחנק אשראי, גם כנראה רק האל יודע.
    לקשקוש שלך שנקרא דחיקה החוצה, אין שום קשר למציאות, ושמענו אותו גם פה בתקופת הביבי, שכביכול הממשלה מפריעה להשגת ההון של העסקים, בגלל שהיא מלווה בשווקים.
    קשקוש בלבוש, כל התיאוריה שלך. זה היה השחתה של וולסטריט, שנבעה מדרגולציה (כדי שתבין, גרינספאן, שמונה בזכות הלובי של וולסטריט, לחץ מיומו הראשון כנגיד על ביטול הרגולציה על השווקים הפיננסיים, ודבר נוסף, ששוב מוכיח את בורותך, הפד הוא עסק פרטי, עם תמיכה ממשלתית, שנשלט ע"י וול סטריט…)

    לחקור? אני יודע על כך כבר כמה שנים, והנה כמה הוכחות, מהזכרון של אתר העוקץ-

    http://rsvpdev.atomplayground.info/oketz/article.asp?ArticleID=1707
    לשור- אם לא שמת לב לריבית, היא נוסקת די מזמן
    29\3\2006 [נתן]
    הריבית עולה לאט לאט, כי גם סטנלי פישר ובן ברננקי, ואלאן גרינספאן, מדברים על בועה של נדל"ן, באנגליה ובארה"ב, והם נזהרים לא להעלות את חום הריבית, כדי לא לפוצץ את הבלון ברעש רב.

    http://rsvpdev.atomplayground.info/oketz/article.asp?ArticleID=1410
    לשור – על הגרעון בארה"ב ועל שוק הנדל"ן הספקולטיבי
    27\9\2005 [נתן]
    גרעון גדול הוא רע, אם הוא משמש לצריכה ולא להשקעה שתישא פירות, כי העלות העקיפה שלו היא קיצוץ בהרבה תקציבים חברתיים בעוד שנה שנתיים שלוש. ובוש עוד קיבל את השלטון עם surplus הכי גדול בהיסטוריה של ארה"ב.

    בערב אני יוסיף כאן קטע מגלובס, שבו מדובר על הבועה הספקולטיבית של הנדל"ן בארצות הברית, דבר שהוא לא חדש בארצות הברית, והדבר שגרם לכל "הנמרים האסיאתים" כמו דרום קוריאה אינדונזיה ומדינות אחרות לקרוס באמצע שנות ה-90, לאחר 30 שנות צמיחה רצופות, הרבה באשמתה של קרן המטבע הבינ"ל, שבראשה עמד אז מיודענו סטנלי פישר. הכתבה שאוסיף מגלובס נמצאת רק בגליון המודפס, ואני רוצה לכתוב עליה פה, כי היא מנבאת חורף כלכלי ארוך, שישפיע גם עלינו.במיוחד לאור החלטתו של סטנלי פישר לבטל את רצועת האלכסון לפני כמה חודשים.
    וזה הדבר השני שגרינספאן חוזר עליו בטונים הולכים וגוברים, כסיכון אמיתי לאמריקה.
    בידידות
    נתן

    מרקסיסט? כמו שאתה קפיטליסט חזירי.
    עובדה היא שידעתי על כך מתחילת 2004 (בזכות חומרים פורסמו ברשת ב-2003), ובזמן הקרוב אני אחשוף את החומרים הללו, כי מי שפרסם אותם פרס את כל השיטה כבר ב-2003, הרבה לפני כל האנליסטים והעיתונות הכלכלית, ועשה עבודה מצויינת.

    כמו שאתה יכול לראות, אני דיברתי פה על המשבר המתקרב הזה, כבר בספטמבר 2005 ומרץ 2006. שים לב לעובדה שאני מתייחס לביטול רצועת האלכסון ע"י סטנלי פישר ב-2005 (נו, צריך לתת לספקולנטים מהשוק החופשי לשחק לנו במטבע) ורגע, מה קרה בזמן האחרון לדולר, ומי זה שמתערב בשוק המט"ח אם לא סטנלי מבטל האלכסונים?

    כמו שכתבתי בכותרת, אתה קשקשן על. בזמן הקרוב אפרוש את כל מה שאני יודע על המשבר הזה, ואני יודע המון, ותוכל לראות בדיוק איך פורקה הרגולציה על וולסטריט, ואיך ניתנו הלוואות נשך לעניי ארה"ב ע"י הגופים הכי חזקים במשק האמריקאי, ולמה אנחנו נמצאים רק בתחילת המשבר. ואגב, סטנלי פישר ידע על כך, ולכן ברח מארה"ב בזכות הצעת העבודה של ביבי.

  47. שור

    בסין ובהודו מתגוררם כ-2 מיליארד אנשים, שליש מהאנושות,
    הרפורמות שנעשו במדינות אלו בדור האחרון הביאו לגידול ניכר ברמת החיים של מאות מיליוני אנשים (וגם ראוי לציין לגידול בפער החברתי בתוך מדינות אלו בין עניים למתעשרים).

    לכלכלת ישראל יש 3 שווקי יעד עיקריים במדינות אלו –

    מוצרים טכנולוגיים המיועדים לתעשיות במדינות אלו, כמו תוכנות, מחשוב, אוטומציה ועוד.
    מוצרים המיועדים להתפתחות המהירה של ענפים שונים במדינות אלו, כמו דשנים לענף החקלאות.
    מוצרי צריכה המיועדים למעמד הבינוני בצומח במהירות במדינות אלו (כמו יהלומים מלוטשים).

    לסין יש עודפים ענקיים, הם מייצאים הרבה ומייבאים יחסית מעט, צפוי שבשנים הקרובות היבוא שלהם יגדל מאוד, וזה יוצר הזדמנות ליצואנים ישראלים.

    שור

  48. שור

    בסין ובהודו מתגוררם כ-2 מיליארד אנשים, שליש מהאנושות,
    הרפורמות שנעשו במדינות אלו בדור האחרון הביאו לגידול ניכר ברמת החיים של מאות מיליוני אנשים (וגם ראוי לציין לגידול בפער החברתי בתוך מדינות אלו בין עניים למתעשרים).

    לכלכלת ישראל יש 3 שווקי יעד עיקריים במדינות אלו –

    מוצרים טכנולוגיים המיועדים לתעשיות במדינות אלו, כמו תוכנות, מחשוב, אוטומציה ועוד.
    מוצרים המיועדים להתפתחות המהירה של ענפים שונים במדינות אלו, כמו דשנים לענף החקלאות.
    מוצרי צריכה המיועדים למעמד הבינוני בצומח במהירות במדינות אלו (כמו יהלומים מלוטשים).

    לסין יש עודפים ענקיים, הם מייצאים הרבה ומייבאים יחסית מעט, צפוי שבשנים הקרובות היבוא שלהם יגדל מאוד, וזה יוצר הזדמנות ליצואנים ישראלים.

    שור

  49. שור

    טענת שמהשבר בשוק האשראי הוא בגלל יותר מדי קפיטליזם ומעט מדי רגולציה,
    הראתי לך שבענפי המחשבים והבגדים יש עוד יותר קפיטליזם ועוד פחות רגולציה לעומת שוק האשראי,
    ולמרות זאת הם מתפקדים היטב ואין בהם משבר ואתה נתן נהנה מפירות הקפיטליזם בשווקים אלו.
    אבל כמובן תיארתי לעצמי שלא תבין זאת, כי יש לך אמונה דתית מאוד מאוד שמרנית.

    נתן, לא רק אתה ידעת שהמשבר מתקרב.
    גדודי אנליסטים וכלכלנים ועיתונאים (כמו גיא רולניק) חזו את המשבר בגלל האנומליה בארה"ב, בעיקר גרעונות ענק בתקציב ובסחר.
    נתן, מי יודע ? אולי עוד תהיה אנאליסט ??? (-:

    מימשל בוש הגדיל את הגרעון בארה"ב ולכן הוא מימשל פופוליסטי ומופקר ומהסוג שדווקא אתה נתן אוהב.
    נתן, תלמד באוניברסיטה כלכלה בצורה מסודרת ותבין את הקשר בין גרעון ממשלתי למחנק אשראי,
    ומדוע בשבדיה (עליה נכתב בהעוקץ בהערצה שהיא "אוטופיה סוציאל-דמוקרטית") יש עודף תקציבי למרות שהחוב הלאומי שם ביחס לתוצר קטן בהרבה מזה שבישראל.
    נתן, לא מאוחר אף פעם ללמוד.
    וד"א נתן, איפה מושקעים כספי הפנסיה של הפועלים השבדים ???
    בבורסות.

    הרגולציה בוולסטריט גדלה מאוד מאוד בדור האחרון,
    היא קשוחה יותר מהרגולציה בשוקי הון באירופה.
    אבל נתן, ממתי בכלל חשובים הנתונים לחסידי דת המרקסיזם ?

    הפוסטים שהבאת רק מצדיקים את מה שכתבתי – גידול בגרעון בארה"ב הביא לגידול בריבית, לחוסר איזון בשווקים ולהתפתחות בועה בנדלן ובאשראים.

  50. שור

    טענת שמהשבר בשוק האשראי הוא בגלל יותר מדי קפיטליזם ומעט מדי רגולציה,
    הראתי לך שבענפי המחשבים והבגדים יש עוד יותר קפיטליזם ועוד פחות רגולציה לעומת שוק האשראי,
    ולמרות זאת הם מתפקדים היטב ואין בהם משבר ואתה נתן נהנה מפירות הקפיטליזם בשווקים אלו.
    אבל כמובן תיארתי לעצמי שלא תבין זאת, כי יש לך אמונה דתית מאוד מאוד שמרנית.

    נתן, לא רק אתה ידעת שהמשבר מתקרב.
    גדודי אנליסטים וכלכלנים ועיתונאים (כמו גיא רולניק) חזו את המשבר בגלל האנומליה בארה"ב, בעיקר גרעונות ענק בתקציב ובסחר.
    נתן, מי יודע ? אולי עוד תהיה אנאליסט ??? (-:

    מימשל בוש הגדיל את הגרעון בארה"ב ולכן הוא מימשל פופוליסטי ומופקר ומהסוג שדווקא אתה נתן אוהב.
    נתן, תלמד באוניברסיטה כלכלה בצורה מסודרת ותבין את הקשר בין גרעון ממשלתי למחנק אשראי,
    ומדוע בשבדיה (עליה נכתב בהעוקץ בהערצה שהיא "אוטופיה סוציאל-דמוקרטית") יש עודף תקציבי למרות שהחוב הלאומי שם ביחס לתוצר קטן בהרבה מזה שבישראל.
    נתן, לא מאוחר אף פעם ללמוד.
    וד"א נתן, איפה מושקעים כספי הפנסיה של הפועלים השבדים ???
    בבורסות.

    הרגולציה בוולסטריט גדלה מאוד מאוד בדור האחרון,
    היא קשוחה יותר מהרגולציה בשוקי הון באירופה.
    אבל נתן, ממתי בכלל חשובים הנתונים לחסידי דת המרקסיזם ?

    הפוסטים שהבאת רק מצדיקים את מה שכתבתי – גידול בגרעון בארה"ב הביא לגידול בריבית, לחוסר איזון בשווקים ולהתפתחות בועה בנדלן ובאשראים.

  51. נתן שקרצ'י

    אתה משתדל להוכיח שאתה חסיד שוטה של הקפיטליזם החזירי, ואין מה להגיד, אתה מצליח.
    שוב אתה חוזר על ההשוואה השטותית בין מחשבים לבנקים.

    מתי בדיוק חזה גיא רולניק את המשבר? ואגב, אפילו דה מרקר מתפכח מהקפיטליזם החזירי, אבל אתה פונדמנטליסט כנראה יותר מהם. עוד לא סידרו לך לעבוד בעיתון של בעל הקזינו? רק תוכיח לי שהוא חזה את המשבר בגלל האנומליה בארה"ב בעיקר גרעונות בתקציב ובסחר (עדיף אם תתן לינק)

    בשבדיה, יש דיור ציבורי מסובסד, ולכן הסיכוי ששם ייתנו בכוונה רבה משכנתאות לאנשים שלא יכולים לעמוד בהם לא יקרה. וזה מה שאתה מסרב להבין. ובטח שלא יקחו את ההלוואה הזו, יהפכו אותה לאג"ח וימכרו אותה לכל העולם.

    אין שום קשר בין גודל הגרעון למחנק האשראי. אבל אתה תמשיך לדקלם את המנטרות שלך.

    הרגולציה בוולסטריט גדלה? בטח, הרי אנרון ודומותיה שיחקו במספרים, וסייעו להם ידידיהם מחברות רואי החשבון, ועזרו להם לעבוד על המשקיעים. כמובן שקדם לכך משבר הדוט.קון שגם שם ראינו איך הרגולציה אשמה (בכלל לא, שוב נופחה בועה של וולסטריט, שהפעם נשענה על השקעה בחברות שעוד לא הרויחו דולר, שלא הציגו הכנסות)

    כמובן, שבקפיטליזם שלך, המדינה הריכוזית באה להציל את השווקים החופשיים, כמו שקרה בהרבה משברים בעשור האחרון.
    מעניין, לי נראה שהפתרון של המשברים החוזרים והנשנים הללו מגיע מהממשלה ומשלמי המיסים, והצרות מהמגזר הפיננסי. שאני לא בטוח ששייכים כ“כ למשלמי המיסים, אלא לחובבי האיים עם הדקלים והבנקים.
    את מה שקורה אפשר לתאר במשפט הבא: socializing risk and privatizing profit

    לעומת זאת, 2 מיליון משפחות צפויות לאבד את הבתים שלהם, וכל מה שהממשלה עושה הוא לתת להם צ'קים של כמה מאות דולרים.

    הם מכרו אג"ח זבל כאילו הוא GE, ברמה של AAA. המערכת הזו מושחתת מלמעלה ועד למטה. ופה מדברים בינתיים על הסאבפריים, לא על ה-alt A, הפריים, הלוואות הסטודנטים, האג"ח המוניציפליות, כרטיסי האשראי, האשראי למכוניות,המונוליין (מבטחות האג"ח) והחוב החיצוני של ארה"ב, והעובדה שהמאזנים של הרבה תאגידים קרנות פנסיה בנקים וחברות ביטוח מלאים באג"ח הזבל הזה.
    באנלוגיה ל"שוק הלימונים", אומר שהם מכרו לאדה כפורשה. תרבות הצריכה האמריקאית מומנה ע"י הר ענקי של חובות, שרובו בידיים של המדינות המתפתחות, סין ומדינות הנפט. והגיע היום של גובה החובות.

    משום מה פתאום הבנקים נראים כמו חונטה משעבדת, שגורמת כל הזמן להפסד של חסכונות של אנשים עובדים ושל משקיעים, בזמן שהם משחקים בכסף של אנשים אחרים, ובעיתות הרווח מושכים שכר ובונוסים אדירים, וכשהשוק קורס, משלם המיסים משלם את החשבון.
    הגורם הדיקטטורי באידיליית השווקים החופשיים.

    הרי כדי שהבועה הזו תתפתח, הבנקים היו צריכים לספק לעניים הלוואות שהם לא יכולים לעמוד בהן, בריבית שמתנפחת אחרי שנתיים. מוכרן ההלוואות הרויח את העמלה שלו. השמאים, שעבדו בשביל הבנקים, ניפחו את ערך הדירות, וגם הם קיבלו את החלק שלהם. אח"כ הבנק שיכנע את העניים למחזר כמה פעמים את ההלוואה, והרויח על כל פעם שעשה זאת. אח"כ העביר את ההלוואה לוולסטריט, וגם על כך הרויח. ה"גאונים של וולסטריט" לקחו המון הלוואות מסוגים שונים וארזו אותן למכשיר חוב, ומכרו אותן לכל העולם, ועל כך הן קיבלו את העמלה שלהם. אח"כ סוכנויות דירוג האשראי, אלו שמנהלות מדינות דירגו את האג"ח הזה כאילו הוא GE, וגם הם קיבלו את העמלה שלהם. ואז, כשהלווה לא מצליח להתמודד עם המחיר המתנפח של ההלוואה, הבנקים עיקלו לו את הבית, וגם מכך הרויחו-

    מסקנה: הקפיטליזם החזירי השחית לאורך כל הדרך, כשכולם מרויחים בונוסים ועמלות על הגב של אזרחי ארה"ב העניים.
    משום מה לא נראה לי שזה היה קורה בסקנדינביה הסוציאלדמוקרטית.

    ורבאק, כשהבורסה תמשיך לרדת, גם פה, והפנסיה שביבי שלח לשם תרד גם כן, כדאי יהיה לבוס שלך לברוח ללונדון ולבקש מאיזה עשיר שיממן להם ספרים ב-2500 וכרטיסים לתיאטרון ב-15000…

    מסקנה: אנחנו בימים האחרונים של הקפיטליזם הניאוליברלי.
    תמשיך לדקלם תוכי, והמציאות תשתנה למרות הדקלומים שלך.

  52. נתן שקרצ'י

    אתה משתדל להוכיח שאתה חסיד שוטה של הקפיטליזם החזירי, ואין מה להגיד, אתה מצליח.
    שוב אתה חוזר על ההשוואה השטותית בין מחשבים לבנקים.

    מתי בדיוק חזה גיא רולניק את המשבר? ואגב, אפילו דה מרקר מתפכח מהקפיטליזם החזירי, אבל אתה פונדמנטליסט כנראה יותר מהם. עוד לא סידרו לך לעבוד בעיתון של בעל הקזינו? רק תוכיח לי שהוא חזה את המשבר בגלל האנומליה בארה"ב בעיקר גרעונות בתקציב ובסחר (עדיף אם תתן לינק)

    בשבדיה, יש דיור ציבורי מסובסד, ולכן הסיכוי ששם ייתנו בכוונה רבה משכנתאות לאנשים שלא יכולים לעמוד בהם לא יקרה. וזה מה שאתה מסרב להבין. ובטח שלא יקחו את ההלוואה הזו, יהפכו אותה לאג"ח וימכרו אותה לכל העולם.

    אין שום קשר בין גודל הגרעון למחנק האשראי. אבל אתה תמשיך לדקלם את המנטרות שלך.

    הרגולציה בוולסטריט גדלה? בטח, הרי אנרון ודומותיה שיחקו במספרים, וסייעו להם ידידיהם מחברות רואי החשבון, ועזרו להם לעבוד על המשקיעים. כמובן שקדם לכך משבר הדוט.קון שגם שם ראינו איך הרגולציה אשמה (בכלל לא, שוב נופחה בועה של וולסטריט, שהפעם נשענה על השקעה בחברות שעוד לא הרויחו דולר, שלא הציגו הכנסות)

    כמובן, שבקפיטליזם שלך, המדינה הריכוזית באה להציל את השווקים החופשיים, כמו שקרה בהרבה משברים בעשור האחרון.
    מעניין, לי נראה שהפתרון של המשברים החוזרים והנשנים הללו מגיע מהממשלה ומשלמי המיסים, והצרות מהמגזר הפיננסי. שאני לא בטוח ששייכים כ“כ למשלמי המיסים, אלא לחובבי האיים עם הדקלים והבנקים.
    את מה שקורה אפשר לתאר במשפט הבא: socializing risk and privatizing profit

    לעומת זאת, 2 מיליון משפחות צפויות לאבד את הבתים שלהם, וכל מה שהממשלה עושה הוא לתת להם צ'קים של כמה מאות דולרים.

    הם מכרו אג"ח זבל כאילו הוא GE, ברמה של AAA. המערכת הזו מושחתת מלמעלה ועד למטה. ופה מדברים בינתיים על הסאבפריים, לא על ה-alt A, הפריים, הלוואות הסטודנטים, האג"ח המוניציפליות, כרטיסי האשראי, האשראי למכוניות,המונוליין (מבטחות האג"ח) והחוב החיצוני של ארה"ב, והעובדה שהמאזנים של הרבה תאגידים קרנות פנסיה בנקים וחברות ביטוח מלאים באג"ח הזבל הזה.
    באנלוגיה ל"שוק הלימונים", אומר שהם מכרו לאדה כפורשה. תרבות הצריכה האמריקאית מומנה ע"י הר ענקי של חובות, שרובו בידיים של המדינות המתפתחות, סין ומדינות הנפט. והגיע היום של גובה החובות.

    משום מה פתאום הבנקים נראים כמו חונטה משעבדת, שגורמת כל הזמן להפסד של חסכונות של אנשים עובדים ושל משקיעים, בזמן שהם משחקים בכסף של אנשים אחרים, ובעיתות הרווח מושכים שכר ובונוסים אדירים, וכשהשוק קורס, משלם המיסים משלם את החשבון.
    הגורם הדיקטטורי באידיליית השווקים החופשיים.

    הרי כדי שהבועה הזו תתפתח, הבנקים היו צריכים לספק לעניים הלוואות שהם לא יכולים לעמוד בהן, בריבית שמתנפחת אחרי שנתיים. מוכרן ההלוואות הרויח את העמלה שלו. השמאים, שעבדו בשביל הבנקים, ניפחו את ערך הדירות, וגם הם קיבלו את החלק שלהם. אח"כ הבנק שיכנע את העניים למחזר כמה פעמים את ההלוואה, והרויח על כל פעם שעשה זאת. אח"כ העביר את ההלוואה לוולסטריט, וגם על כך הרויח. ה"גאונים של וולסטריט" לקחו המון הלוואות מסוגים שונים וארזו אותן למכשיר חוב, ומכרו אותן לכל העולם, ועל כך הן קיבלו את העמלה שלהם. אח"כ סוכנויות דירוג האשראי, אלו שמנהלות מדינות דירגו את האג"ח הזה כאילו הוא GE, וגם הם קיבלו את העמלה שלהם. ואז, כשהלווה לא מצליח להתמודד עם המחיר המתנפח של ההלוואה, הבנקים עיקלו לו את הבית, וגם מכך הרויחו-

    מסקנה: הקפיטליזם החזירי השחית לאורך כל הדרך, כשכולם מרויחים בונוסים ועמלות על הגב של אזרחי ארה"ב העניים.
    משום מה לא נראה לי שזה היה קורה בסקנדינביה הסוציאלדמוקרטית.

    ורבאק, כשהבורסה תמשיך לרדת, גם פה, והפנסיה שביבי שלח לשם תרד גם כן, כדאי יהיה לבוס שלך לברוח ללונדון ולבקש מאיזה עשיר שיממן להם ספרים ב-2500 וכרטיסים לתיאטרון ב-15000…

    מסקנה: אנחנו בימים האחרונים של הקפיטליזם הניאוליברלי.
    תמשיך לדקלם תוכי, והמציאות תשתנה למרות הדקלומים שלך.

  53. נתן שקרצ'י

    גם את הקשקוש שלך על כך שבאנגליה ובארה"ב אין אחוזים גבוהים של עובדי קבלן אני אפריך בזמן הקרוב. במיוחד בארה"ב, שהיא אחת המובילות באחוז עובדי הקבלן בכח העבודה, אם לא מס' 1.

    סבלנות…

  54. נתן שקרצ'י

    גם את הקשקוש שלך על כך שבאנגליה ובארה"ב אין אחוזים גבוהים של עובדי קבלן אני אפריך בזמן הקרוב. במיוחד בארה"ב, שהיא אחת המובילות באחוז עובדי הקבלן בכח העבודה, אם לא מס' 1.

    סבלנות…

  55. שור

    כרגיל אתה טועה.

    בענף המחשבים יש פחות רגולציה ויותר קפיטליזם, והוא לא התמוטט..
    לכן אולי אולי המסקנה הנמהרת שלך שבמשבר האשראי אשמים חוסר רגולציה ויתר קפיטליזם אינה נכונה.
    אולי קח כמה נשימות ותחשוב על זה לפני שאתה עונה נתן.

    תקרא את המאמרים של גיא רולניק בשנים האחרונות ותראה שהוא כתב שהאמריקאים בסוף ישלמו את המחיר של הגרעונות הענקיים שלהם (שאתה כה אוהב) ואין ארוחות חינם.

    גם אני תומך בדיור ציבורי מסובסד לשכבות החלשות, כמו בשבדיה.
    בשביל זה תריך שוק חופשי קפיטלסטי שיוצר עושר המאפשר לממשלות להתערב בשווקים.

    יש קשר בין גודל הגרעון למחנק האשראי – כאשר הממשלה מגייסת יותר כסף, לאחרים יש פחות.
    נתן, תקרא שוב את זהבה ושלושת הדובים.

    הרגולציה בוולסטריט גדלה מאוד בשנים הארחונות, עשד כדי פגיעה בתחרותיות של ווסטריט מול בורסות באירופה., תבדוק זאת נתן.

    אכן במדינות הקפיליסטיות ממשלות מתערבות בשווקים למען האדם הפשוט.
    זוהי גישה פרגמטית ומעשית (כמו שפרופ' סטנלי פישר עושה כעת בשוק המט"ח), לעומת הדוגמטיות שלך.
    למרות התערבות זאת, שווקים חופשיים במתן אשראי עדיפים ע"פ שוק אשראי ממשלתי לחלוטין.

    2 מיליון משפחות צפויות לאבד את הבתים שלהם כי מימשל בוש יצר גרעונות ענק (שאתה כה אוהב).

    אכן נתן מכרו הלוואות מסוכנות בדירוג אשראי נמוך, זוהי גם סיבה למשבר.
    אבל בכל מקרה היה נוצר משבר בגלל בועת הנדל שהיא תולדה של שריבית נמוכה וגרעון ענקן.

    נתן, גם לגבי המחשב שאתה כותב בו, היצרן מיקסם את הרווח שלו באופן לגמרי קפיטליסטי.
    כולי תקווה שלא תזרוק את המחשב שלך לפח.
    מדוע אין כאן "קפיטליזם חזירי" ?
    מדוע הבגדים שאתה קונה הם לא תוצאה של "קפיטליזם חזירי" ?
    אנא נתן תסביר (לעצמך) מה ההבדל בין מכירת מחשבים ובגדים לבין מכירת אשראי ?
    הרי נתן – בענף האשראי הרגולציה הרבה יותר גדולה ומורכבת לעומת מכירת בגדים ומחשבים.

    גם הפנסיות של פועלי שבדיה מושקעים בבורסה.
    האם לדעתך "האוטופיה הסוציאל דמוקרטית" של אתר העוקץ גם טועה ?

    נתן – תנסה לענות ביושר לא לי, אלא לעצמך.

    שור

  56. שור

    כרגיל אתה טועה.

    בענף המחשבים יש פחות רגולציה ויותר קפיטליזם, והוא לא התמוטט..
    לכן אולי אולי המסקנה הנמהרת שלך שבמשבר האשראי אשמים חוסר רגולציה ויתר קפיטליזם אינה נכונה.
    אולי קח כמה נשימות ותחשוב על זה לפני שאתה עונה נתן.

    תקרא את המאמרים של גיא רולניק בשנים האחרונות ותראה שהוא כתב שהאמריקאים בסוף ישלמו את המחיר של הגרעונות הענקיים שלהם (שאתה כה אוהב) ואין ארוחות חינם.

    גם אני תומך בדיור ציבורי מסובסד לשכבות החלשות, כמו בשבדיה.
    בשביל זה תריך שוק חופשי קפיטלסטי שיוצר עושר המאפשר לממשלות להתערב בשווקים.

    יש קשר בין גודל הגרעון למחנק האשראי – כאשר הממשלה מגייסת יותר כסף, לאחרים יש פחות.
    נתן, תקרא שוב את זהבה ושלושת הדובים.

    הרגולציה בוולסטריט גדלה מאוד בשנים הארחונות, עשד כדי פגיעה בתחרותיות של ווסטריט מול בורסות באירופה., תבדוק זאת נתן.

    אכן במדינות הקפיליסטיות ממשלות מתערבות בשווקים למען האדם הפשוט.
    זוהי גישה פרגמטית ומעשית (כמו שפרופ' סטנלי פישר עושה כעת בשוק המט"ח), לעומת הדוגמטיות שלך.
    למרות התערבות זאת, שווקים חופשיים במתן אשראי עדיפים ע"פ שוק אשראי ממשלתי לחלוטין.

    2 מיליון משפחות צפויות לאבד את הבתים שלהם כי מימשל בוש יצר גרעונות ענק (שאתה כה אוהב).

    אכן נתן מכרו הלוואות מסוכנות בדירוג אשראי נמוך, זוהי גם סיבה למשבר.
    אבל בכל מקרה היה נוצר משבר בגלל בועת הנדל שהיא תולדה של שריבית נמוכה וגרעון ענקן.

    נתן, גם לגבי המחשב שאתה כותב בו, היצרן מיקסם את הרווח שלו באופן לגמרי קפיטליסטי.
    כולי תקווה שלא תזרוק את המחשב שלך לפח.
    מדוע אין כאן "קפיטליזם חזירי" ?
    מדוע הבגדים שאתה קונה הם לא תוצאה של "קפיטליזם חזירי" ?
    אנא נתן תסביר (לעצמך) מה ההבדל בין מכירת מחשבים ובגדים לבין מכירת אשראי ?
    הרי נתן – בענף האשראי הרגולציה הרבה יותר גדולה ומורכבת לעומת מכירת בגדים ומחשבים.

    גם הפנסיות של פועלי שבדיה מושקעים בבורסה.
    האם לדעתך "האוטופיה הסוציאל דמוקרטית" של אתר העוקץ גם טועה ?

    נתן – תנסה לענות ביושר לא לי, אלא לעצמך.

    שור

  57. נתן שקרצ'י

    כרגיל אתה טועה.

    כמובן שאתה חוזר על ססמאות שטחיות, השוואות לא קשורות, וכרגיל, סגידה בלתי מתפשרת לשוק החופשי.

    המסקנה הנמהרת שלי? איפה אתה חי? אני מכין סדרה של מאמרים בנושא, שתוכיח שחור על גבי אינטרנט, שבמשבר אשמים חוסר רגולציה, וקפיטליזם חזירי. תיקון. זה לא חוסר רגולציה, הרגולציה פוצצה ע"י וולסטריט. ונוצרה בועה כזו קולוסאלית, שכל הקודמות לה יראו קטנות.

    אבל תמשיך להאמין במה שאתה רוצה, זה בסדר, לא תופסים אדם בשעת צערו, כשהקפיטליזם החזירי האהוב עליו כל כך מתרסק לנגד עיניו, ללא שוב.
    לא נורא, הגמילה תיקח לך קצת זמן, אבלך בסוף הקריז יעבור, ובסוף גם אתה תכיר בכך שהמודל הסוציאלדמוקרטי הולך לשלוט בעולם להרבה זמן, הרבה בגלל החזירות הקפיטליסטית של ארה"ב.

    אפילו ב"הארץ" כבר התפכחו מהקפיטליזם החזירי האמריקאי בשבועות האחרונים, אבל אתה כנראה מסטול יותר מהם, ויקח לך עוד קצת זמן.

    נתן

  58. נתן שקרצ'י

    כרגיל אתה טועה.

    כמובן שאתה חוזר על ססמאות שטחיות, השוואות לא קשורות, וכרגיל, סגידה בלתי מתפשרת לשוק החופשי.

    המסקנה הנמהרת שלי? איפה אתה חי? אני מכין סדרה של מאמרים בנושא, שתוכיח שחור על גבי אינטרנט, שבמשבר אשמים חוסר רגולציה, וקפיטליזם חזירי. תיקון. זה לא חוסר רגולציה, הרגולציה פוצצה ע"י וולסטריט. ונוצרה בועה כזו קולוסאלית, שכל הקודמות לה יראו קטנות.

    אבל תמשיך להאמין במה שאתה רוצה, זה בסדר, לא תופסים אדם בשעת צערו, כשהקפיטליזם החזירי האהוב עליו כל כך מתרסק לנגד עיניו, ללא שוב.
    לא נורא, הגמילה תיקח לך קצת זמן, אבלך בסוף הקריז יעבור, ובסוף גם אתה תכיר בכך שהמודל הסוציאלדמוקרטי הולך לשלוט בעולם להרבה זמן, הרבה בגלל החזירות הקפיטליסטית של ארה"ב.

    אפילו ב"הארץ" כבר התפכחו מהקפיטליזם החזירי האמריקאי בשבועות האחרונים, אבל אתה כנראה מסטול יותר מהם, ויקח לך עוד קצת זמן.

    נתן

  59. נתן שקרצ'י

    פול קרוגמן, כלכלן מוכר ומכובד בדה מרקר, היום:

    "שיטות פיננסיות לעקיפת רגולציה

    וול סטריט התנגדה לרגולציה שמגבילה את הסיכונים, מכיוון שהיא גם מגבילה רווחים פוטנציאליים. לכן טיפין-טיפין היא התנערה ממנה. לעתים על ידי שכנוע פוליטיקאים להקל במגבלות, אך בעיקר על ידי יצירת "מערכת בנקאות צללים" שהתבססה על שיטות פיננסיות שעקפו את הרגולציות ונועדו להבטיח את מערכת הבנקאות. בשיטה הישנה, למשל, הפקדונות של החוסכים בבנקי חסכון הנתונים לפיקוח קפדני היו מבוטחים באמצעות הממשל הפדרלי, והבנקים השתמשו בפקדונות אלה כדי להלוות משכנתאות לקניית בתים. ואולם בחלוף הזמן הוחלפה שיטה זו באופן חלקי על ידי מערכת שבה החוסכים שמים את כספם בקרנות, שקנו ניירות ערך מסחריים מגובי נכסים מכלי השקעה מיוחדים, שקנו התחייבויות מגובות נכסים שנוצרו ממשכנתאות מאוג"חות – וכל זה ללא שרגולטור אחד יבחן את התהליך.

    בחלוף השנים מערכת בנקאות הצללים הזו תפסה יותר ויותר מעסקי הבנקים, מכיוון שהשחקנים הלא-מפוקחים הצליחו להשיג עסקות טובות יותר מהבנקים הרגילים. במקביל, מי שחשש מהעובדה שבעולם חדש ומופלא זה של פיננסים חסרה רשת ביטחון, זכה לתווית של מיושן ללא תקנה.

    מה שקרה למעשה הוא שחגגנו כאילו השנה היתה 1929 – ועכשיו אנחנו ב-1930. המשבר הפיננסי המתגלע עתה הוא גירסה מעודכנת של גל ההתנפלויות על בנקים שסחף את ארה"ב לפני שלושה דורות. אנשים אינם מושכים מזומנים מבנקים כדי לשים במזרנים, אלא את המקבילה המודרנית – הם מוציאים את הכסף ממערכת בנקאות הצללים ומכניסים אותו לאג"ח ממשלתיות. והתוצאה, עכשיו כמו אז, היא מעגל אכזרי של התכווצות פיננסית.

    ברננקי ועמיתיו בבנק הפדרלי עושים כמיטב יכולתם כדי לסיים את המעגל האכזרי הזה. עלינו רק לקוות שהם יצליחו. אחרת, השנים הקרובות יהיו מאוד לא נעימות. לא שפל גדול נוסף, אני מקווה, אבל המיתון הגרוע ביותר זה עשורים.

    אפילו אם ברננקי וחבריו יצליחו במלאכתם, זו אינה שיטה נבונה לנהל כלכלה. הגיע הזמן ללמוד מחדש את הלקחים של שנות ה 30, ולהחזיר את המערכת הפיננסית בחזרה לשליטה. "

    ובניגוד אליך, הוא יודע על מה הוא מדבר. אתה לא בודק וחוקר, רק מדקלם סיסמאות. תסביר לו אולי שאשראי זה כמו חולצות ומחשבים חחח

  60. נתן שקרצ'י

    פול קרוגמן, כלכלן מוכר ומכובד בדה מרקר, היום:

    "שיטות פיננסיות לעקיפת רגולציה

    וול סטריט התנגדה לרגולציה שמגבילה את הסיכונים, מכיוון שהיא גם מגבילה רווחים פוטנציאליים. לכן טיפין-טיפין היא התנערה ממנה. לעתים על ידי שכנוע פוליטיקאים להקל במגבלות, אך בעיקר על ידי יצירת "מערכת בנקאות צללים" שהתבססה על שיטות פיננסיות שעקפו את הרגולציות ונועדו להבטיח את מערכת הבנקאות. בשיטה הישנה, למשל, הפקדונות של החוסכים בבנקי חסכון הנתונים לפיקוח קפדני היו מבוטחים באמצעות הממשל הפדרלי, והבנקים השתמשו בפקדונות אלה כדי להלוות משכנתאות לקניית בתים. ואולם בחלוף הזמן הוחלפה שיטה זו באופן חלקי על ידי מערכת שבה החוסכים שמים את כספם בקרנות, שקנו ניירות ערך מסחריים מגובי נכסים מכלי השקעה מיוחדים, שקנו התחייבויות מגובות נכסים שנוצרו ממשכנתאות מאוג"חות – וכל זה ללא שרגולטור אחד יבחן את התהליך.

    בחלוף השנים מערכת בנקאות הצללים הזו תפסה יותר ויותר מעסקי הבנקים, מכיוון שהשחקנים הלא-מפוקחים הצליחו להשיג עסקות טובות יותר מהבנקים הרגילים. במקביל, מי שחשש מהעובדה שבעולם חדש ומופלא זה של פיננסים חסרה רשת ביטחון, זכה לתווית של מיושן ללא תקנה.

    מה שקרה למעשה הוא שחגגנו כאילו השנה היתה 1929 – ועכשיו אנחנו ב-1930. המשבר הפיננסי המתגלע עתה הוא גירסה מעודכנת של גל ההתנפלויות על בנקים שסחף את ארה"ב לפני שלושה דורות. אנשים אינם מושכים מזומנים מבנקים כדי לשים במזרנים, אלא את המקבילה המודרנית – הם מוציאים את הכסף ממערכת בנקאות הצללים ומכניסים אותו לאג"ח ממשלתיות. והתוצאה, עכשיו כמו אז, היא מעגל אכזרי של התכווצות פיננסית.

    ברננקי ועמיתיו בבנק הפדרלי עושים כמיטב יכולתם כדי לסיים את המעגל האכזרי הזה. עלינו רק לקוות שהם יצליחו. אחרת, השנים הקרובות יהיו מאוד לא נעימות. לא שפל גדול נוסף, אני מקווה, אבל המיתון הגרוע ביותר זה עשורים.

    אפילו אם ברננקי וחבריו יצליחו במלאכתם, זו אינה שיטה נבונה לנהל כלכלה. הגיע הזמן ללמוד מחדש את הלקחים של שנות ה 30, ולהחזיר את המערכת הפיננסית בחזרה לשליטה. "

    ובניגוד אליך, הוא יודע על מה הוא מדבר. אתה לא בודק וחוקר, רק מדקלם סיסמאות. תסביר לו אולי שאשראי זה כמו חולצות ומחשבים חחח

  61. נתן שקרצ'י

    בנקאות הצללים יצרה כזה חוב, של טריליוני דולרים. רק שוק ה-cds גילגל 36 טריליון דולר, פי שלוש מהתמ"ג השנתי של ארה"ב. אולי זה יעזור קצת לך להבין איך וולסטריט והאשראי הלא מפוקח שלה מבשרת את קץ הקפיטליזם האמריקאי.

  62. נתן שקרצ'י

    בנקאות הצללים יצרה כזה חוב, של טריליוני דולרים. רק שוק ה-cds גילגל 36 טריליון דולר, פי שלוש מהתמ"ג השנתי של ארה"ב. אולי זה יעזור קצת לך להבין איך וולסטריט והאשראי הלא מפוקח שלה מבשרת את קץ הקפיטליזם האמריקאי.

  63. נתן שקרצ'י

    לא יודע איך זה קרה, אבל פתאום המדינות הכי קפיטליסטיות, מוכרות חלק מהנכסים לקרנות ריבוניות, ממדינות שאתה היית מגדיר "דיקטטורות ריכוזיות", כמו סין, בחריין וקטאר, סעודיה וסינגפור. לא צחוק הגורל?!

    בוש הצליח לא רק להרוס את ארה"ב, אלא גם לחזק בזכות הנפט את כל אויביו. רק שהם לא יחליטו להעביר את חוזי הנפט שלהם ליורו המתחזק ולא בדולר המתדרדר. אז באמת הדולר יצנח…

  64. נתן שקרצ'י

    לא יודע איך זה קרה, אבל פתאום המדינות הכי קפיטליסטיות, מוכרות חלק מהנכסים לקרנות ריבוניות, ממדינות שאתה היית מגדיר "דיקטטורות ריכוזיות", כמו סין, בחריין וקטאר, סעודיה וסינגפור. לא צחוק הגורל?!

    בוש הצליח לא רק להרוס את ארה"ב, אלא גם לחזק בזכות הנפט את כל אויביו. רק שהם לא יחליטו להעביר את חוזי הנפט שלהם ליורו המתחזק ולא בדולר המתדרדר. אז באמת הדולר יצנח…